Příloha Křesťanského sociála č. 3 a 4/2006, roč. 15.
K cestě
života Msgre ThDr. Jana Šrámka
(11.srpna
1870 – 22. dubna 1956)
I.
Ve světě z druhé poloviny 19. století se v zemích
Koruny české postupně vytvářely zprvu různé kulturně – sociální, nábožensko-národní
katolické spolky, z nichž některé během doby nabyly politický charakter. Příkladem
mohou sloužit Katolické jednoty z konce 40. a z 50. let, které
zakládali a vedli vlastenečtí kněží, jež byli duchovně ovlivňováni a
usměrňováni profesorem brněnského alumnátu nezapomenutelným Františkem Sušilem.
Tyto organizace, rozseté od Brna po značné části Moravy, měly v době svého rozkvětu několik tisíc
členů. V Brně i jinde pečovaly o české bohoslužby, zřizovaly české
pokračovací školy a kurzy, rozšiřovaly vlastní časopis, který později se stal
hlavním zemským katolickým denníkem, zřizovaly ohřívárny pro dělníky, pořádaly
výstavy, konaly přednášky. Sjezdy, které svolávaly, byly „tehdy ojedinělým
projevy národních a katolických snah v našem národě a žádný jiný směr …na
takové projevy se vůbec nezmohl. Sjezdy tyto založily slavnou katolickou
tradici sušilovskou ve veřejném životě, protože ukázaly národu schůdnou cestu
k obrodě veškerého jeho života.“( F.M. Žampach z dějin Československé
strany lidové, str. 33)
Absolutismus, německý liberální centralismus byly příčinou
úpadku spolkového života. Z katolických jednot se staly náboženské
organizace. Postupný rozvoj politického dění, jehož příčinou byly zejména
porážky Rakouska , jeho zeslabení a společenský tlak, vedl k obnovení
zmíněných jednot. V r. 1871 byla v Brně založena první
Katolicko-politická jednota. Již další rok jich bylo 251. Zůstaly však součástí
původní jednotné Národní strany, která především
prosazovala naše národní a jazyková
práva, zřizovaní českých škol, jinak řečeno: usilovala o emancipaci českého
národa. Náboženství Národní strana, i
převážná většina tehdejší společnosti, respektovala. Kněží, často pocházející z nuzných venkovských
chalup a z řemeslnických domků,
kteří sami poznali hlad a bídu, stáli v čele řady vlasteneckých a hospodářských
spolků. Tábory lidu, dokonce i důležitější porady, byly často zahajovány
slavnostní bohoslužbou. Byl to též důsledek práce celých generací vlasteneckých
kněží, kteří veškeré své snahy a úsilí věnovali našemu národu. Kázali česky,
psali česky, šířili české knihy mezi věřícími. Chudý český kněz pomáhal dítěti
ještě chudšího farníka, aby získal vzdělání i národní uvědomění. Některé zdroje
uvádějí, že v našich dějinách působilo na 2 500 vlasteneckých kněží.
Na tuto skutečnost bychom neměli zapomínat ani dnes. Obnovit vlasteneckou
tradici v řadách kněžstva mohou však jen současní kněží sami. Podaří-li se
to, postavení církví v naší společnosti
se může, jak k jejích prospěchu, tak k dobru našeho národa, výrazně zlepšit. Příklad polské katolické
církve, která byla vždy národní, velmi blízká
lidu, to potvrzuje.
Liberalismus začal postupně pronikat i do Národní strany.
Katolické konzervativní křídlo v ní však
proti liberalizaci strany nesčetněkrát protestovalo. Varovalo, že
v liberalizované straně nemůže zůstat
a dávalo najevo, že bude muset, bude-li tento proces pokračovat, založit stranu vlastní.
Zápas křesťanství s liberalismem však souběžně probíhal
s neméně důležitým a dobou se stupňujícím bojem za sociální
spravedlnost. Idea sociální spravedlnosti která byla též neslučitelná s tehdy
ještě bezbřehým liberalismem, pronikla do vědomí lidí práce a tak se stala
další obrovskou silou, ovlivňující vývoj společnosti. O tíživých životních
podmínkách dělnictva psala celá řada křesťanskosociálně cítících myslitelů,
mezi nimiž byla opět celá řada kněží. K nim náležel především prof. Matěj
Procházka, spoluzakladatel Katolické jednoty sušilovské učitel náboženství T.G.
Masaryka, který se již v 50. letech 19. století zabýval sociální
problematikou. V roce 1872 vyšlo jeho dílo Otázka dělnická. Autor
v něm odsoudil liberálně kapitalistický společenský řád, jehož sociální
strukturu charakterizoval takto: „Ve společnosti utvořily se brzo dvě protivy,
na jedné straně chudoba náramná a na druhé straně ohromné bohatství; i nemohl
tudíž také brzo nedostavit se ten boj mezi chudou pracovní silou a mezi
velikým, jen duševně pracujícím kapitalismem. Odstraněním cechů otevřena jest
cesta volné soutěži (konkurenci), čímž moc kapitálu úplně jest rozpoutáná.
