K dějinám Československé strany lidové
Formování,
vznik a rozvoj
křesťanskosociálních
stran v zemích
Koruny české
I.
Na
památku všech, kteří se zasloužili o šíření křesťanskosociálních ideálů
v minulosti i v době nedávné.
Úvodem
Křesťanskosociální hnutí od svých počátků to nikdy nemělo
lehké. Rozlišovací schopnost konzervativních křesťanů byla a do určité míry i
dnes je minimální. Socan jako socan! Tak častovali ty, kteří usilovali o založení křesťanskosociálních
dělnických vzdělávacích spolků. I v současnosti existuje, mírně řečeno,
jakási alergie na křesťanskosociální myšlení a zvláště na jeho projevy. V lepším
případě jsou přijímány s podezřením, v tom horším pak nechvalně
nálepkovány.
Od těch, kteří nebyli z nás, ač jsou, díky neuváženému
postupu při doplňování skupiny vedoucích politiků KDU-ČSL, ve stranických
řadách, ale nikdy s námi skutečně nebudou,
je to pochopitelné. Svými kořeny patří jinam. Mnohem horší je však odcizení
řady původních vedoucích činitelů KDU-ČSL křesťanskosociálním a autentickým lidoveckým ideálům. Ne pro
všechny z nich platí zásada, že nevědomost hříchu nečiní. Někteří
z nich jsou si vědomi sepětí s touto minulostí, ale přesto ji
přecházejí. I důsledkem uvedených skutečností je již dlouhodobě pravicová
politika KDU-ČSL, která o sociálnosti sice mluví, ale k výrazně pravicovým
opatřením současnosti, poškozujícím velkou většinu občanů naší republiky,
pomáhá jako porodní bába na svět. S Šrámkem takovéto počínaní nemá nic
společného. Spíše se blíží k prvním nezralým politickým krokům J. Luxe.
Dlouhou dobu jsme k pravicové politice KDU-ČSL byli jen
občas nesměle kritičtí. Očekávali jsme, že křesťanská strana najde sama sebe.
Doufali jsme, že k tomuto nelehkému přerodu dojde alespoň tváří
v tvář asociální skutečnosti. Nedošlo! Opravné snahy jsou zřejmé jen u
užší skupiny především místních funkcionářů a členů strany. Ti zatím nejsou schopni celostranickou
politiku nějak viditelně ovlivnit. Proto musíme
jednoznačně říci, že s oficiální politikou strany nesouhlasíme.
Stydíme se za ni. Stydíme se i za politické přemety, které KDU-ČSL provádí, aby
jednou mohla být ve vládě s pravicí a po druhé s levicí.
Bursíkovské hodnocení politiky „křesťanských demokratů“ část
veřejnosti přijala. Za pravdivé považuje, že cílem této politiky je získat
hlasy, být ve vládě, opatřit svým funkcionářům místa na ministerstvech, správních
radách i další „trafiky“ a včas se přizpůsobit, aby v budoucnosti mohla
strana vládnout se současnou opozicí.
Neméně kritiky křesťanští sociálové sklízeli v době,
kdy odcházeli ze sociálně demokratických organizací. Mnozí jejich dřívější
přátelé se na ně dívali jako na odpadlíky, jako na rozbíječe jednoty. Tehdejším
jejich kritikům zpravidla nedocházelo, že nechtěli zůstat v ateistickém
prostředí, které pro ně mělo posměšky a ponižování. Ani později někteří zastánci
jednoty dělnických organizací nechápali, že primárním důvodem byla ateistická
politika sociální demokracie, která je vedla k zakládání vlastních
sdružení. Je zvláštní, že i někteří dnešní kritici křesťanských sociálů zleva je
stále považují za odpadlíky, obdobně jsou známkováni i zprava. Křesťanští
sociálové snad vždy museli a bohužel i nadále musí čelit nepřízni jak
z ateistického, tak i z křesťanského prostředí, i když vždy
byli a jsou výrazně sociálně, vlastenecky a demokraticky orientovaní.
V roce 2001 vyšla, za pomoci bavorské Hanns Seidel
Stiftung a Evropské akademie pro demokracii, „Historie křesťanské demokracie
v středoevropském prostoru“, která byla prezentována jako seminární
materiál. Na str. 3 těchto dějin si můžeme přečíst: „Sjezd (jde o Litomyšlský
sjezd, pozn. aut.) odmítl nejen socialismus, ale dost radikálně i liberální
kapitalismus.“ Jaká je pravda? Z dobových materiálů, zejména z „Protokolu
prvního sjezdu …“, vydaného v r. 1895 v Praze, jednoznačně však
vyplývá , že sjezd odmítl a odsoudil liberální kapitalismus, ale současně se
přihlásil k myšlenkám křesťanského socialismu. Z doslovu protokolu
sjezdu cituji: „Všem našincům, kteří pevně stojí pod praporem kříže
v řadách socialismu křesťanského, podáváme tento protokol do rukou pro
potěšení a utvrzení v pravdách, za něž bojujeme. Všem těm pak, kteří stojí
mimo řady naše, buď jsouce lhostejnými, nebo jsouce zjevnými našimi nepřáteli,
kteří ale tolik trpělivosti mají, že sto dvacet stránek tohoto protokolu klidně
a s rozvahou přečísti dovedou, podáváme jej do rukou pro poučení a pro
autentickou informaci o nás.“
Historickou pravdou
tedy je, že Litomyšlský sjezd se přihlásil k myšlenkám křesťanského
socialismu. Žádnou
politiku, především ne křesťanskou, nelze stavět na nepravdách nebo dokonce
lží, na snahách přizpůsobovat minulost jakýmsi aktuálním potřebám současnosti.
„Padni, komu padni“ je zásadou, jíž se chci řídit při líčení minulosti. Doufám,
že má snaha, i vzhledem k tomu, že nejsem historik, nebude zlehčována slovy: „Plete se, ač neuměje.“
I. Cestou k Litomyšlskému sjezdu
1. Za sociální spravedlnost
Jednou z nejvýznamnějších myšlenek, které již
v 19. století hluboce pronikly do vědomí českého dělnictva a dalších
chudých vrstev našeho národa, ovládly je, a tak se staly obrovskou silou stále
více ovlivňující vývoj společnosti, byla idea sociální spravedlnosti. Formování
a stoupající naléhavost jejího naplnění byly odrazem sociálně ekonomické
reality minulého století, kdy rozvíjející kapitalismus uvrhl značné množství
lidí práce do mimořádně těžkých životních podmínek.
O životním údělu a formování českého dělnictva napsal známý
český historik dr. Z. Tobolka ve svých dějinách: „Český proletariát vznikl ke
konci XVIII. a počátkem XIX. století. Proletariát trpěl sociálně pod
kapitalistickým hospodařením manšestrovsky smýšlejících podnikatelů, zvláště
pak trpěl v druhé polovici sedmdesátých let, kdy bylo po hospodářské krizi
v r. 1873 dělnictvo propouštěno a mzdy byly snižovány. Čtvrtý stav byl
zpočátku proti liberalistickému hospodaření zcela bezmocný.“ (Politické dějiny čsl.
národa, Praha 1934, str. 303-304)
Politickým mluvčím značné části českého dělnictva se již
v 70. letech stala sociálně demokratická strana. Její ateistická,
internacionální politika, umocněná i v praxi uplatňovanou teorií třídního
boje, křesťansky a národně cítící dělnictvo stále výrazněji kritizovalo a méně
či více odmítalo. Někteří křesťanskosociálně založení dělníci, konfrontováni a
málo tolerantním atheismem, vystupovali ze sociální demokracie a postupně
začali klást základy křesťanskosociálnímu hnutí, na jehož programových
principech pracovala již celá desetiletí řada křesťanských myslitelů sociálně
orientovaných.
2. K formování základů křesťanskosociálního programu
Jedním z předních křesťanských sociologů byl prof.
Matěj Procházka, spoluzakladatel Katolické jednoty sušilovské. Ve svém díle
„Otázka dělnická“, vydaném v r. 1872, na svou dobu velmi ostře odsoudil
liberalistický kapitalismus. „Ve společnosti utvořily se brzo dvě protivy, na
jedné straně chudoba náramná a na druhé ohromné bohatství, i nemohl tudíž také
brzo nedostavit se ten boj mezi chudou pracovní silou a mezi velkým, jen
duševně pracujícím kapitálem. … v národním hospodářství opanoval skutečně
skoro po celé Evropě pouhý směr egoistický. … Vzešla válka všech proti všem …
kdo s koho, můž, ten toho zduš! … Že by dle nauky křesťanské nadbytek
vlastně chudým patřil, a že by bohatec jako štědrá matka zvláště k těm se
míti měl, kteří mu pomohli bohatství vydobýti, to mu ani ve snách na mysli
netaje.“ (c.d. str. 86)
Křesťanství, které jako první vytýčilo zásadu: „Kdo může
pracovati a nepracuje, ať nejí“, nebylo přes značné úsilí sociálně cítících
věřících schopné zabránit tomu, aby mnozí dělníci a členové jejich rodin netrpěli
těžkým nedostatkem základních životních potřeb, především hladem. Prof. M.
