Příloha Křesťanského sociála 9,10/2006
Ing.
Dalibor Plichta
Duch Evropské unie
a její ústavy pro
Evropu
(Výňatky z kapitoly
Státní suverenita a Evropská unie))
„Tato ústava nebo ústavní smlouva má
být nadřazena ústavám členů Evropské unie. Má to tedy být ústava federálního
státu. Následkem toho se z členských národních států stanou jakési
provincie, pouhé země nebo regiony. Členské státy by pak zanikly jako nezávislé
a samostatné subjekty na mezinárodní scéně. Hned v prvním článku tohoto
návrhu Konventu se mluví o úmyslu vytvořit „unii evropských států´, která by
vykonávala jisté společné pravomoci na federálním základě.
Tento dokument Konventu také poprvé navrhuje, aby
v chystané ústavě nebo ústavní smlouvě byl použit v souvislosti
s Evropskou unií termín ´federální stát´. Na závažnosti a státoprávních
důsledcích tohoto termínu nic nemění připojené ujištění, že se má tak stát při
zachování jejich ´národní identity´.
Neboť co vypadá jako uklidňující ujištění ve věci, na kterou
jsou evropské národy citlivé, totiž ve věci zachování jejich politické identity,
jež je vyjádřena suverenitou jejich státu, nemá národní identita ve skutečnosti
se suverenitou národního státu nic společného. Národní identita je přece docela
dobře slučitelná s politickým poddanstvím národa. I my jsme měli svou
národní identitu po celou dobu vlády Habsburků a trvání Rakouska, později
Rakousko-Uherska. O politickou identitu, vlastní stát, jsme však museli bojovat
až do roku 1918.
Bohužel je záměrné a klamavé zaměňování těchto dvou nezaměnitelných
pojmů jakýmsi povinným receptem, kterého dnes používají ke klamání národů
nepřátelé svrchovanosti národních států stejně tak jako ve Francii Giscard d´
Esteing i politikové u nás, například Miloš Zeman.
Ale není to jen on. Programový dokument ČSSD vypracovaný po
červnových volbách v roce 2002 mluví výslovně o ´respektování národní a
kulturní identity jednotlivých států, národů a regionů´(!), ale vedení strany
odmítlo ve svém programu jakoukoli zmínku o politické
identitě českého národa.
Kdo mluví o zachování národní identity ve federalizované
Evropské unii, slibuje velice málo. Zvláště když se vědomě vyhýbá zmínce o
identitě politické.
Federalizovaná Evropská unie se má stát podle návrhu
předsedy Konventu Giscarda d´Esteing právní osobou, která bude moci podepisovat
za všechny členy federace mezinárodní smlouvy, aniž se jich bude muset ptát a
získávat jejich souhlas. Právo veta je již dnes odbouráváno, už dnes ho není
možno použít ve více než třiceti druzích záležitostí. V zájmu
´efektivnosti´ bude rozhodování ve federalizované Evropské unii zcela
v rukou jejího francouzsko – německého ´tvrdého jádra´ nebo spíše německo
– francouzské ´tvrdého jádra´, její ´avantgardy´.
Nejen ´poslední stupeň Evropské unie … bude
v rozhodující míře záviset na Francii a Německu´, jak se vyjádřil německý
zahraniční ministr Joschka Fischer, bude to platit i o politice, kterou bude
Evropská unie po dosažení onoho posledního stupně dělat.
Právní normy Evropské unie budou nadřazeny automaticky
normám jejích členů.
Členské země budou muset dávat přednost politickým,
hospodářským nebo sociálním a
ekologickým cílům Evropské unie i
v těch záležitostech, které nebyly na Evropskou unii přeneseny.
To všechno - ale nejen to – je ve hře a ukazuje to dosah
takovéhoto ´prohlubování evropské integrace´. Zároveň je z těchto případů
patrná míra oběti, jaké by členové federalizované Evropské unie museli přinést
tím, že by se vzdali suverenity.