Kapitál, chtěje opanovati volnou soutěž, byl takřka přinucen sobecky
vykořisťovati síly pracovní. (str.29)
Křesťanství, které jako první vytýčilo zásadu „Kdo může
pracovati a nepracuje, ať nejí“, nebylo přes obrovské úsilí řady silně sociálně
cítících věřících v tehdejší době schopné ve společenské praxi zabránit
tomu, aby mnozí dělníci, řemeslníci i s rodinami netrpěli podvýživou a
těžkým nedostatkem základních životních potřeb. Svépomoc autor oceňoval, ale
věděl, že nemůže vést k zásadnímu řešení palčivých sociálních problémům
doby. „Hlavní příčinou toho jest, že všem všepomocným dělnickým spolkům nejen u
nás, nýbrž téměř po celé Evropě jest podnikati nerovný boj s velemohutným
kapitálem, dobře soustředěným, ponejvíce nekřesťansky a tudíž bezohledně a
bezměrně sobě počínajícím, všepožíravým, i zákonodárství dle své chutí si
zařizujícím, tak že vždycky proti bojující síle jen velmi mdlými a zhola
nedostatečnými se býti ukazují.“ (c.d.,str.77) K potřebnému vyrovnání sil mezi
kapitálem a dělníky považoval prof. M. Procházka za nutné, aby stát dogma o
volné soutěži pustil a sociálním zákonodárstvím i dalšími opatřeními
zasahoval v neustálých sporech mezi
kapitalisty a dělníky ve prospěch dělnictva. Jak aktuální je tato výzva i dnes!
Zlo však prof. M. Procházka spatřoval nejen
v nespravedlivém společenském řádu, nýbrž i v lidech. Proto kladl
velký důraz i na to, aby „člověk polepšil sebe, a pak že polepší také sobě“. Do
dějin prof. M. Procházka vstoupil nejen jako pokrokový křesťanský sociolog
evropského rozhledu, ale také i jako jeden z předních tvůrců ideové
základny křesťanskosociálního hnutí.
II.
Do tohoto světa vstoupil hoch z chudé rodiny,
nabývající životní zkušenosti z tíživých sociálních podmínek, Jan Šrámek.
„Již při přijímací zkoušce do semináře Šrámek odpověděl na německou otázku vzpurnou
odpovědí: ´Tomu nerozumím.´ A jen dokonalá znalost ostatních předmětů a
laskavost vlasteneckého examinatora způsobila, že do semináře byl přijat. Ale
ještě jinou zkušenost zažil mladý Šrámek na vlastní kůži. Zkušenost, která se
nazývala chudoba a která byla nerozlučným stínem českého živlu. On sám, syn
vdovy po chalupníkovi, poznal ono nebezpečí, pramenící z hospodářské
přesily německého elementu, které lámalo charaktery a které hospodářsky oslabované
a vykořisťované české obyvatelstvo, nakonec odnárodňovalo.“ ( P. František
Hála, Strážce národní jednoty in: Mandatář národa, sborník k 75.
narozeninám J. Šrámka, str. 13, Praha, Universum 1946)
Už v olomouckém semináři se Šrámek začal vážně zajímat
o sociální problematiku. Encyklika papeže Lva XIII. Rerum novarum oslovovala i
kněžstvo slovy: „Boží služebníci, napněte všechny síly ducha a horlivosti,
vštěpujte všem lidem zásady evangelia. Všemožně pracujte o blaho lidu, hlavně
hleďte zachovat v sobě a roznítit v jiných, v nejvyšších i
nejnižších, lásku, která je krátkým obsahem přikázání celého evangelia.“
V krátké době poté, tehdejší vyšehradský kanovník Eduard Brynych, pozdější velmi oblíbený
královéhradecký biskup, svolal na podzim roku 1891 katolické tovaryšské spolky.
Dřívější Šrámkův gymnazijní profesor I. Bečák, předseda katolického
tovaryšského spolku v Kroměříži, vzal na sjezd i grygovského bohoslovce.
Sjezd sdružil vyznané činitele
v tovaryšských organizacích. Byl také první, který zaslal vřelé poděkování
papeži Lvu XIII. za vydání tak významné
encykliky, jíž Rerum novarum byla. Papež Pius XI. ji právem
charakterizoval jako Magnu Chartu
křesťanské sociální nauky a základ veškeré křesťanské činnosti na
sociálním poli. Sjezd přesto Šrámka neuspokojil. „Byl to sjezd utrakvistický a
Šrámek už tehdy v národním duchu byl nekompromisní. Byl přesvědčen, že
křesťanskou sociální činnost je třeba vyvíjet jen v rámci národního celku
jako složku co nejširšího úsilí o pokřesťanštění národního života.“ (Z díla o
Janu Šrámkovi, předsedovi Československé strany lidové, zakladateli Kongregace
sester Cyrilometodějských, strojopis,
str. 8, autor mi není znám) Myšlenky
sociální encykliky v něm zapustily nevyvratitelné kořeny. V pořadu ČT2 „Zemřel pod cizím jménem“, odvysílaném dne 2.
března 2006, jedna ze sester zmíněné kongregace uvedla, že J. Šrámek se myšlenkám této encykliky nezpronevěřil
nikdy za celý život . (O kterém současném křesťanském politiku toto můžeme
říci? Faktem však je, že křesťanští demokraté s liberály
spolupracují a nejeden z nich se dokonce považuje za liberálního
konzervativce.–pozn. autora) Šrámkovu celou životní cestu sociální myšlenky a jejich naplňování ve prospěch obyčejného
českého člověka jasně a soustavně vyznačují. Takovýto příklad je hodný
následování i v současné době. Je to výzva pro každého z nás!
III.
13. února 1893 se P. Jan Šrámek stal kaplanem v Novém Jičíně. O tom,
jaká tehdy byla situace moravské větve českého národa napsal P.F. Hála
v c.d.: „Na rozdíl od království Českého všechna města Moravy byla stále
ještě v rukou německého měšťanstva privilegovaného Vídní a jejím dvorem a
posilovaného její byrokracií a jejími regimenty.“ S tímto stavem se však
již národně uvědomělý kaplan nechtěl
smířit. Bylo jen otázkou času, kdy dojde ke konfliktu vášnivého Čecha, jak
napsal P.F. Hála, s německými utlačovateli.