Procházka si byl vědom toho, že dobročinnost a svépomoc nemohou vést
k odstranění palčivých sociálních problémů. „Hned při líčení svépomoci
podotkli jsme krátce, že všemi jejími prostředky bídě a nouzi dělníků …
podstatně pomoci nelze … Hlavní toho příčinou jest, že všem svépomocným
dělnickým spolkům … jest podnikati nerovný boj s velemohutným kapitálem,
dobře soustředěným, ponejvíce nekřesťansky a tudíž bezohledně … sobě počínajícím,
všepožíravým, i zákonodárství dle chuti si zařizujícím… (c.d., str. 77)
Síle kapitálu podle prof. M. Procházky mohlo úspěšně čelit
pouze organizované dělnictvo…“ …dokud těsně spojený, silně ozbrojený a
nemilosrdný kapitál stojí proti práci za pouhý tovar považované … nemají i
nejpřísnější moralisté nic, co by proti tomu namítali, aby se také dělnici
vespolek spolek spojovali. „ Podle názoru prof. M. Procházky, však bylo pro
vyrovnání síly mezi kapitálem a organizovaným dělnictvem dále nutné, aby stát
opustil dogma o volné soutěži a sociálním zákonodárstvím a dalšími opatřeními
zasáhl ve prospěch dělnictva.
Úsilí o přípravu a uskutečnění nutných sociálních reforem,
v jejichž průběhu by člověk polepšil sebe a tak polepšil i sám sobě,
ovlivnilo i řadu mladých lidí, k nimž patřil i Tomáš Masaryk, jehož prof.
M. Procházka učil nejen náboženství, nýbrž vedl i k sociálnímu cítění.
Prof. M. Procházka měl hluboké znalosti o dělnické otázce. Prostudoval i
tehdejší socialistickou a marxistickou literaturu. Byl nejen sociologem
evropského formátu, ale i hluboce věřícím člověkem, který se snažil zlepšit
postavení dělnické třídy ve společnosti v duchu křesťanských zásad. Právem
proto považujeme prof. M. Procházku za jednoho z nejvýznamnějších tvůrců
programových zásad křesťanskosociálního hnutí.
Dalším spolutvůrcem křesťanskosociálního programu byl Václav
Žižka, stříbrnický dělník a redaktor Dělnických novin, který vyznával zásadu,
že základem nového sociálně spravedlivého řádu musí být práce. „Právo práce a
právo vlastnictví činí nejhlubší základ společnosti lidské… Právo vlastnické
ovšem za svaté se prohlašuje …, ale právo dělníka … to se zamlčuje. ..Kdyby
všechna jiná práva na světě zaniknouti měla, právo dělníka nikdy nezanikne. …
Ono má přednost před vlastnictvím, neboť vlastnictví musilo dobyto býti napřed
prací. Výživa dělníka přednější jest než užitek … majitele nebo podnikatele.
Právo vlastnictví musí ustoupit právu dělníka. Kristus potvrdil právo dělníka
„Hoden jest dělník mzdy své“…Dělník jí svůj vlastní chléb, ne cizí, jest
demokrat dle ducha křesťanského …“ (in Dr. C. Horáček, Počátky českého hnutí
dělnického, Praha, 1886, str.88)
Politicky velmi činným křesťanským sociálem a současně i
tvůrcem programových principů byl Tomáš Josef Jiroušek, který až do poloviny
80. let 19. stol. patřil k významným sociálnědemokratickým funkcionářům a
redaktorům. Za aktivní účast na zápase za dělnická a česká národní práva byl
pronásledován a vězněn. Jako věřící člověk byl pevně přesvědčen o tom, že
sociální otázky, především postavení pracujících ve společnosti je nutné řešit
nikoliv násilím, revolucí, nýbrž evolučně v křesťanském duchu. V Brně
od počátku r. 1885 redigoval čtrnáctideník Dělník. V programovém článku Co
chceme, uveřejněném v prvním čísle, zdůraznil: „Otázka sociální … jest
v plném proudu a směšné … jest počínání těch, kdož jí buď nepřikládají
žádnou důležitost, nebo chtějí bodákem ji učiniti konec. … Vedeni jsem
přesvědčením, že uspokojivé řešení je možno pouze na základě onoho socialismu
se zásadou: „Miluj bližního svého jako sebe samého.“ … budeme se domáhati, aby
dělníkem neopovrhovaly (majetné vrstvy, aut. pozn.) proto, že jest pouhým
dělníkem, aby jemu alespoň mzdu slušnou za jeho práci nezkracovali… Nuže, kdož
souhlasíš s námi, vstup pod prapor náš a bojuj as námi za věc
spravedlivou.!“
Pod křesťanskosociální prapor se věřící však nehrnuli.
V některých případech naopak kladli rozvoji hnutí odpor. V září 1885
přijel T.J. Jiroušek do Rosic u Brna. Před hostincem, kde se měla konat schůze,
stál pouze farář Florián Eichler, který Jirouškovi řekl, že vše zastavil. Kdo
přesto přišel toho poslal domů, že schůze nebude. Závěrem výslovně zdůraznil:
„My tady žádný sociální spolek nepotřebujeme.“
Podobně postupovali kněží i na jiných místech Moravy. Když T.J.
Jiroušek mluvil v Líšni na Moravě, kam byl pozván, o nutnosti založit
křesťanskosociální spolek, vstoupil mu do jeho projevu Pavel Pavelka slovy:
„Lidi! Neposlouchejte ho, socialista jako socialista, jaké pak rozdíly! My tady
žádný křesťanskosociální spolek nepotřebujeme…. Pojďte všichni domů!“ Sotva
tato slova dozněla, lidé se hrnuli z hostince. P. Pavelka však záhy
poznal, že chybil. Nebyl schopný ve své farnosti čelit sociálně demokratické
agitaci. Proto sám požádal T.J. Jirouška, aby mu zasílal 20 exemplářů Dělníka.
Ani ve spolcích katolických tovaryšů nemohl TJ. Jiroušek
mluvit. Až do vydání encykliky Rerum novarum vládl mezi duchovenstvem, zvláště
vyšším, a značnou částí věřících velký strach před socialismem. „Pevní“
katolíci říkali: „Socialismus jako socialismus. Na žádném si nic nevyberete.“
V některých místech se křesťanskosociální spolky nedaly proto vůbec
zakládat. Přesto se křesťanskosociální hnutí na Moravě uchytilo a rozšiřovalo.
V Čechách, kam T.J. Jiroušek přijel v r. 1888,
byla půda pro křesťanskosociální myšlenky ještě méně připravená než na Moravě.
Bylo zde nutné především odpoutat politicky činné věřící od spolupráce s konzervativní a málo již schopnou
Staročeskou stranou a začít provádět vlastní sociální politiku. Začátky byly
přetěžké. Konzervativně smýšlející křesťané byli organizováni
v Katolicko-politických jednotách, v jejichž čele stál v Čechách
hrabě Schönborn. Jednoty byly nejen silně konzervativní, nýbrž i prorakouské a
prohabsburské. Jejich činnost směřovala k obhajobě současného společenského
řádu a státního zřízení.
A za těchto neutěšených podmínek se hrstka křesťanských
sociálů rozhodla stávající stav zásadně změnit. Patřil k nim TJ. Jiroušek,
ThDr. Rudolf Horský, Tomáš Škrdle, Václav Žižka a farář Blažko z Noutonic.
Křesťanská politická činnost, prováděná křesťanskými
sociály, do jejichž řad – mnohdy proti vůli církevní vrchnosti – vstoupili i
někteří příslušníci nižšího kléru, se již několik let rozvíjela bez uceleného a
všeobecně uznávaného programu. Tento nedostatek částečně odstranil článek Co
chceme, otištěný 21.2. 1891 v Nedělní dělnické příloze listu Čech. T. J.
Jiroušek v tom to článku již zformuloval hlavní body křesťanskosociálního
programu, zvláště vyzvedl: „Chceme spravedlivé opravy vše ochuzujícího a
znemravňujícího manchersterského systému výroby …, kterýž systém vleče ženu z domácnosti
a dítě ze školy a chrámu v nedostatečném stáří do dusných kobek továrních,
kde již sám muž … v únavě pracuje, co zatím tlupy jiných dělníků bez
zaměstnání po ulicích v bídě od vrat ke vratům továren bloudí.
Chceme, aby práva jednoho a každého člena společnosti lidské
na majetek, politiku, čest i svobodu křesťansky byly pojímány a každému
zabezpečeny … Chceme, aby vykořeněno
bylo sociální zlo a spravedlivé právo dělníků aby došlo uznání … by konečně
dělník neměl příčin neustále si naříkati, že není za svoji práci tak po
spravedlnosti a práva odměňován, aby křesťansky se svoji rodinou živ býti mohl… nám se jedná o duševní i hmotné
povznesení třídy dělnické a s ní všech stavů výrobních.“
Článek Co chceme osvětlil některé zásady křesťanského
socialismu, jimiž se stoupenci hnutí řídili až do Litomyšlského sjezdu. Za
zvlášť vyznanou lze považovat skutečnost, že uvedený článek T.J. Jiroušek
napsal a publikoval na základě závěrů porady v Noutonicích, konané 12.2.1891,
na níž se účastníci dohodli, že vytvoří křesťanskosociální hnutí a založí
křesťanskosociální časopis. Poté se tito obětaví lidé chopili práce. Přestože
mnohdy nebyli chápáni ani svými, křesťany konzervativně orientovanými, a byli
napadáni nejen slovně, nýbrž i fyzicky, podařilo se jim svolávat schůze,
zakládat spolky a organizace. Křesťanskosociálního hnutí v Čechách, tak
jako před několika lety na Moravě, se začalo rozvíjet. Zásluhy v tomto
směru nelze přičíst pouze ThDr. R. Horskému, TJ. Jirouškovi, Vrbovi, nýbrž
stovkám zanícených křesťanských sociálů v místech, ve městech i na
vesnicích.