Zároveň je z těchto příkladů patrná lichost tvrzení
těch, kdo zlehčují důsledky ztráty státní svrchovanosti. Ve federalizované
Evropské unii budou možnosti malých členů (ale ne vlastně pouze malých) bránit
se společné federální politice velmi omezené.
Naprosto není pravda, co dnes slýcháme v různých
variacích tohoto druhu. Zřekneme-li se národní státní svrchovanosti, vyměníme
pouze svou suverenitu malého státu s malým vlivem za účast a podíl na
rozhodování velkého celku. O ´spolurozhodování´ nebo ´spoluúčasti´ nebo
´spolupůsobení ´ po ztrátě suverenity národního státu v Evropské unii
mluví opět všichni evrounionisté stejně, Pavel Telička stejně jako švýcarský
spolkový rada a ministr zahraničí Jeseph Deiss. Ale také se všichni dopouštějí
stejné chyby nebo stejného klamání veřejnosti, když ´podíl na rozhodování´v
Evropské unii´, ´účast´na jejím rozhodování, ´vliv´kladou do jedné roviny se
státní suverenitou nebo když si tyto věci dokonce pletou. Pokud by to nebyl
jejich omyl, pak je to demagogie.
´Vliv´, ´účast na spolurozhodování´ nebo ´podíl na rozhodování´ nemají
se státní suverenitou nic společného. – Nehledě na to, není žádný důvod
předpokládat, že ´výměna suverenity malého státu s malým vlivem povede
k účasti a podílu na rozhodování velkého celku´ a promění se ve velký vliv
malé nesuverénní provincie ve velkém superstrátu Evropské unie. Takové argumenty,
až ať je pronáší Pavel Telička, Miloš Zeman nebo Joseph Deiss, který se na
univerzitě v Curychu 29.52000 dokonce vyjádřil, že přenesením jistých
pravomocí na Evropskou unii ´jen na sebeurčení získáme´, nejsou poctivé.
Ostatně toto ´přenesení´ suverenity národního státu na
federální Evropskou unii není možno vydávat, jak se to dnes většinou děje, ani
jen za získání podílu a účasti na
rozhodování velkého celku. Je nutné vidět a přiznávat i druhou stránku tohoto
transferu, totiž že odevzdanými pravomocemi národního státu začne disponovat
ona federace a do jejího disponování, ať v oblasti politiky zahraniční
nebo vojenské atd., buďto nebude moci stát, který se vzdal své svrchovanosti,
zasahovat vůbec, nebo jako podřízený článek, který bude navíc v menšinovém
postavení, bez naděje na úspěch. Účast nebo podíl nic neznamená tam, kde jde o
váhu hlasu, jak tomu bude v Evropské unii. A je ještě slabší pozicí než
postavení ´malého suverénního státu s malým vlivem´.
Důvody, kterých dnes proti svrchovanosti národních států
používají její odpůrci, jsou různé.
Říkají například, že rozvinutí suverenity vyžaduje, aby
došlo k jejímu spojení se suverenitami jiných národů, aby bylo možno
podnikat, co nemůže žádný národní stát dělat sám. – Ale opomíjejí přitom
skutečnost, že nic nebrání tomu, aby se na takových podnicích dohodly státy bez
toho, že se vzdají suverenity. Minulost i přítomnost je plná takových dohod,
dohod mezistátních.
Jiné těžko udržitelné tvrzení, s nímž operuje např.
´Evropské hnutí v České republice´, říká zase v rozporu se
skutečností, že ´svět spěje od emancipace k integracím´, přestože
emancipační proces je a zůstane souběžným jevem s tendencemi integračními.
Stejně problematické je tvrzení antisuverenistů, kteří
v rozporu se skutečností hlásají, že jen velké celky, ať hospodářské nebo
politické, států nebo supervelmocí a superstrátů, jsou výhodné a úspěšné.