Mezi Šrámkovi povinnosti patřila výuka náboženství
v první třídě měšťanské chlapecké školy a v přifařených
vesnicích. Mši svatou sloužíval
v Ústavu donucovací pracovny. Duchovní správu vedl v krajské
trestnici.
V Novém Jičíně bylo 36 soukenických továren, největší
kloboučnická továrna v Rakousku a veliká státní tabáková továrna.
Zaměstnávaly na tisíc českých dělníků a dělnic.
„V novém působišti vidí a slyší znovu a znovu výzvu Lva
XIII. z encykliky Rerum novarum.
Ujímá se v české menšině těch nejmenších, zanedbávaných a nejvíce utlačovaných
– katolických dělníků a dělnic. P. Jan Šrámek je shromažďuje a stará se o ně.
Po tříletém pobytu v Novém Jičíně zakládá Šrámek
„Katolický spolek dělnický“… Ve spolku se četly katolické noviny. Přítomní byli
takřka donuceni podávat svými vlastními slovy výklad nebo obsah toho či onoho
článku. Učili se takto samostatným postojům a ponenáhlu se stávali uvědomělými
českými katolíky…Do vlastního spolku nevstoupil ani jediný z německých
kněží, kromě poněkud výjimečného katechety P. Palisy. Ten dokonce i přednášel
ve spolku česky…
Několik let po založení katolického spolku dělnického
založil Šrámek pro ženy spolek křesťansko-sociální s názvem „Budoucnost“.
Předsedou spolku byl sám, místopředsedkyně byla dělnice z tabákové továrny
Marie Blažková, rodem z Valašska. Jednatelkou byla Františka Horáková ze
Starého Jičína z téže továrny, pozdější zpravodajka na prvním velehradském
sjezdu křesťansko-sociálním.
V novém spolku bývaly přednášky o křesťansko-sociálním hnutí
v Rakousku a především v Německu, kde byl založen Katolický svaz žen.
… Ve spolku se učily i vaření. … Po přednáškách se učily národní písně a
pořádaly menší divadelní představení. .. Bytové poměry a mravní hlediska si
vynutily zřízení útulny pro české tovární dělnice. Šrámek najal dva byty.
Zakoupil nábytek a věci potřebné pro společnou kuchyň… V útulně se dívky
učily všemu, co potřebuje žena v malé dělnické domácnosti. Novojičínští
němečtí radikálové považovali založení útulny z národního hlediska za věc
velmi povážlivou.
Nesnáze a těžkosti, nevybíravé osočování, tupení a hana,
kterými jej stíhali němečtí šovinisté v Novém Jičíně až po přímé ohrožení
života, se vryly Šrámkovi hluboko do paměti a provázely jej v jeho
celoživotní práci. Německý fašismus byl vlastně jen potvrzením jeho zkušeností
z nového Jičína. Šrámek o tom píše v „Čechoslováku“ v roce 1943
v Londýně: ´ Vzpomínám dávných bojů o českou Moravu. – Věřte, že boje, které
sváděl chudý český kaplan v násilně germanizovaném pomezí, nebyly snadné.´
Zmíněné ohrožení života přimělo Šrámka, že se jednou vracel
oklikou do novojičínské fary. Bylo to v únoru. Byla velká zima. Když
přecházel potok, probořil se do studené vody a nebezpečně se nachladil. Odjel potom
na léčení k moři na dobu dvou měsíců. Tehdy prožil několik týdnů mezi Slovinci. Navázal přátelství
s katolickým slovinským vůdcem poslancem Krekem a s dělnickým vůdcem
Gostinčarem. Měl příležitost seznámit se s tamější vyspělou katolickou
sociální organizací , protože v Novém Jičíně kladl právě základy
křesťansko-sociálnímu hnutí v katolickém táboře. … P. Jan Šrámek … začal propagovat v různých městech Moravy
zřizování křesťanských odborových dělnických organizací.“(c.d., str.10-14) Ano,
německým šovinistům z Nového Jičína se Šrámek vůbec nelíbil. Mluvili o něm
jako o hetzkaplanovi, pronásledovali ho, stěžovali si na něj, takže Šrámek
musel opustit Nový Jičín. Byl přeložen a zakrátko opět přeložen.
IV.
I v Čechách křesťanskosociální činnost nabývala na
síle. Její počátky jsou spojeny zejména s jmény ThDr. Rudolfa Horského a
Tomáše Josefa Jirouška, jenž zprvu na křesťanskosociálním poli pracoval na
Moravě. Byli to oni i další, kteří postupně vytvářeli křesťanskosociální
program, zakládali nové a nové organizace a připravovali jejich sjednocení.
Podrobně o tom píšeme v Křesťanském sociálu z listopadu, prosince 2005 a z ledna a února tohoto roku. Zakladatelé
křesťanskosociálního hnutí v Čechách pracovali v obzvláště těžkých
podmínkách. Na schůzích, na které často jezdili i mimo Prahu, byli napadáni
slovně i fyzicky. Socan jako socan, slýchávali výkřiky, házeli po nich kameny,
dokonce se museli před rozvášněným davem skrývat. Jejich bezpečnost někdy zabezpečovala i policejní ochrana.