3. Encyklika Rerum
novarum
Od r. 1873, kdy došlo v celé habsburské říši a
především v historických zemích k silnému hospodářskému poklesu, jenž
připravil o zaměstnání, a tím také o obživu značné množství dělníků, nabýval
zápas mezi proletariátem a kapitalisty na intenzitě. Liberalistický stát do
něho zasahoval ve prospěch kapitálu, jenž tak ve svých rukou spojoval
hospodářskou i politickou moc. Organizace dělníků stát zakazoval či trpěl jen
v omezené míře.
Zatímco se v rukou malé skupiny kapitalistů hromadilo
nesmírné bohatství, byli pracující ohrožováni vzrůstající nouzí. Jejich plat
mnohdy nestačil ani k zahnání hladu. Nespokojenost dělnictva, které právem
vytýkalo církvi, že chudým v jejich utrpení hlásá jen odevzdanost a bohaté
pouze nabádá k velkodušnosti, rostla.
A právě za této historické situace, jako odpověď na soudobé
ekonomické i politické snahy, potřeby a tlaky, papež Lev XIII. vydal
v květnu 1891 encykliku Rerum novarum. Již v úvodu tento okružní list
zdůrazňoval: „Buď jak buď, vidíme zřetelně – a v tom souhlasí všichni – že
nejchudší vrstvě lidu se musí rychle a přiměřeně pomoci, protože nesčetní lidé
žijí v poměrech ubohých a žalostných, až je to nedůstojno člověka; dělníci
stojíce osamoceně a bez ochrany ponenáhle upadali do rukou nelidskosti
zaměstnavatelů a nezkrocené ziskuchtivosti soutěžících. Zlo ještě zhoršila
žravá lichva, která sice nejednou Církví byla odsouzena, ale hrabiví a ziskuchtiví
lidé se jí pod různými formami dopouštějí opět a opět; k tomu přistupuje,
že výroba i obchod byly soustředěny v rukou téměř jen několika málo lidí,
takže hrstka majetných boháčů vložila
jho téměř otrocké na nesmírné množství proletářského lidu.“ (zvýraznila
red.)
Papež v encyklice důrazně odsoudil třídní boj. Byl si
však plně vědom toho, že mír mezi oběma třídami, mezi bohatými a proletáři,
musí být založen na spravedlnosti, jíž mělo zajistit plnění povinností
uložených dělníkům i kapitalistům. Bohatí nesmějí, jak uváděla encyklika,
„považovati dělníky za otroky. Je spravedlivo, aby měli v úctě jejich
lidskou důstojnost, … Výdělečná práce … není člověku k hanbě, nýbrž ke
cti, poskytujíc mu čestnou možnost opatřit si živobytí;“ opravdovou hanbou a
nelidskostí je „když se vykořisťují lidé jako zboží nějaké, aby se z nich
docílilo zisku, a když se v nich cení toliko zdatnost nervů a tělesná síla
a všecko ostatní se pokládá za nic.“ Papež též zvlášť zdůraznil povinnost
zaměstnavatelů platit dělníkům spravedlivou mzdu. … všeobecně však vzato, ať
mají na paměti lidé bohatí a zaměstnavatelé, že utlačovati pro svůj zisk lidi
nuzné a ubohé a těžiti z cizí bídy, že jest těžkým proviněním proti
zákonům Božím i právům lidským. Oklamati však někoho o povinnou mzdu že je
velikým hříchem, který svolává na pomstu křikem svým hněvy s nebe. ´Hle.
Zadržená mzda dělníků … křičí ode vás, a volání těch, kteří žali, vešlo
v uši Páně zástupů´(Jakub 5,4).“
Encyklika vychází ze zásady, že soukromé vlastnictví je
přirozeným právem člověka. Odpovídá však též na otázku, jak má člověk těchto
statků používati. „Pokud se toho týká … nemá člověk zevnějších statků vlastniti
tak, jako by byly jen a jen jeho, nýbrž jako by byly společné,… vzájemná láska
mezi křesťany byla v nejstarších dobách tak mohutná, že velmi často se
bohatší zbavovali vlastního jmění, aby pomáhali chudším; … je svatou pravdou,
že národní bohatství nevzniká odjinud než z práce dělnické. Velí tedy
spravedlnost, aby stát pečoval o dělníka, aby z toho, čím sám přispívá
k obecnému blahu, dělník dostával také část, aby s menšími obtížemi
mohl žíti, maje zabezpečeno přístřeší, oděv, zdraví.“
Papež se též vyslovil
pro to, aby dělníkům zaměstnavatel vyplácel rodinnou mzdu, z níž by
slušně mohla žít nejen rodina, nýbrž aby dělník měl možnost z této
mzdy si něco i ušetřit a tak se alespoň
k menšímu majetku dostal. A právě tato možnost by napomohla
k spravedlivějšímu rozdělení statků.
Encyklika prohlásila liberalistický kapitalismus za řád,
který je neslučitelný s křesťanstvím, a v duchu jeho zásad vyzval
dělníky a zaměstnavatele, aby své vztahy uspořádali podle princů lidské
solidarity. Dělníkům nejen přiznala přirozené právo se sdružovat ve spolky a
svazy, nýbrž též vyzvala katolické dělnictvo, aby se organizovalo, a
duchovenstvo, aby ze všech sil tuto snahu dělnictva podporovalo.
Sociální encyklika mocně povzbudila křesťanskosociální hnutí
v Čechách, na Moravě i ve Slezsku. To již vzhledem k rozkladu a pádu
původně celonárodní staročeské strany, pod jejímž vlivem byla i část křesťanského
dělnictva, rozšiřovalo svou členskou základnu, budovalo nové organizace a
pokračovalo ve formulování programu, aby se mohlo plně politickoorganizačně
osamostatnit a založit vlastní stranu.
Na Moravě byly založeny nové křesťanskosociální listy – Obrana
práce v Brně a Zájmy dělnictva v Ostravě. V Praze byl ustaven
křesťanskosociální politický klub s působností pro celé Čechy. Jeho činnosti značně napomáhaly Dělnické
noviny, první plně křesťanskosociální list v Čechách, jejichž vydavatelem
bylo družstvo Vlast. Redaktorem těchto novin se stal T.J. Jiroušek.
Pod vlivem myšlenek obsažených v encyklice Rerum
novarum si katolíci postupně začali uvědomovat obrovský význam sociálních
otázek. A tak po dlouhých debatách, vzájemných zápasech se T.J. Jirouškovi a
ThDr. R. Horskému podařilo prolomit nezájem a odpor křesťanských konzervativců
vůči křesťanskosociálním myšlenkám a část z nich dokonce získat pro ideály
jimi hlásané. V nové atmosféře křesťanskosociální hnutí postupně získalo
postupně převahu nad konzervativci, a tak si vytvořilo podmínky pro uskutečnění
svých záměrů. Byla to však práce těžká. Zatímco křesťanskosociální hnutí
zapouštělo kořeny v našem národě jen několik let, sociální demokraté,
staročeši, mladočeši a agrárníci měli již své stranické struktury založené na
vlastních programech. Co křesťanský politický tábor zanedbal
v sedmdesátých a osmdesátých letech 19. století, se jen velmi těžko
dohánělo, zvláště když příčiny a přetrvávající konzervatizmus některých
katolických kruhů křesťanskosociální proud stále zatěžoval a jeho rozvoj
zpomaloval a dokonce brzdil.
„Katolický směr v Čechách byl příliš pod vlivem
vídeňského katolického deníku ´Vaterland´ vydávaného a financovaného
aristokratickým episkopátem a feudální šlechtou. Vaterland byl národně spravedlivý,
sympatizoval s federalismem a stál proti strohému vídeňskému centralismu.
Tím se právě vemlouval do přízně duchovenstva českého, ale sociálně a ještě
více politicky byl přesto protidemokratický, potíral všecko, co by mohlo
zmenšit vliv a stará privilegia šlechty … Křesťanská demokracie se musela proti
tomuto světu probíjet … Vaterland reprezentoval duševní směr tzv.
austrokatolicismu, který byl za každou cenu dynastický, a který proto byl
potírán … také mladou generací katolickou … Klid a status quo byl hlavním požadavkem dynastického
austrokatolicismu.“ (Dr. J. Doležal, Český kněz, 1931) Tato mladá generace
katolických duchovních vyšla mezi lid a v duchu sociálním a národním pro
budoucnost naší vlasti pracovala. Byl to zejména Stojan a Šrámek na Moravě a ve
Slezsku, Horský a Brynych v Čechách. Celá léta zápasili
s přetrvávajícími katolickokonzervativními tendencemi a současně i
s výbojným atheismem liberalistickým a sociálnědemokratickou revolučností.