Britský ekonom E.F.Schumacher napsal na toto téma pozoruhodnou a do mnoha
jazyků přeloženou knihu pod názvem ´Malé je krásné´. A Leopold Kohr, rakouský
filosof, se v souvislostí s diskusí o tom, zda by Rakousko mělo
přistoupit k Evropskému společenství, vyjádřil: ´Jsem přesvědčen, že tu
dochází k velkému omylu. Všechny potíže naší doby jsou potížemi
z přehnané, zbytečné velikosti lidských společenství. Měli bychom se spíše
ubírat směrem k menším nezávislým celkům´.
Jiným případem pochybného zdůvodňování k odporu suverenitě národních států
(samozřejmě těch malých, velké svou suverenitu smějí slavit a slaví) jsou řeči (například bývalého německého ministra obrany
Rudolfa Scharpinga) o tom, že malé národní suverénní státy jsou ohrožovány
´bacilem nacionalismu´, což prý může vyvolávat ´nestabilitu´.
Pravé důvody a pohnutky, proč dnes určité politické kruhy
odmítají i samu myšlenku svrchovanosti národních států, odhalí nám nejlépe sama
její podstata a sám její účel.
Podstatou suverenity, svézákonnosti státu je stav, kdy stát
(v demokracii jeho občané přímo nebo prostřednictvím svých zástupců) svobodně a
samostatně rozhoduje o způsobu života v jeho hranicích a o vztazích
k ostatním státům nebo nestátním subjektům.
Státní svrchovanost je výkonem práva na sebeurčení, což
znamená popřením každé právní podřízenosti nebo každého právního omezení moci
státu jiným státem nebo jinou institucí.
Suverénní stát nemá nad sebou žádnou moc vyšší, jeho moc je
zároveň mocí nejvyšší i nezávislou.
Nejvyšší ve svém působení uvnitř státu, nezávislou vzhledem
k jiným státům. Obě tyto vlastnosti tvoří nerozlučnou
jednotu, jeden celek, který by zanikl, pokud by jeden z těchto znaků
chyběl.
Ke znakům suverenity státu patří, že je nedělitelná. Na této
nedělitelnosti nic nemění ani případy, kdy se stát dohodne s jiným
suverénním státem nebo několika suverénními státy, že bude část své
svrchovanosti vykonávat společně s ním nebo s nimi – například při
správě nějakého toku, který jimi protéká.
Meze státní suverenity pak mohou být jen faktické nebo
morální povahy, ne však povahy právní.
A nakonec je třeba uvést, že v demokraciích je
suverenita státu nezadatelná, stejně jako ostatně sama svrchovanost lidu. Žádná
vláda ani žádný parlament nebo jiný orgán
nebo reprezentant státu nemají právo ji zcizit, nemá právo připravit
další generace o možnost, aby samy svrchovaně rozhodovaly o svém osudu ve svém
státě.
Právní suverenita státu je plodem zrání politické kultury.
Je to výsledek vývoje, který byl obdobou emancipačního procesu, jímž prošel
jedinec jako mravně i politicky svéprávná bytost, autonomní občan mezi stejně
autonomními a jemu rovnými občany jinými.
Zásada právní suverenity států je přiznáním práva všem
státům, aby žily vedle sebe jako státy v zásadě a právně rovnocenné, aniž
nad nimi stojí nějaká politická autorita, nějaký státní útvar vyšší. Přiznáním
práva, aby mohly žít jako svézákonné, autonomní státy mezi jinými stejně
autonomními.
Suverenita národních států je nejen nástrojem snah o
prosazení právní rovnosti států v mezinárodních vztazích. Je také
nástrojem nadřazenosti práva nad mocí v mezinárodních vztazích. Kde
v mezinárodních vztazích odpadá právní rovnost suverénních států a kde
končí nadřazenost práva nad silou, mocí, končí mezinárodní právo vůbec.
Národy, jejichž státy ztratí svrchovanost, onen zdroj právní
rovnosti a tím i supre- macie práva
v mezinárodních vztazích, jsou odsouzeny stát se z tvůrců vlastního
osudu pouhým nástrojem cizích zájmů, když ne dokonce jejich obětí.