Podmínky i výsledky jejich práce se značně zlepšily po
vydání encykliky Rerum novarum. Mnozí z těch, co je napadali, prohlédli. I
oni začínali rozumět slovům encykliky, že „nejchudší vrstvě lidu se musí rychle
a přiměřeně pomoci, protože nesčetní lidé žijí v poměrech ubohých a
žalostných, až je to nedůstojno člověka …dělníci stojíce osamoceně a bez
ochrany ponenáhle upadli do rukou nelidskosti zaměstnavatelů a nezkrocené
ziskuchtivosti soutěžících. Zlo ještě zhoršila žravá lichva, která sice
nejednou byla Církví odsouzena, ale hrabiví a ziskuchtiví lidé se jí pod
různými formami dopouštějí opět a opět; k tomu přistupuje , že výroba i
obchod byly soustředěny v rukou téměř jen několika málo lidí, takže hrstka
majetných a boháčů vložila jho téměř otrocké na nesmírné množství proletářského
lidu.“
Horský s Jirouškem navázali kontakty s řadou
křesťanských sociálů moravských, slezských a dolnorakouských. Ve shodě s nimi
svolali sjezd, který se konal ve dnech 8.-9. září v roce 1894. Sjezd
přijal program i určitá organizační pravidla. Tak vznikla Křesťanskosociální
strana. Litomyšlského sjezdu se Šrámek nezúčastnil. Spolu s dalšími vytvářel křesťanskosociálních organizací na
Moravě a ve Slezsku a pracoval na jejich sjednocení.
Sounáležitost křesťanskosociálního hnutí k dělnické
třídě připomínaly nejen programové zásady, nýbrž i různé vnější projevy a
symboly. V tehdejším křesťanském politickém hnutí se užívalo – vedle
oslovení bratře, sestro – zcela běžně i oslovení soudruhu, soudružko. Obvyklý
pozdrav Zdař Bůh byl nikoliv ojediněle zaměňován pozdravem Křesťanské práci
čest.
Křesťanskosociální hnutí mělo dokonce i svou často užívanou
hymnu – Píseň práce. Z popudu dr. Horského a Jirouška ji v srpnu 1894,
tedy ještě před Litomyšlským sjezdem, zkomponoval na slova Msgre Vladimíra
Šťastného, kněze a básníka moravského, Josef Cyril Sychra, ředitel
staroboleslavského kůru. Tato vznešená píseň, jíž čas nepřál a opomíjená bázlivci, zněla již od poloviny
80. let minulého století i v prostorách Ústřední politické školy
Československé strany lidové v Klínci, někdy dokonce doprovázena
harmonikou. Vzpomínám si , jak jednou
účastníci školení mě obzvlášť hezky překvapili. Píseň si sami téměř
profesionálně nacvičili a krásně mi jí zazpívali. Když jsem v roce 1988 nemohl
přednášet a později jsem byl nucen ze služeb strany odejít, jeden soubor
z Novojičínska mi Píseň práce nazpíval na kasetu, jíž mi zaslali jako
poděkování za přednášky z dějin křesťanskosociálních a lidoveckých, které
se těšily značnému zájmu posluchačů. Kladu si jen otázku, zda tato
křesťanskosociální hymna, kterou zpívalo několik generací, zcela jistě také i
náš Šrámek, ještě někde občas zazní, či
o ní někdo řekne alespoň několik
slov.
V.
Již na jaře r. 1896 podlehla Národní strana na Moravě vlivu mladočechů, kteří zde vystupovali pod názvem strana lidová. V létě téhož roku
zbytek staročechů vytvořil se stranou lidovou, vedenou dr. A. Stránským, seskupení, které šlo do voleb s heslem „proti
Němcům a klerikálům“. Na toto vítězství liberalismus reagovali katoličtí
konzervativci bezprostředně. 20. května 1896 se sešli důvěrníci Katolických
politických jednot v Olomouci.
Rozhodli se, že vytvoří samostatnou katolickou stranu národní. 24.6. pak
v Přerově bylo, po schválení programu a zvolení výkonného výboru, založení
nové strany slavnostně vyhlášeno. Jejím heslem bylo: „Pro Boha, vlast a krále.“
„Úkol nové strany byl hájiti katolictví a působiti k šíření katolických
názorů v životě soukromém, veřejném a v zákonodárství. Strana byla
opovězeným nepřítelem protikřesťanského liberalismu… prohlašovala se pro spravedlnost, rovnoprávnost,
samosprávu, zemskou autonomii, české státní právo, pro federativní zřízení
Předlitavska.“ (Dr. Z Tobolka, Politické dějiny československého národa,
III. díl, část 2., str. 105-106, Praha 1936). Není bez zajímavosti, že tato
strana přijala do svého programu některé
sociální požadavky Litomyšlského sjezdu z r. 1894. Předsedou strany se
stal JUDr. Mořic Hruban. Byl, jak uznává i dr. Tobolka, oddán katolicismu,
konzervativním názorům, byl národně uvědomělý, miloval český národ, svou rodnou
Moravu, přesto však byl pro monarchii a přál si, aby habsburská dynastie byla
přátelská k českému národu. Již v říjnu r. 1896 se strana zúčastnila
voleb do moravského zemského sněmu, který v té době ovládali Němci, a
získala 5 mandátů.
Na přerovském sjezdu důvěrníků byl přítomen i sociálně
reformní kaplan Šrámek. Tak se sešly cesty obou dvou předních katolických
činitelů. Dále v čase šli vedle sebe, při volbách a později společně,
nikdy však proti sobě. S nově
vzniklou stranou, která se pro svou přílišnou konzervativnost, jak se vyslovil
i F.M. Žampach, nevěnovala dostatečnou pozornost otázkám
sociálním. však nesrostl. Rozhodl se
vybudovat daleko modernější politický subjekt s programem, výrazně sociálním,
národním a demokratickým.
Sociální činnost na Moravě, organizovaná katolíky, byla již
dlouhodobější. Byly to zejména katolické
spolky tovaryšské, které od doby svého vzniku v roce 1853, tedy ještě před
socialisty, můžeme považovat za první dělnické sociální organizace. Na
přednášky prof. M. Procházky o
sociálních otázkách chodíval i T.G. Masaryk. V Brně od počátku r. 1885 T.