Boj s liberalismem a konzervatizmem však nebyl, a ani nemohl být,
dobojován. Probíhá dodnes. Jeho historickou štafetu převzalo křesťanskosociální
hnutí dneška. V souladu se sociálními doktrínami katolické a jiných církví
usiluje o sociálně spravedlivou společnost.
4. K Litomyšlskému
sjezdu
V souladu s noutonickou dohodou začalo několik
křesťanských sociálů, zejména T.J. Jiroušek a dr. R. Horský, jezdit po Čechách
na schůze a zakládat křesťanskosociální organizace. Myšlenky obsažené
v encyklice Rerum novarum jim v jejich průkopnické činnosti značně
napomáhaly.
Početně se rozrůstající křesťanskosociální hnutí nezbytně
nutně potřebovalo ucelený program. Na něm usilovně pracoval dr. R. Horský a T.J.
Jiroušek a jiní. Studovali zahraniční literaturu, sledovali tisk, zúčastnili se
i sjezdu sociologů v Bamberku, osvojovali si některé německé a francouzské
křesťanskosociální myšlenky. Několik let s velkým úsilím, za pomoci již
svých značných praktických zkušeností, dopracovávali již očekávaný český
křesťanskosociální program.
Sounáležitost křesťanskosociálního hnutí k dělnictvu
prokazovaly nejen programové zásady, nýbrž i různé vnější formy a symboly.
V tehdejším křesťanském politickém hnutí se užívalo – vedle oslovení
bratře, sestro, zcela běžně i oslovení soudruhu, jak dokládá i samotný protokol
Litomyšlského sjezdu, soudružko. Obvyklý pozdrav Zdař Bůh byl nikoliv ojediněle
nahrazován pozdravem Křesťanské práci čest.
Křesťanskosociální hnutí mělo dokonce i svou často užívanou
hymnu – Píseň práce. Z popudu dr. Horského a Jirouška ji v srpnu
1894, jako součást příprav na
Litomyšlský sjezd, zkomponoval na slova Msgre Vladimíra Šťastného, kněze a
básníka moravského, Josef Cyril Sychra, ředitel staroboleslavského kůru.
Slova a melodie této hymny ještě dnes nejsou pouze
pozoruhodnou součástí dávných křesťanskosociálních dějin, ale stále působivě
promlouvají, jak svědčí následující text, i k současnosti: „Seskupme se
k sobě, bratři, braňme práce svobodu, držme se, kdo k sobě patří,
k vítěznému praporu! Světem ať náš prapor vlaje práce Bohem požehnané, jím
se dáme k cíli vést, budiž práci sláva, čest!“ Neméně pozoruhodná jsou
slova i druhé sloky Písně práce. „Zapějme si píseň svoji, vždyť jsme práce
národem, nehledáme slávy v boji, ale práce závodem. Jiní ať si světy boří,
Slovan pracuje a tvoří, tak zní o nás dějin zvěst: práci české sláva, čest, tak
zní o nás dějin zvěst: práci české sláva, čest!“
Křesťanské dělnictvo zpívalo tuto píseň práce ještě po první
světové válce. Její slova zazněla opět hojněji v druhé polovině 80. let
20. století. Křesťanská píseň práce rozbušila srdce a nadchla mysl účastníků
školení na Ústřední politické škole ČSL, při seminářích či při jiných
lidoveckých akcí. Někteří členové Čs. strany lidové ve své činnosti začali
navazovat i na jiné křesťanskosociální tradice.
O tom, co všechno předcházelo svolání sjezdu
v Litomyšli, nechme promluvit jeho hlavní aktéry. V článku „Jak došlo
k svolání Litomyšlského sjezdu r. 1894“ T.J. Jiroušek napsal:
„ Když v roce 1885 položili jsme základ ku
křesťanskosociálnímu hnutí na Moravě s Placidem Mathonem, Aloisem Karlem
Šťastným a Františkem Chytilem, … odebral jsem se do Čech, abych i zde pokusil
se o vyvolání křesťanskosociálního ruchu – alespoň v menších rozměrech.
Bylať tehdáž … pro každý nejen demokratický a internacionální socialismus půda
v Čechách velmi neúrodnou – bodláčím a hložím za policejní a četnické
persekuce vlády Taaffeho zarostlou. Politického pracovníka v socialismu,
ať toho nebo onoho směru viděti zde nebylo…
Tři léta to trvalo, než podařilo se mně, redaktoru Tom.
Škrdlovi, Rudolfu Vrbovi a ThDr. Rudolfu Horskému zaujmouti v Čechách alespoň kousek půdy
pro hnutí křesťanskosociální v dělnictvu českém. Seznámiv se s ThDr.
Horským, tehdáž kaplanem v Ouněticích u Prahy, učinil jsem pokus založiti
zde nějaké centrum hnutí křesťanskosociálního a založiti i časopis pro toto
hnutí… Rozhodnutí vyvolati dělnické křesťansko-sociální hnutí a založiti křesťansko-sociální časopis
v Čechách stalo se na poradě v Noutonicích dne 12. února 1891…
Z porady noutonické za hesla: ´Organizovat a zakládat
spolky vzdělávací a pořádat schůze, rozjížděli jsme se každou neděli … na český
venkov. … Prahu a okolí zpracovávali jsme za večerů ve všední dny. A práce se
nám dařila.
Když z jara roku 1894 po tříleté práci v Čechách i
na Moravě za pomoci Sociálního odboru družstva Vlast podařilo se nám vytvořiti
celou řadu katolických vzdělávacích spolků, počali jsme pomýšleti s ThDr.
Rudolfem Horským na svolání sjezdu, vypracování programu a prohlášení Strany
křesť. sociální českoslovanské.´
Počátkem měsíce června r. 1894 jsem přijel do Ounětic na
několik dní k dr. Horskému a tam v pavilónku farní zahrádky ukuli jsme
nejprve návrhy programu a pak plán svolání sjezdu – já črtal, navrhoval a dr.
R. Horský piloval a brousil na návrzích, až program křesť. sociální
českoslovanské strany dělnické byl hotov.
Na to rozhodli jsme se vyjeti spolu na Moravu do Brna,
abychom pro práci naši získali i bratry Moravany… Na nádraží očekával nás Jan
Skalla, bývalý dělník tkalcovský a odpovědný redaktor časopisu ´Obrana práce´…
Z nádraží zavedl nás do redakce, kde nás již očekávali: dr. Metoděj Hošek
…a Ant. Ripp, bývalý dělník tkalcovský a spoluredaktor Obrany práce…
Z Cejlu odebrali jsme se do Besedního domu, kde nacházela se tehdáž
redakce Hlasu…, a zde v přízemí, již dp. P. Prokop Šup … a Frant. Chytil,
oba redaktoři brněnského Dělníka a Obecních novin.
Rokovali jsme až do sedmi hodin a výsledek byl, že sjezd má
být společný a veškeré naše návrhy schváleny. Mně a ThDr. R. Horskému bylo
svěřeno svolati sjezd do některého města jihovýchodních Čech, na polovici cesty
mezi Prahou a Brnem…
Druhý den na zpáteční cestě do Prahy zajeli jsme večer přes
Choceň do Litomyšle, kterou jsme si právě vyhlídli za místo sjezdu. Tam
v restauraci U černého orla, v křesťansko-sociální jednotě Rovnost,
jež povstala z Jednoty katolických tovaryšů, již jsem r. 1892 zde pomohl
zakládati, byli jsme s nadšením přijati, když jsme sdělovali, že žádáme,
abychom mohli svolati sjezd do Litomyšle ke dni 8. a 9. září 1894.
S obětavostí nevšední slíbili nám veškerou pomoc: místní děkan Otto
Daniels … Jaroslav Stanzejský a jiní.
Když přijeli jsme v sobotu odpoledne zpět do Prahy,
bylo nám již jen vyžádati si písemně svolení ku svolání sjezdu od dp. Tomáše
Kubíčka, kaplana a vydavatele Zájmů dělnictva v Moravské Ostravě… Dopsali
jsme mu hned a šestý den, když došla souhlasná odpověď, vydali jsme záhy
provolání sjezd svolávající.
Provolání vydali a podepsali tito svolavatelé: T.J.
Jiroušek, dělník strojírenský a redaktor Dělnických novin, Jos. Schwarz, dělník
zlatnický, Jos. Hovádek, dělník
knihařský z Prahy, Vilém Koleš, dělník krejčovský z Třebechovic, Jan
Skalla, dělník tkalcovský.., Jan Kůra, dělník tkalcovský, František Manoušek,
dělník soukenický z Brna, a Jiří Mokrý, dělník z Uhřic na Moravě.“
Dalším mužem, který se zasloužil jak o rozvoj
křesťanskosociálního hnutí v Čechách, tak i o zpracování tolik již
potřebného programu, byl ThDr. Rudolf Horský., později farář u sv. Matěje
v Praze, na jehož hřbitově má hrobku. V r. 1919 i dr. Horský napsal
článek „Několik vzpomínek“, z něhož vyjímáme: „Je tomu třicet roků, kdy do
zátiší mé kaplanky v Ouněticích přišel jednoho krásného dne Škrdle a začal
do mne mluviti jazyky lidskými i andělskými, abych ze svého úkrytu … vylezl na
světlo veřejného života … A já šel … Při jedné své návštěvě Družstva …
představil mi Škrdle nevelkého, suchého človíčka, to že je Tomáš Jiroušek … Byl
mi sympatický.