Mentalita velkých států, jejich velmocenské ideologie (jak o
nich mluví Gustav Kars ve svém eseji ´Grossmachtpolitik ind
Kleinstaatideologie´) je jiná než například naše nebo švýcarská nebo rakouská.
Dívá se zpravidla na svrchovanost malých národních států s pocitem nebo
představou oprávněnosti využívání své velkosti nebo dokonce svého dominantního
postavení, svého imperialismu. Často se tím vůbec netají. Helmut Kohl řekl
v roce 1995 Němcům: ´Zbudujeme-li evropský dům, bude budoucnost patřit
Němcům.´(Cituji podle R. Atkinsona
´Europe´s Full Circle´.) A. Francois
Mitterand o souvislosti evropské ´integrace a politických cílů Francouzům řekl:
´Francie může hrát v budoucnosti ve světě dominantní úlohu, bude-li Evropa
sjednocená a bude-li mluvit jedním hlasem.´Proč by tedy měly velmoci přát
suverenitě malých národních států?
Pro nás je pak v souvislosti s otázkou státní
svrchovanosti důležité i to, že její odmítání je některými politickými kruhy
v cizině spojováno se snahami o revizi evropského uspořádání, jaké vzniklo
po první světové válce a jaké bylo potvrzeno i po světové válce druhé. Toto
uspořádání různí stoupenci ´sjednocení´ často kritizují nebo označují za
´nešťastné´. Přitom ona ´nešťastnost´ mírových smluv po první světové válce spočívá
v jejich očích právě v tom, že se na jejich základě ustavily
v Evropě tzv. nástupnické státy, jak to bylo v souladu
s Wilsonem prosazováno zásadou, aby každý národ měl svůj nezávislý stát.
Dnešní snahy zpochybňovat nebo dokonce odmítat vymoženost svézákonnosti,
suverenity národních států, jsou přes všechno odvolávání se na to, že svět se
´zmenšil´ krokem zpátky. Je to v podobě návratu k něčemu, s čím
se evropské národy v rámci svého kulturního vývoje a v bojích za svou
politickou samostatnost rozloučily. Je to návrat k jakési myšlence obecné,
všechny zahrnující říše, jakou představovala „civitas maxima“. Ale tento návrat
přes všechno mluvení o ´společných hodnotách´, není výrazem žádného skutečného
humanistického univerzalismu. Převažují v něm zřetele mocenské a
jednostranně ekonomické. Je to spíše návrat k modelu mocenského
ponapoleonského ´evropského koncertu´ tehdejších ´leading powers´, tehdejších velmocí
Rakouska, Anglie, Pruska a Ruska, které byly na počátku devatenáctého století stejně hluché a bez pochopení pro zájmy národů
Evropy, jako dnešní ´elity´ Evropské unie jsou bez pochopení pro suverenitu
evropských národních států.
Zachování svézákonnosti národních států mělo by proto zůstat
prvořadým úkolem jejich politiky. Vytváří podmínku pro jejich svobodu a život
v demokracii. Je podmínkou pravé mezinárodní spolupráce, té, která se
zakládá na svobodě a právní rovnosti, na dobrovolnosti.
Konec české státní svrchovanosti by s sebou přinesl
konec české politiky. Česká politika, politika legitimních českých zájmů, byla
by zvenčí a závazně omezena co do svého obsahu na zbytkovou politiku lokální a
komunální…“
(Ing. Dalibor Plichta
mohl své politologické práce začít uveřejňovat teprve po roce 1989: Nesmířenost
a nesmiřitelnost německé politiky-1996, Národ a národnost v čase
globalizace -1999, Česká otázka a Evropská unie-2001, a nejnověji Duch Evropské
unie a její Ústavy pro Evropu; uvedené knížky
jsou v prodeji v knihkupectvích:
Akademie, Fišer, Seidl, Futura, Luxor)