J. Jiroušek redigoval čtrnáctideník Dělník. V programovém článku Co
chceme, uveřejněném v prvním jeho
čísle, zdůraznil: „ Otázka sociální … jest v plném proudu a směšné … jest
počínání těch, kdož jí nepřikládají žádnou důležitost, nebo chtějí bodákem ji
učiniti konec…vedeni jsme přesvědčením, že uspokojivé řešení je možno pouze na
základě onoho socialismu se zásadou: ´Miluj bližního svého jako sebe samého´..
budeme se domáhati, aby dělníkem neopovrhovaly (majetné vrstvy-pozn. aut.)
proto, že je pouhým dělníkem, aby jemu alespoň mzdu slušnou za jeho práci
nezkracovali …Nuže, kdož souhlasíš s námi, vstup pod prapor náš a bojuj
s námi za věc spravedlivou!“ Pod křesťanskosociální prapor se věřící však
nehrnuli. I mnozí kněží je před křesťanskými sociály varovali : „ Socan jako
socan, není mezi nimi rozdílu.“ Přesto křesťanskosociální hnutí sílilo. Zásluhu
na tom měli mnozí součastníci Šrámka, např. P. Placid J. Mahon, rajhradský
benediktin. Po jeho úmrtí a odstěhování TJ. Jirouška do Prahy ztratilo
křesťanskosociální hnutí uznávané vůdce a stagnovalo. Jeho vzniklá ohniska
v různých částech Moravy však přetrvala, byla živá.
Vedle již existujícího konzervativněnárodního Hlasu vznikaly
na Moravě i další noviny, a to i křesťanskosociální
listy – Obrana práce v Brně a Zájmy dělnictva v Ostravě. Sociální
otázky začali studovat i bohoslovci v seminářích.
Moravští křesťanští sociálové ve své činnosti vycházeli
z programových zásad Litomyšlského sjezdu. V jeho díle hodlali
pokračovat. V r. 1897 se pokoušeli „svolati II. všeobecný
křesťansko-sociální sjezd ze všech korunních zemí, ale nepodařilo se to. Potom,
když nastaly v Čechách spory v tamní straně, nebylo na to už
pomyšlení. Věnovali tedy moravští pracovníci hlavní pozornost svým domácím
věcem.“ (F.M. Žampach, c.d., str. 40) V letech 1897 a 1898 založili diecézní
ústředí katolických spolků pro Olomoucko a Brněnsko. Především z těchto se
v roce 1899 postupně vytvářela moravskoslezská křesťanskosociální
organizace. 4. dubna 1899 byl ve Vyškově zvolen první zemský výkonný výbor
v čele s se Šrámkem. Ustavující sjezd křesťansko-sociální strany se
konal na Velehradě ve dnech 3. a 4. září téhož roku. Zde se již setkáváme
s blízkými přáteli J. Šrámka, s P.Františkem Světlíkem a dr. A.C. Stojanem, poslancem Říšské rady,
zvoleným v r. 1897 za Katolickou národní stranu . Předsedou strany byl
zvolen P. Jan Šrámek.
Sjezd měl výslovně pracovní ráz. Šrámek ve svém úvodním
slovu správně předvídal, že nastávající 20. století bude věkem sociálních bojů
a oprav společenských. Účinnost tohoto boje spojoval s nutností věnovat se
každodenní drobné práci, která v každém hnutí je základem pozdějších
dalších velkých úspěchů.
Vyznané místo ve sjezdovém jednání zaujímala problematika
zakládání křesťanských odborových organizací, které měly přispívat
k rovnováze mezi prací a kapitálem tak, aby na první a rozhodující místo
byla postavena práce. Za princip spojující různé odborové organizace byla
prohlášena proletářská solidarita. (První moravsko-slezský sjezd
křesťanskosociální na Velehradě, vydáno péčí zemského výkonného výboru r. 1900,
str.69)
Z úst dělnice tabákové továrny, Františky Horákové, osvědčené
spolupracovnice P. Šrámka a místopředsedkyně sjezdu, zazněla otevřená a silná
kritika soudobých sociálně ekonomických poměrů. Trpce žalovala: „Vyděračský
kapitalismus, aby nabyl lacinějších pracovních sil, odtrhl ženu od rodiny a
připoutal ji ke stroji, a muže, živitele, vyhodil na ulici bez práce.“
Usnesení zakládajícího sjezdu v řadě bodů
konkretizovalo litomyšlský program. Mimo jiné jasně stanovilo za svůj cíl
obnovit rodinu a tím také i celou společnost a stát, jejichž řádným základem
spořádaná rodina byla, je a bude. Tento
požadavek se stal též jedním ze základních programových bodů nejen Křesťanskosociální
strany, nýbrž i pozdější Československé strany lidové. Můžeme říci, že je i
v současnosti vlastní v tom či onom znění všem stranám křesťanského
charakteru. I princip, hlásaný od počátku křesťanskosociální stranou, že
jakákoliv konkrétní politická činnost musí být v souladu s morálními
a právními normami, má obdobnou povahu.
„Křesťanskosociální strana Šrámkova neměla z počátku
velkých politických ambicí. Chtěla napřed se řádně připraviti pro zápasy
politické a vybudovati si pevnou organizační základnu v lidu. Více také
kladla důraz na vlastní sílu, svépomoc, o kterou se pokoušela ve svých
organizacích odborových. Teprve potom, až by hnutí zmohutnělo a probojovalo se
i na půdu parlamentní, chtělo usilovat o zákonné sociální reformy …To se dálo
hlavně ve čtyřech programodárných sjezdech velehradských 3. a 4. září 1899, 26.
a 27. srpna 1900, 20. a 21. července 1902
a 21. a 22. srpna 1904.“(F.M.Žampach, c.d., str.40)
Dr. Z. Tobolka ve svém
výše uvedeném díle charakterizoval
nového, na Moravě již známého, křesťanskosociálního politika následně: “Šrámek vyšel ve své veřejné
činnosti z myšlenkové oblasti Františky Sušila, a ze snažení P. Mathona.