Když odešel začal mi Škrdle o něm vyprávěti, že je to
´bývalý socan´, který chce zorganizovati dělnictvo na křesťanských základech,
že mu však nevěří … Ale ten nepatrný človíček v ošumělém kabátě brzy nás
získal pro smělé své plány a já s největším napětím celé hodiny jsem
poslouchal jeho sociální výklady… ´Musíme ven mezi lid, zakládat organizace,
pořádat schůze´, vykládal Jiroušek.
Byla to však perná práce … vždyť v celých Čechách a na
Moravě živořilo sotva 17 tovaryšských jednot. A teď jděte apoštolovat do měst a
míst, kde nejen nikdo vás nezná, ale kde často i vlastní lidé vás neradi vidí a
kde nepřátelé se na vás chystají i hrubým násilím. Kolik bouřlivých schůzí jsem
prodělal na Kladně! V Horažďovicích šli po mně s noži, místo mne však
bodli starostu z Nalžova. V Moravské Ostravě do čtyř hodin ráno jsem
byl zavřen a hlídán od našinců, aby mne protivníci neutloukli kamením … Po
bouřlivé schůzi v Leopoldově ve Vídni mne vystrčili oknem ven a 35
policajtů mne dovedlo na nádraží, aby hulákající dav mne nezabil … Ale snad
jsme měli přízeň a podporu shora, od vysokého kléru a šlechty? Tak se nám to
alespoň předhazuje a vyčítá. Na to odpovím: Na naše agitace jsem od těchto pánů
nedostali ani haléře, naopak Škrdle i já jsme byli nahoře ve velké nelásce.
Kardinál Schönborn nechtěl mě k sobě ani předpustit … Teprve později
otevřel oči… Kardinál Skrbenský, od té doby, co jsem veřejně prohlásil, že
v politice jsme hierarchii nikdy neposlouchali a poslouchati nebudeme, byl
mým rozhodným nepřítelem. Strašlivé a bezcitné jeho pronásledování jsem sám na
sobě od něho zakusil…
Šlechta pak, až na jediného hr. Vojtěcha Schönborna, se
k nám nikdy nehlásila. Naopak. Dr. B. Schwarzenberg a bývalý maršálek
Lobkowitz mne přemlouvali, abychom spojili se s agrárníky … Naopak naše
strana hned ve svých počátcích stála na stanovisku demokratickém a čistě
lidovém, a proto trvá, roste a poroste,“
V r. 1894 bylo v Čechách, kromě dalších, již 30,
na Moravě 20 a ve Slezsku 10 křesťanskosociálních vzdělávacích spolků
dělnických. Tato skutečnost byla důkazem, že křesťanským sociálům se jejich
několikaleté přípravné dílo zdařilo.
II. Litomyšlský sjezd
1. Zahájení sjezdu
Sjezd se konal ve dnech 8.-9. září r. 1894. Delegáti sjezdu
byli prostí, drobní lidé, skuteční mužové práce. Doslov Protokolu prvního
sjezdu katolického dělnictva českoslovanského konstatoval: „V našem sjezdu
zasedlo sto prostičkých dělníků, řemeslníků a maloživnostníků, čtyři redaktoři
našich listů; jeden řeholník nejnižší kategorie a pět kaplanů, vesměs samí
chuďasové, kteří pociťují tíži nynějšího nespravedlivého společenského
nepořádku ze zkušenosti vlastní. Byl to opravdový dělnický parlament, který
toho si byl vědom, co jest jeho úkolem, a který za těch několik hodin, co byl
pohromadě, svědomitě a ze všech sil pro dělnictvo pracoval.“ (Protokol prvního
sjezdu, sestavil dr. R. Horský a TJ. Jiroušek, Praha 1895, str. 140)
Na sjezdu k vystoupení se přihlásilo 39 řečníků, z nichž
dr. R. Horský, T.J. Jiroušek, redaktor Ripp, redaktor Petr a V. Myslivec se
podíleli největším počtem referátů a diskusních vystoupení. Mezi nejstarší
účastníky sjezdu patřil pražský
stříbrník Václav Žižka, který referoval o jedné z nejdůležitějších otázek
tehdejší doby – o mzdě, Sjezd se konal v exhortní místnosti budovy reálné
školy. Mezi delegáty sjezdu, z nichž někteří přišli do Litomyšle pěšky,
poněvadž neměli peníze na cestu, vládla skutečně bratrská nálada.
Jménem svolavatelského výboru zahájil sjezd T.J. Jiroušek
následujícími větami: „Mužové práce! Bratři dělníci! Jménem pořadatelského
výboru dovoluji si vás co nejsrdečněji uvítati a pozdravuji vás našim
křesťansko-sociálním pozdravem: Zdař Bůh!
Bratři drazí! Vítám vás, kteří odložili jste kladiva u
kovadlin, kteří nechali jste dohučeti měch a vyhasnouti výheň, kteří odložili
jste pilníky u svěráků a zastavili přeložením soustruhy, kteří odložili jste
člunky a zastavili stavy, kteří odložili jste žíce a kámen na staveništi, kteří
odložili jste pluhy na poli, kteří opustili jste dílny řemeslníků; vítám vás
zvláště vy zástupcové hornictva…“
Ve svém projevu T.J. Jiroušek dále pokračoval: „My sešli
jsme se, abychom dali naší straně program, abychom prohlásili poctivé a
spravedlivé požadavky dělníků a řemeslníků, abychom dali straně naší návod
k organizaci a taktice, jíž bylo by nám možno dosáhnout cíle … My sešli
jsme se, abychom rozvinuli před zraky národa a před celou veřejností zdravý
sociální dělnický program.“
Program jednání byl rozvržen do několika následujících
tématických celků. Sociálnímu složení delegátů víceméně odpovídal obsah projevů
na sjezdu přednesených i samotné závěry sjezdu.
2. Kterak smýšlí
křesťanský dělník o národnosti
Nebylo náhodou, nýbrž pochopitelným a nutným důsledkem již
dlouho trvajícího zápasu českého lidu za národní rovnoprávnost, že sjezd na
počátku svého jednání se zabýval otázkou vztahu křesťanského dělníka
k národu. Referát na toto téma přednesl delegát Skalla z Brna, který
zdůraznil: „Nás, katolické dělníky, internacionála k sobě nikdy nestáhne a
její zásady, podle kterých nechce znáti ani vlasti, ani národnosti, nikdy
nebudou zásadami našimi … v srdcích našich plápolá opravdová láska
k vlasti …Tu svobodu vývoje, kterou si přejeme, aby náš národ měl, přejeme
i národům jiným, vždycky ale budeme na stráži a hotovi k obraně a
k zápasu, kdykoli by národa našemu
dála se křivda v jeho právech.“
V rámci diskuze k tomuto tématu vystoupilo několik
delegátů. Dr. R. Horský zdůraznil:
„A tu již napřed prohlašujeme, že za internacionálou, vlasti a národnosti
neznající, nikdy nepůjdeme. Straně internacionální jest vlast v našem
slova smyslu … reakcionářským, vzdělanosti nepřátelským pojmem …
Přátelé! Takovéto odnárodňující snahy nesouhlasí se ctí
českoslovanského dělnictva, nesouhlasí s vlasteneckou jeho minulostí. Otevřeme knihu dějin českých
z nedávných let. Starší z nás to dobře pamatují, jak se hrálo o bytí
a nebytí našeho národa a jak národ náš vydán byl od dob josefínských
germanizaci na pospas. Já sám ještě jako dítě jsem děsné účinky germanizace ve
školách zakoušel i mohu tedy z vlastní zkušenosti vypravovati, jak se nám
rvala česká řeč z našich úst a láska k vlasti z našich srdcí. A
to bylo již v dobách probuzení našeho národa. Jakž teprve tomu bylo v dobách
jeho úplného ujařmení … Puchmajer, naříkaje nad četnými řadami odrodilců,
smutně zapěl v dobách oněch: ´odrodnými obstoupena syny, vlasť se řítí
v smutné rozvaliny.´ Řeč česká, neznámá více v palácích a vypovězena
z poněmčených domů měšťanských, nalezla bezpečného útočiště
v chaloupkách lidu dělnického, v statcích malorolnictva a na farách
českých, a právě z těchto míst vyšli buditelové našeho národa, kteří jej
vzkřísili k novému životu …
Přátelé! I dnes se opět
hraje o bytí a nebytí našeho národa, jenže ta hra jest tajnější, za to ale tím
nebezpečnější. Vlny germanizační jako děsný příboj bijí do naší národnosti a
zaplavily již mnohou českou obec, mnohou českou dědinu. I dnes je toho
svrchovaně třeba, aby na obranu práv naší vlasti a našeho jazyka sešikovaly se
řady upřímných vlastenců … Toho bohdá nebude, aby katolický dělník český z boje za svou
vlast a za svůj národ utíkal!“
Delegát Vančuřík z Uherského Brodu mluvil o malém
národním uvědomění dělnické mládeže. Vyzval přítomné, aby „své mladší soudruhy
v dělnictvu slovem i příkladem učili milovati svou vlast i svůj národ.“
Po diskuzi na uvedené téma delegáti jednohlasně přijali
rezoluci, v níž zdůraznili: „Katolické dělnictvo českoslovanské ..
prodchnuto jsouc pravou láskou k vlasti, chce jakožto část svého národa
k duševnímu a hmotnému povznesení jeho ze všech sil přispívati a práv své
vlasti i svého jazyka hájiti.