Šrámek byl menší slabší postavy, pečlivě vyholené tváře, krátce sestříhaných
tmavých vlasů, jeho živé modré oči trpěly krátkozrakostí, a proto je kryl
brýlemi. Byl to muž klidné povahy, skromný a nenáročný, jemných forem, vždy pln
laskavosti a úslužnosti. Byl do úmoru vytrvalý, neobyčejně trpělivý, velice
houževnatý, obětavý, energický. Někdy zašel i na pole neústupnosti. Byl vždy
opatrný, nemiloval hazardních podniků a nerad mnoho riskoval. Dával vždy
bedlivý pozor, aby zbytečně nenarazil.Byl iniciativní, měl dar proplouti bez
úrazu nejtěžšími situacemi a uzavítati kompromis. Dovedl odhadovati realitu
složek a podle toho se řídil ve svých akcích. Šrámek byl povaha na veskrz
politická, muž pozitivní politické práce, vždy oportununista. Věděl vždycky, co
chce. Neobával se nésti odpovědnost za to, co vykonal. Byl velice obratným
taktikem. Politiku dělal ze zájmu o věc a nikoliv ze zištných motivů. Nemohl
býti viněn z nečestnosti. Jeho srdce bylo dobré a šlechetné.. Nemiloval
intriky a neliboval si v planých a demagogických slibech. Byl hluboce
založený katolík. Katolická církev a její zájmy nalezly v něm ohnivého
obhájce.. Nikdy nepřestal být vřelým českým vlastencem. Jeho vnitřní
přesvědčení mu přikazovalo pracovati pro sociální povznesení katolického dělnictva. Staral se o rozvoj katolického družstevnictví a o dělnickou
svépomoc. Organizoval katolické tělocvičné hnutí, které r. 1909 přijalo
pojmenování ´Orel´. Šrámek si neliboval ve tvoření velikých literárních děl a
brožur. Byl činný v katolické žurnalistice jako dovedný lidový novinář a
jako zžíravý a vtipný polemik. Uměl organizovati široké vrstvy. Kdykoliv
mluvil, mluvil vždy jako kazatel. Mluvíval však jen tehdy, když se mu toho
jevila potřeba a kdy mohl něco pověděti.“ (str.109-110)
Šrámek vždy byl mužem drobné neúnavné a zcela konkrétní
práce. Jeho sociálové, na programovém základě Litomyšlského sjezdu, byli
iniciativní při zřizování útulen pro dělnice, pracovali na lidovém pojišťování
, uvažovali o dělnických bytech a dělnických rodinných domcích, organizovali
drobné zemědělce, ženské sociální hnutí,
odborová sdružení, družstva
nákupní. Jistě není bez zajímavosti, že o některých
výše uvedených aktivitách jednal již první moravskoslezský křesťanskosociální
sjezd v r. 1899.
Od počátku 20. století se křesťanští sociálové věnovali
zakládání velkých organizací. 23.9. 1901 byl na Velehradě založen Katolický
spolek českého rolnictva, 21.7. dalšího roku Všeodborové sdružení křesťanského
dělnictva, později Sdružení katolické omladiny a Moravskoslezská jednota našich
potravních a jiných svépomocných družstev. Vznikaly i další katolické noviny.
Našinec v Olomouci, v Brně Náš věk aj. Značně se tak rozšířila jak
organizovanost katolického voličstva,
tak i jeho tisk.
V roce 1902 Šrámek se přestěhoval do Brna. Zde také
byla vybudována kancelář Zemského organizace křesťansko-sociální i ústředí Všeodborového
sdružení křesťanského dělnictva českoslovanského pro Moravu, Slezsko, Horní a
Dolní Rakousy. V Brně se Šrámek dále vzdělával. Poslouchal přednášky
národohospodářské, získávala i právní znalosti . Pečlivě se připravoval na docenturu praktické
křesťanské sociologie, která byla zřízena v roce 1906. Šrámek byl týž rok
jmenován docentem. Své dosavadní teoretické i praktické znalosti si rozšířil
studijní cestou do Německa. Zde navštívil německou křesťanskou odborovou
organizaci, katolický svaz žen a také ústřední mezinárodní dům katolických
tovaryšů Kolpingových. Adolf Kolping, teprve po vyučení obuvníkem, začal
studovat teologii. Byl vysvěcen na kněze. Věnoval se křesťanskosociální
činnosti. V době, kdy založil první tovaryšský spolek, který měl člověku
v jeho těžkém životním postavení poskytnout i zázemí domova, působil
v Kolíně i Karel Marx. Zatímco Kolping usiloval o naléhavé společenské
změny křesťanským jednáním člověka, Marx byl přesvědčen o nutnosti revolučních
změn společenského řádu.
Docent Šrámek
navštívil i jiná německá města. Zúčastnil se tehdy konané mezinárodní
konference katolicko-sociální. Seznámil s celou řadou sociálních pracovníků. Obohacen o nové znalosti
a zkušenosti se vrátil do své vlasti.
VI.
Po prohrané válce Ruska s Japonskem byl car v roce
1905 donucen zříci se absolutismu, zřídit státní dumu a vyslovit se pro
všeobecné volební právo. Na manifestacích ve Vídni, v Praze i v Brně,
po zprávě o carském manifestu, účastníci zpívali Marseillesu, Rudý prapor. V Rakousku požadavek na zavedení všeobecného, rovného a přímého
volebního práva sílil. „V Praze stejně jako v jiných městech byly
rozšiřovány letáky s nápisy . ´ ˇÚstupek cara před ruskou revolucí nás
volá k činům! Ať žije všeobecné hlasovací právo nebo revoluce!´ (Dr. Z.
Tobolka, c.d., str. 387) V Praze se demonstrace zúčastnilo na 100 000
osob. I v Brně došlo k nepokojům. „Konec roku 1905 přinesl také
obrovské bouře národní a politické, které započaly 1. října pověstným brněnským
Volkstagem a skončily ohromnými demonstracemi pro všeobecné právo volební.
Rozpoutané politicko-národní síly nedaly se uklidnit ani policií, ani vojskem.
A tak kapitulovala německá většina na zemském sněmu moravském a tak zvaným
´moravským paktem´ předala většinu ve správě země Čechům. Nový volební řád
zemský zabezpečoval české majoritě ve sněmu většinu. A stejně tak padl starý
volební řád do parlamentu vídeňského. Uzákoněno bylo v roce 1906 všeobecné
rovné a tajné volební právo. A dle nových řádů se volilo: na podzim 1906 do
zemského sněmu, na jaře 1907 do Říšské rady. … Oboje volby přinesly totiž našim
spojeným stranám (katolickonárodní a
křesťanskosociální – pozn. aut.) obrovské vítězství, jakého nikdo nečekal.“
(F.M. Žampach, c.d., str, 42)
Pod dojmem brněnských událostí došlo v Praze již 4.11.
a následujícího dne k pouličním bojům. Vojsko a policie napadly
rozcházející se demonstranty v ulici Na příkopech. Mnoho lidí bylo raněno.
Na následky zranění zemřel sklářský učeň Jan Hubač, v Brně předtím byl
smrtelně zraněn dělník F. Pavlíček. Na rozdíl od Moravy k demokratizaci
volebních řádů do českého sněmu nedošlo. Vládnoucí německá menšina se obávala o
své výsady.Tak byla pohřbena volební oprava do českého sněmu.
Podle nového řádu se konaly volby do moravského sněmu již
koncem roku 1906. Výsledek byl následující: ze 149 poslanců bylo 60 Němců.
Katolické strany, které získaly 25 mandátů, se staly složkou vedoucí. Poslancem se stal i Šrámek, Hruban, Šamalík,
Kadlčík. Volby do Říšské rady v r. 1907 přinesly spojeným katolickým
stranám 10 mandátů. Na Vyškovsku byl zvolen Šrámek, na Brodsku Hruban, na
Hradišťsku Stojan. Jedním ze 7 katolických poslanců zvolených v Čechách
byl Horský. V ŘR vytvořily společný klub,
jehož předsedou se stal dr. Mořic Hruban.
Z iniciativy tohoto klubu vznikl silný blok Slovanská
jednota, který byl význačnou složkou parlamentu. Zastoupeni v něm byli Slovinci
i Poláci. Jeho snahou bylo dosáhnout určitého podílu na státní moci.
Uvedené volební výsledky byly výsledkem i oné malé, drobné
každodenní a dlouholeté práce, a to nejen politické, pro obyčejného českého
člověka. P. Matěj Pavlík, pozdější první český pravoslavný biskup, napsal
v Národních listech: „Katolická strana vykonávala hlavně v horských
krajinách pro český lid kus práce trvalé ceny v oboru hospodářském a nelze
jí ani upřít zásluhy, že do nejzapadlejších koutů vnesla zájem o politický
život a touhu po četbě. Bylo to buditelství, které bylo spojeno s velkými
obtížemi a kterého se žádná z jiných
stran neujala …“
VII.
O výkonu poslaneckého mandátu docenta J. Šrámka na Říšské radě se zachoval významný dokument.
Vyšel ve Vyškově dne 22. května 1911 nákladem volebního výboru, který se
snažil, přestože ve volebním obvodě se proti Šrámkovi spojily další české
politické strany, výčtem mimořádné činnosti
kandidáta v průběhu celého volebního období v nejrůznějších
oblastech, přesvědčit voliče, že doc. J. Šrámek je nejvhodnějším uchazečem o mandát poslance
ŘR i v dalším volebním období. Stovky voličů, uvedených v jmenném
seznamu, obsahujícím i jejich zaměstnání
a bydliště z okresu vyškovského, slavkovského, bučovského, naléhavě dalším
doporučovaly, aby 13. června na hlasovací lístek napsali jméno doc. Šrámka.
Domnívám se, že uvedený pramen je méně známý, pro velkou
většinu z nás jistě zcela neznámý, a proto z něj budu volně čerpat i
citovat, abych čtenáři důvěryhodně přiblížil činnost poslance ŘR doc. J.
Šrámka. „Jan Šrámek byl pilným poslancem a zastáncem voličstva. Nevynechával
jako mnozí, zvláště liberální poslanci, schůzí Říšské rady a jejich výborů,
nýbrž vždycky byl přítomen a velmi činný. Byl místopředsedou klubu
katolicko-národního a zástupcem tohoto
klubu v tak zvané parlamentárce, tj. výkonném výboru zvoleném ze všech
českých klubů v ´Českém svazu´ a pak ve ´Slovanské jednotě´ slovanských
poslanců na Říšské radě a tam byl horlivě účasten v řízení české a vůbec
slovanské politiky v naší říši. Ke zřízení Slovanské jednoty dal právě náš
katolicko-národní klub a zvláště poslanec Jan Šrámek první popud, tedy ke
spojení všech Slovanů v Rakousku.
Doc. Šrámek byl v Říšské radě zvolen za člena do
rozpočtového výboru, který je nejdůležitější ze všech výborů Říšské rady. Pak
zvláště zvolen do výboru pro sociální pojišťování, kdež se o to tak toužebně
očekávaném starobním a invalidním pojišťování radilo a usnášelo. – Byl též zvolen do říšské delegace, která
zasedala letos v Budapešti. Čeho se týkala činnost p. poslance Jana Šrámka
na Říšské radě?“ Především hájil křesťanský světový názor! A tak se nutně
dostal do sporů i s řadou významných českých poslanců, dokonce i
s T.G. Masarykem, tomu např. vyvracel, že není pravda, že katoličtí
národovci nejsou své národnosti věrni, a
s dr. Soukupem.