Zamítajíc
internacionalismus takový, který nechce znáti ani vlasti, ani národnosti,
prohlašuje se katolické dělnictvo českoslovanské pro úplnou rovnoprávnost všech
národů, která by zaručovala každému národu svobodný vývoj, vylučovala každé
utlačování národa jednoho národem druhým a byla základem opravdového sbratření
veškerého lidstva.“
3. Křesťanský dělník a
společnost
S otázkou národnostní často velmi úzce souvisí i
problémy sociální. Nebylo totiž málo německých továrníků a statkářů, kteří
nejen více či méně vědomě odnárodňovali české dělníky, nýbrž je současně i více
vykořisťovali. Proto zápas za národní práva byl často spojen i s odporem
proti sociálnímu útisku, proti liberalistickému kapitalismu.
Referát na uvedené téma přednesl delegát Václav Myslivec,
obuvník z Machova. Konstatoval, že ze všech stran ozývají se hlasy nevole
… „Utiskování menšího větším dostoupilo míry vrchovaté. Armáda utiskovaných dovolává
se pomoci … strana křesťanskosociální, co rozumná opravovatelkyně, uznává
existenci a zachovati chce všecky třídy společenské, které k pravému dobru
a blahu společnosti lidské přispívají … Ozve-li se dělník, že za tak nepatrnou
mzdu, jakou mu továrník platí, sebe i rodinu vyživiti nemůže, tu jsou
s ním hnedle hotovi. Inu, když se vám to nelíbí, můžete jít, za jednoho
deset. Umluví-li se pak někde dělníci a práci zastaví, tu teprve běda jim;
zaměstnavatelé umluví se mezi sebou … že totiž žádného z těchto dělníků do
práce zpět nevezmou. … Ano toho všeho je schopen nevěrecký kapitalismus, jenž
obral sobě za heslo právě opak toho přikázání lásky, jež zanechal zde Ježíš
Kristus: ´Miluj bližního svého jako sebe samého.´Kdežto on řídí se heslem:
´Miluj sebe samého a odři svého bližního!´ …
Církev vždy a všude stavěla se proti vyděračství
kapitalistů. Za tou příčinou neuznává strana křesťanskosociální všecky skupiny
kapitalistické, které se utvořily na základě čistého sobectví, za účelem
společného utlačování dělnictva ve svůj prospěch, jakož i odsuzuje všelikou
nespravedlnost od ostatních tříd společnosti na dělnictvu páchanou… Bude sice
třeba mnoho práce, námah, avšak to vše, doufám, nedovede nás odstrašit od cíle,
k němuž kráčíme.“
V diskusi delegát Václav Wainar, kovář z Mýta u
Zbirova, trpce uváděl, že „za všechnu tuto neúnavnou práci bývá dělník namnoze
špatně odměněn tam, kde prácedárce jej vykořisťuje ve svůj prospěch a pranic se
o to nestará, zdali dělník při namáhavé práci sám i s rodinou zmírá,“
Delegát R. Horský, kaplan zastupující Volyni,
prohlásil současnou lidskou společnost za těžce nemocnou, a proto potřebuje
nápravy, nikoliv však revoluční, nýbrž reformní. Dále však pokračoval: „Jednu operaci ale chceme provést a ta musí
být provedena, chceme totiž, aby bez milosrdenství vyříznut byl z těla
společnosti lidské liberalistický kapitalismus, tento velký exudat, který
stravuje výnos práce většinou sám, tak že na pracující třídy jen menší část
zbývá. A bude-li tento nenasytný exudat odstraněn, pak … pracující třídy
dostanou podíl, který jim právem přináleží … každý člověk, ať pracuje duchem nebo tělem,
jen když práce jeho přináší dobro společnosti lidské – jest ´dělníkem´ a
zaslouží si za svou práci poctivé mzdy. Kdo však ničím k tomu nepřispívá,
aby lidstvo učinil šťastnějším nebo moudřejším, nebo mravně dokonalejším, nebo
bohatším, nýbrž kdo jenom tyje a dobře tyje z práce jiných, byť se mu
pochlebovalo nevím jak a byť měl sáhodlouhé sebe zvučnější tituly: takový
zaslouží opravdu titul jen jeden a ten jeho titul zní – zloděj!“
Přijatá rezoluce uváděla: „Strana katolického dělnictva
českoslovanského jakožto část svého národa uznává, že zdravý organismus
společnosti lidské mimo třídu dělnictva musí míti i jiné třídy společenské, …
které k pravému dobru a blahu společnosti lidské přispívají … Za tou příčinou neuznáváme za třídy
společnosti lidské všecky skupiny kapitalistické, které se ustavily na
základech pouhého sobectví, za účelem společného utlačování a vykořisťování
dělnictva ve svůj prospěch, jakož i odsuzujeme každou nespravedlnost od
ostatních tříd společnosti na dělnictvu páchanou.“
4. Dělnictvo a
náboženství
Referát přednesl delegát František Bryndač, horník
z Kladna. Vyšel z teze, že dělník a náboženství jest dvojice, „bez
které lidská společnost nemůže obstáti … Dělník je to, který povrch zemský
prací rukou svých proměnil … Bráti dělníku náboženství, jest atentát na nás
páchaný liberalismem. A atentátem liberálního kapitalismu na dělnictvo jest,
když tento usiluje, aby veškeren ušlechtilý cit v něm se utlumil a duševní
vývoj omezil, když hledí učinit z křesťanské společnosti stroj, aby mu
sloužil jako necitelná hmota, pouze pro jejich blaho, rozkoše a libůstky. Tomu
však musí být jinak!“
K vztahu dělníka a náboženství se vyjádřil též T.J.
Jiroušek, strojník a redaktor Dělnických novin, zastupující Litomyšl. „Toho na
nás socialismus nežádá, abychom byli nevěrci nebo odpadlíky od svého národa,
nebo dokonce zrádci své víry a vlasti… Otázku sociální i otázku dělnickou
řešiti lze dle mého pevného přesvědčení jedině v duchu křesťanském.“
V diskuzi dr. R.
Horský uvedl: „ My křesťanští
socialisté toho náhledu nesdílíme a to z toho důvodu, že
v sociální otázce nejedná se jenom o žaludek lidstva, nýbrž o
lidstvo.celé. To sice víme, že četným žaludkům se potřebného nedostává, ale
víme též, že i jiného se lidstvu nedostává, a že zvláště na poli mravním třeba
nápravy mnohé a rozhodné. Právě proto máme při řešení sociální otázky na
zřeteli nejen žaludek, tj. hmotnou stránku člověka, nýbrž také jeho stránku
duševní, tedy člověka celého…
Oltář není nepřítelem
lidu, oltář nestál a nesmí stát na straně utlačovatelů, nýbrž na straně
utlačovaných.
Kristus Pán, ukázal jednou na zástupy shromážděného lidu a pravil: ´Toť jsou
moji bratři, toť jsou moji přátelé.´ A tak musí mluviti každý služebník Kristův
a buďte přesvědčeni, že já i spolubratři moji, majíce voliti mezi přátelstvím
liberalistických kapitalistů a přátelstvím utlačovaného lidu, nikdy se
nepostavíme na stranu vyděračských kapitalistů; těm zahřímáme slovy Kristovými
do duše: Běda vám farizejové, kteří zžíráte domy vdov a kteří jste opustili
zákon milosrdenství a víry… My ukážeme na lid v potu tváře pracující a já
první volám: „Toť jsou moji bratři, toť jsou moji přátelé!...
Dnes zákony straní atheistickým liberálům a vydřidušskému
kapitálu. I zde musí býti náprava učiněna….“
Sjezd jednomyslně přijal pak rezoluci, z níž vyjímáme: „Katolické dělnictvo českoslovanské,
uznávajíc náboženství Kristovo za základ dobře spořádané společnosti … a přesvědčeno jsouc, že otázka sociální
rozluštiti se dá jen za spolupůsobení náboženství: chce působit k tomu,
aby veškeren život v rodině, obci i státu proniknut byl duchem
křesťanským.“
5. Pracovní doba
Přátelé a soudruzi, oslovil referent Josef Brož, kladenský
horník, delegáty sjezdu, kteří se s ním zcela sjednotili v názoru, že
je pro dělníky zvlášť důležité, aby byla stanovena jejich pracovní doby a tak
bylo znemožněno kapitalistům libovolně určovat délku pracovních směn.
Liberalistický kapitalismus považuje dělníka nikoliv za tvora Božího, nýbrž jen
za stroj.
Odst. 2n schválené rezoluce požadoval: „ Při všech oborech hornictví, hutnictví a při všech pracech zvláště
namáhavých aneb zdraví lidskému nebezpečných … budiž zavedena maximální
osmihodinná doba pracovní. Při velko- a maloprůmyslu, při řemeslech,
živnostech, obchodech, stavbách a ostatních odborech práce, budiž zavedena
desetihodinná maximální nepřekročitelná doba pracovní.“
6. Mzda
Velmi široká diskuze následovala po referátu předneseném
delegátem Václavem Žižkou z Prahy. Příčinou byly zajisté i myšlenky
referentem uvedené: „Nikde snad nenalezneme krásněji vyslovené právo dělníkovo
na slušnou odměnu za vykonanou práci, jako v učením křesťanském, kteréž
sám Kristus Pán vyslovil slovy: ´Hoden jest dělník mzdy své!´ Slušnou mzdu pro
dělníka žádá tedy spravedlnost sama a to takovou, aby mohla být spravedlivou
nejen po zásluze dělníka … ale také podle okolností a potřeb dělníka
v jeho postavení ve společnosti lidské … měřítkem mzdy jeho musí býti tedy
nejen potřeba jednotlivce, ale i potřeba celé rodiny, jež ze mzdy té živa býti
má.
Krásně k tomu dokládá svatý Otec Lev XIII. ve své
encyklice o otázce dělnické, kdežto dí: „Vydělá-li dělník dostatečnou mzdu, by
mohl býti se ženou a dítkami slušně živ, a je-li zároveň spořivý, tož podle své
přirozené tužby: přivede to tak daleko, že bude moci úspory své si uložiti a
tím může malého jmění nabýti. A takovou přirozenou tužbu majetek svůj
rozmnožiti a výše se povznést, má v sobě každý člověk a musí ji míti také
i dělník, i jemu musí být otevřena vyhlídka k slušnému zaopatření
v budoucnosti…
Žádoucno jest tedy v boji práce proti kapitálu, kde
žádná naděje dělníku na zaopatření do budoucnosti nekyne, aby dělnictvo dle
svých stávajících potřeb minimální mzdu svou ustanovilo a takovou u prácedárců
svých sobě vymohlo.“
Delegát Václav Palic, z Černoušek pod Řípem, upozornil na
zvlášť těžké podmínky zemědělských dělníků a požádal sjezd, aby se těchto
trpících zastal. V diskuzi vystoupil též dr. R. Horský, který opět ostře
odsoudil liberalistický kapitalismus. „A první, co liberalistický kapitalismus
učinil, bylo, že zapřáhl dělnictvo do práce úmorné a honí je z namahání do
namahání namnoze bez oddechu, až se dělníkovi leje pot nejen z tváří,
nýbrž z celého těla, při tom ale liberalistický kapitalismus učinil si
k dělnictvu hledíc zásadou: „ v potu tváři své budeš trpět hlad. …
staré pohanství vodilo na trh otroky na prodej a novomódní pohanství, které sluje liberalistický kapitalismus, celou
Evropu přeměnilo na veliký otrocký trh, na němž se s dělníkem kramaří
a jemuž kapitalismus dává na vybranou: buď budeš pracovati za tolik, kolik ti
dávám nebo zajdi hlady. A toto moderní otroctví jest daleko horší, než otroctví
staré. … klesne-li co je kapitalismu do toho, on moderního otroka kupovati více
nemusí, on jich má dnes dost zadarmo, za jednoho deset…
Proto my křesťanští socialisté pevně stojíme na požadavku,
který sám sv. Otec Lev XIII. ve své dělnické encyklice za nezbytné položil, aby
totiž dělník za svou práci dostal mzdu takovou, z níž by slušně vyživil
sebe i svou rodinu a je-li pilný a šetrný, ze své mzdy ještě nějaké úspory si
ušetřiti mohl.“
Přijatá rezoluce uváděla zejména: „Poněvadž dělník má a musí
od své práce býti živ, jest nutno, aby
mzda za poctivou a svědomitě vykonanou práci byla vždy taková, aby ze mzdy té
dělník slušně vyživil sebe i svou rodinu, a mimo to ze své mzdy i malé
úspory nastřádati si mohl. Proto nesmí při žádné práci mzda klesnouti tak, aby
řádný dělník se svou rodinou nedostatkem hynul … aby anarchie ve výrobě byla
naprosto zakázána … Aby v každém z ostatních odborů práce minimální
mzdu určovali zvolení zástupci prácedárců spolu se zástupci dělníků.“
7. Sociální pojištění
dělnické
Delegáti sjezdu podrobili ostré kritice tehdejší sociální
zabezpečení námezdně pracujících. Referent Ant. Ripp, tkadlec a redaktor z Brna,
zdůraznil, že jedním z nejvýznamnějších požadavků dělnictva je pojištění,
které by dělníkovi, na rozdíl od současného stavu, kdy nemoc dělníka uvedla do
bídy, umožnilo potřebnou léčbu.
O přiznávání penzí a jejich výši promluvil dr. Horský. „Když
jde do penze ministr, který třeba jen šest neděl ministroval a jest ještě mladý
dost, dostane penze ročně 4 000 zlatých … profesor z gymnázia má
penze 1 800. Zestará-li učitel na venkově, dostane penze po 40leté práci
asi 800; zestárlý farář obdrží cestou zvláštní milosti 600 … a nyní probírejme
jednotlivé kategorie řemeslníků a dělníků a tažme se jich: mnoho-li pak penze
po 30-40leté práci dostanete vy? Naši bratři horníci nám to již pověděli, nuže,
ať nám to poví ostatní dělnictvo, jak vysokou .. bude bráti penzi. Jakou? –
Žádnou!“ Tj. jistě smutná odpověď. O jiné stavy je více méně postaráno a na
dělníka a řemeslníka, kteří neméně platných služeb lidstvu prokazují, se dosud
zapomínalo. Tu tam ovšem postaral se jednotlivý lidumilný továrník o své
dělníky ve stáří, ale těchto lidumilů jest pořídku.“
Po diskuzi byla přijata jednomyslně následující rezoluce:
„Dělnictvu nechať se dostane pojištění v případu:
1) nemoci (pokladny nemocenské)
2) úrazu (úrazové pojištění)
3) ve stáří (invalidní fond)
Do pokladen nemocenských dělnictvo své příspěvky skládá a
samo si je spravuje pod dozorem zemských úřadů. Prácedárci nechť přispívají do
nemocenských pokladen … jednou třetinou příspěvků. Lékaře nemocenské volí sobě
dělnictvo samo … .
Do úrazové pojišťovny platí pouze prácedárci sami….
Pro zestárlé dělnictvo a řemeslnictvo budiž zřízen zemský
invalidní fond, do něhož příspívají prácedárci, dělnictvo, řemeslnictvo a země
sama. Provedení tohoto návrhu budiž ponecháno zemskému sněmu.“
8. Politická práva
dělnictva
Referent Ripp uvedl: „ Nynější systém kapitalistické výroby
připravil tisíce a tisíce pracovníků o samostatnost a vzal jim takto možnost,
aby při volbách svými hlasy proti nespravedlnostem velkokapitalismu
protestovali. Kapitál strhla na sebe téměř všechnu výrobu, nadělal z milionů
lidstva své nádeníky a ti nemají práva dnes voleb se zúčastnit… My žádáme
všeobecné hlasovací právo, ale na základě odborových organizací, to jest, my
chceme všeobecné hlasovací právo zájmové.“
V diskuzi opět vystoupil dr. Horský. Přímo nadčasově
k nám promlouvají jeho slova: „Parlamenty z dnešních volebních
systémů vyšlé se nezamlouvají a zákony v nich odhlasované veškeré lidstvo
šťastným neučinily. A proč? Na to proč odpovím dvěma otázkami, totiž jsou dnes
v parlamentech zastoupeny všechny ty vrstvy lidu, které by po přirozeném
právu v nich zastoupeny býti měly? Pracují nynější všichni poslanci
v parlamentech vskutku ke blahu veškerenstva?
Odpověď na obě otázky zní: nikoliv, a odtud vychází snaha změnit
nynější volební systém a tím i zastupitelstvo parlamentární a učinit parlament
tím, čím dle idey své býti má, totiž sborem zástupců veškerých tříd a stavů,
který svorně pracuje k dosažení blaha všech … má-li parlament skutečně být
zastupitelstvem veškerého lidu ve státu, musí ten parlament býti, abych tak
řekl, miniaturním, nebo zmenšeným obrazem celého státu, tj. všechny stavy, všechny
zájmy mají v parlamentu průměrně k počtu svých příslušníků a své
mravní váze býti zastoupeny. Tedy, dle našeho plánu mají v parlamentu býti
příslušným počtem býti zastoupeny rolníci, řemeslníci, živnostníci, dělníci,
stavy učené atd.“
Svým vystoupením se dr. Horský snažil přesvědčit delegáty,
což se mu také povedlo, že všeobecné volební právo ve formální demokracii povede
nevyhnutelně k převaze kapitalistů, jejich zástupců, nad nepočetnými
zástupci dělného lidu a tudíž parlament nebude moci hájit zájmy většiny proti
privilegované menšině. Vývoj mu dal za pravdu. Přesto tzv. stavovská
demokracie, jíž prosazovala část křesťanskosociálního hnutí, se neujala.
Formální reprezentativní demokracie, v níž poslanci jako zástupci lidu
velmi často zastupují zcela jiné zájmy než zájmy svých voličů, se naopak
prosadila. Její další zdokonalování, společně s uplatňováním forem
demokracie přímé, je požadavkem doby. Reálná demokracie však bude vyžadovat též změny uvnitř stranické
soustavy i v politickém systému společnosti a státu.
Sjezd jednomyslně
přijal následující rezoluci: „Poněvadž při nynější kapitalistické soustavě
společnosti lidské voličské právo výhradně položeno jest v majetek, čímž
majetek více jest ceněn něž člověk a poněvadž my dělníci při dosavadním složení
parlamentu nemáme ani jednoho zástupce ze svého středu ve sněmovně, žádáme za
změnu volebního řádu, a to na základě zavedení všeobecného práva hlasovacího.“ V rezoluci křesťanští sociálové
požadovali poskytnutí hlasovacího práva pouze pro muže od věku 24 let. I tento
fakt účinně nahrával agitaci jiných stran proti formujícímu se
křesťanskosociálnímu hnutí. Podstatnější však bylo, že požadavek uzákonění
všeobecného volebního práva zvítězil nad stavovskými představami o organizaci a
řízení společnosti.
9. Organizace
křesťanskosociálního hnutí
Referentem byl opět dr. Horský. Z jeho referátu i
diskuse vyplynulo rozhodnutí vybudovat organizační strukturu nové strany.
Jejími základními články měly být spolky politické, dělnické i odborové, které
se měly seskupit v krajské organizace, jež měly tvořit zemskou organizaci.
„Ku provedení jednotné zemské organizace naší strany nechať se sestoupí
sedmičlenný sbor důvěrníků, a to pro
Čechy jeden, pro Moravu jeden a pro Slezsko jeden. Sbory tyto nechať prozatím
spravují společné záležitosti naší strany každý ve své zemi. Všechny tři sbory
důvěrníků, ač úplně samosprávné, nechať v důležitých otázkách společně se
radí“, navrhl dr. R. Horský.
Za velmi důležité z hlediska vývoje
křesťanskosociálního hnutí považujeme jeho konstatování: „Utvořili jsme na tomto sjezdu samostatnou stranu, která má dnes
pevný a určitý svůj program, jejž chce všemi zákonitými prostředky uvést ve
skutek … za člena naší organizace
pokládá se každý , kdo uznává, podporuje a šíří zásady naše, na tomto sjezdu
vyslovené a přijaté.
Každá strana musí mít své orgány, svůj tisk. Strana bez
tisku nežije, … poněvadž jest k šíření našich zásad nejdůležitějším
prostředkem tisk, budiž tisk naší strany od soudruhů našich všemožně podporován
a šířen. Za orgány naší strany uznává sjezd tyto časopisy: Dělnické noviny
v Praze, Dělník a Obrana práce v Brně a Zájmy dělnictva
v Moravské Ostravě.
Dr. Horský byl nejen teologem, sociologem, nýbrž i
křesťanským politikem evropského formátu. Jeho návrh, aby křesťanští sociálové
usilovali o úzkou spolupráci s katolickými dělníky z různých zemí a
brzké konání společného mezinárodního sněmu, delegáti přijali s nadšením.
Takovéto spolupráci však bránilo nepřátelské chování
některých členů německých spolků
katolického dělnictva. T.J. Jiroušek v této souvislosti prohlásil, že
„zásada spravedlnosti žádá, aby katoličtí dělníci německé národnosti chovali se
k českým svým soudruhům rovnoprávně.“
Delegát Cénnek
z Vídně upozornil, že ve vídeňském spolku katolických tovaryšů členové
české národnosti bývají pro svou
národnost uráženi. O
této politováníhodné skutečnosti odevzdal předsedovi písemnou stížnost vídeňských
soudruhů.
Na téma vzájemných vztahů česko-německých promluvil i dr.
Horský. „Když jsem byl loni na sjezdu sociologů v Bambergu, … byl jsem od
dr. Hitze vyzván, abych jim vylíčil sociální poměry v Rakousku. …když jsem
jim také vypravoval, co my Čechové pro
svou národnost musíme snésti často i od tak zvaných katolických Němců, kteří
jsou ale vskutku jen „deutschnacionály“ pod katolickou firmou, nechtěli
tomu na sjezdu ani věřiti, že by opravdový katolík Němec mohl ubližovati nám
jen pro národnost naši. Mohutné „fuj“ zaznělo sálem takovým Němcům….“
Z každého pravidla existuje výjimka, a to i v tomto případě. I
v tu dobu byli Němci, kteří Čechy nepronásledovali, ani neuráželi. A právě
s těmito Němci hodlal dr. Horský jednat a také spolupracovat.
Přijatá rezoluce k poslednímu bodu jednání požadovala:
„Katolické dělnictvo českoslovanské, uznávajíc potřebu společné organizace,
prohlašuje:
1) Buďtež zakládány a podporovány spolky dělnictva
katolického, které jsou ohnisky veškerého zdárného sociálního hnutí na
křesťanských základech. Kde to možno zakládány buďtež spolky odborové.
2) …doporučujeme, aby naše spolky sestupovaly se
v krajinské organizace. …
3) Ku provedení
jednotné zemské organizace naší strany nechať se sestoupí sedmičlenný sbor
důvěrníků, a to pro Čechy jeden, pro Moravu jeden a pro Slezsko jeden … všechny
tři sbory důvěrníků, ač úplně samosprávné, nechať v důležitých otázkách společně
se radí …
4) Za člena naší organizace pokládá se každý, kdo
uznává a šíří zásady naše, na tomto sjezdu vyslovené a přijaté …
5) Sbory důvěrníků
nechať pracují ku spojení se s našimi spolubratry v ostatních
zemích.“
V závěru sjezdu místopředseda sjezdu Jan Kohút, tkadlec
z Vyšní Lhoty ze Slezska, srdečně
poděkoval Jirouškovi a dr. Horskému, kteří se nejvíce přičinili o svolání
sjezdu. Na toto poděkování dr. Horský odpověděl: „… že z dělnické krve
pochází, Sám celý svůj život mezi dělníky strávil, v studiích bídy a hladu
dost zakusil, že tedy k dělnickému lidu lne srdcem celým, poněvadž zná
jeho spravedlivé tužby i jeho nedostatky …Lidu dělnickému jsem svůj život
zasvětil, jemu věnuji všechny své schopnosti a vědomosti, za něj dám vše, co
mám, i své zdraví a bude-li třeba i svou krev.“
Poslední slovo na sjezdu pronesl T.J. Jiroušek. „Díky …
přátelé a soudruzi delegáti … a dejž
Bůh, aby zásady křesťanského socialismu rozlétly se po vlastech našich …
Kolik nás bylo zde delegátů, kéž tolik rozejde se po vlastech našich apoštolů
vítězného socialismu křesťanského … končíme první svůj sjezd s přáním,
abyste všude dobývali půdy straně naši, v kterou jsme se dnes a včera
ustavovali a ustavili.“
Sjezdu se zúčastnili i dva delegáti z Dolních Rakous, a
to Leopold Cennek, krejčí z Vídně, a Josef Semrád, stříbrník
z Vídně. Sjezd obdržel několik
pozdravných dopisů z Vídně. Též z Horních Rakous přišly četné dopisy,
např. od křesťanskosociálních dělníků v Linci. Český živel
v tehdejším Rakousku byl velmi silný, cítil sociálně, hlásil ke své české
národnosti a usiloval, aby byl pojat do nové křesťanskosociální strany.
Slezsko zastupoval bohužel jen jediný delegát, a to již
zmíněný Jan Kohút, tkadlec z Vyšní Lhoty.
10. Hodnocení a odkaz
Litomyšlského sjezdu
U příležitosti čtyřicátého výročí sjezdu v Litomyšli
napsal dr. Josef Doležal následující věty: „…čteme-li dnes, po čtyřiceti
letech, podrobnou zprávu sjezdovou, referáty řečníků, debatu i závěrečné
rezoluce, stoupá v nás obdiv k dílu vůdce a duchovního tvůrce tohoto
sjezdu – dr. Rudolfa Horského. Provedl přípravu k sjezdu a vytýčil jeho
program na evropské linii křesťanského hnutí dělnického a žádný budoucí sjezd
nestál v tomto ohledu výše. Tento
program je živý i dnes v celé své mohutnosti. …“
Závěrem
Křesťanští sociálové svým programem i další činností
odpověděli na naléhavou výzvu doby k řešení nejzákladnějších otázek, stojících
již tehdy před lidstvem, zejména otázky sociální, národní a demokratické. Svou
prací potvrdili příslušnost křesťanskosociální strany k našemu národu a
jeho lidovým proudům.
V roce 1895 vyšel v Praze „Protokol prvního
sjezdu katolického dělnictva českoslovanského“. Z jeho doslovu citujeme: „Nuže jdi, knížko milá, v šírou
naší českoslovanskou vlast; u našinců jistě milého nalezneš přijetí, jinde pak
zaklepej a buď hlasatelem vítězného socialismu křesťanského.“
Redakce: J.
Skalský Připravil:
dr. O. Tuleškov Vydalo Křesťanskosociální hnutí jako svou 233.
publikaci určenou pro vlastní vnitřní potřebu. Praha, únor 2008, webová str.
:www.ksl.wz.cz E-mail: Vydavatel@seznam.cz