V oboru sociální politiky
Šrámek byl na ŘR generálním řečníkem o vládním návrhu na lidové
pojišťování. „Od počátku úsilně bojoval pro všeobecné pojišťování, tj. ne pouze
pro průmyslové dělnictvo, nýbrž i pro zemědělské, a pak i pro všecky samostatné
malé rolníky a malé živnostníky.“ Ve Slovanské jednotě prosadil, aby výbor pro
pojištění se scházel k nepřetržitým poradám. Sám byl členem užšího výboru
pro pojišťování a jedním z jeho referentů. „Jan Šrámek má největší
zásluhu, že pojišťovací zákon jest už v tom výboře celý vypracován a
připraven pro projednání v plné sněmovně.
Jan Šrámek byl v rozpočtovém výboře referentem o
činnosti živnostenských inspektorů v Rakousku… Přičiněním Jana Šrámka ,
místopředsedy katolicko-národního klubu, se stalo, že ty čtyři léta
poslancování se tento klub nejvíce o sociální čili společenské opravy staral a
že to vůbec byl klub nejsociálnější.“
Jako pokladník Ústřední jednoty raiffeisenek, tedy ne jako poslanec,
dopomáhal k tomu, aby byly výhodně koupeny pozemky, dvory, usedlosti i
velkostatky a rozprodány mezi členy rolníky, domkáře i dělníky.
V národohospodářském oboru, když se jednalo o
Rakousko-uherské bance , požadoval Šrámek, aby v jejím ředitelství měl svého
zástupce i český národ, a aby banka zřizovala své filiálky i v českých krajích,
což by umožňovalo dosáhnout na lacinější úvěr
nejen německým a židovským
továrníkům, ale i podnikatelům českým, malým živnostníkům a družstvům rolnickým
a živnostenským.
„Když se na Říšské radě jednalo o sanaci zemských financí všech
zemích rakouských, a tedy i Moravy, zasáhl poslanec Jan Šrámek účinně do debaty
v zájmu postátnění českých středních škol zemských na Moravě a navrhl
rezoluci, aby …místo země je vydržoval stát . Tato rezoluce byla přijata a
zemský výbor markrabství moravskému vyslovil Janu Šrámkovi díky.“
V otázkách národních, českých i slovanských poslanec
Jan Šrámek sám vyjednal a podal rezoluci proti vraždám při uherských volbách na
Slovensku a proti zneužívání našeho vojska při volbách maďarských. Tuto
rezoluci sněmovna přijala. Na jeho návrh dále sněmovna zahájila debatu o násilí
Maďarů při volbách, která se těšila živému zájmu Evropy.
Při každé příležitosti poslanec Šrámek požadoval zřízení české
univerzity v Brně. Vystupoval proti poněmčování na drahách. Úspěšně se
také zasadil, aby nejvyšší správní soud ve Vídni vydával rozsudky
v českých sporech česky.
V otázce odzbrojování a světového míru vystupoval
poslanec Šrámek zcela jednoznačně. Hlasoval proti novým stamilionovým nákladům
na armádu. Zasazoval se o zavedení dvouleté vojenské služby.
Volební leták dále uváděl: „Oni uznávají poslance Jana
Šrámka za nejschopnějšího kandidáta, kterého by také volili, kdyby jen nebyl
knězem a obhájcem světového názoru křesťanského. …Místo: ´Proti Vídni a
Bienerthovi´ vydali heslo: ´Proti Římu a proti katolické církvi!´… Komu záleží
na ochraně našeho náboženství, na národním a hospodářském prospěchu českého
lidu, ten napiš 13. června na hlasovací lístek: Jan Šrámek…“.
Do Říšské rady, do níž obě katolické strany na Moravě
kandidovaly společně, Šrámek nebyl zvolen, ač za svou celkovou činností, a to
nejen v ŘR v předcházejícím
období, by si to plně zasloužil. Nedělal, jak jsme viděli jen velkou politiku,
ale stále i onu drobnou a uznávanou práci ve prospěch obyčejného českého
člověka. Ve svém volebním obvodě však narazil
na „Pokrokový blok“ , v němž se pod vedením dr. Stránského sdružili
agrárníci, sociální demokraté a lidoví pokrokáři. Jednou z příčin tohoto
tažení protiklerikálního byla politika Katolickonárodní strany, v níž
„pokrokáři“ spatřovali, zřejmě
oprávněně, obhájkyni zájmů vysoké církevní hierarchie, konzervativní nábožensky
založené české šlechty a hlavně pak
nejvýznamnější oporu Habsburků, většinou národa již tehdy chápaných,
vedle rakouských Němců, jako vytrvalých odpůrce českého emancipačního úsilí..
„Katolická hierarchie“, jak píše dr.
Josef Doležal ve svém díle Politická cesta českého katolicismu 1918 – 1928,
„spoutaná principem autority a legitimity, jakož i německo-šlechtickým původem
s dynastií, nebyla dostatečnou oporou ani českému kléru, ani českému lidu
na cestě národního i náboženského uvědomění…“ (c.d., str. 7, vydané nákladem
Ústředí křesťansko-sociálních dělnických organizací v Čechách, Praha,
1928) V květnu 1918 J. Šrámek
označil obsazení stolců biskupských v Čechách a na Moravě za urážku
českého národa. Vyslovil i lítost, že ostatní politické strany ani z čistě
národního hlediska nechtěli s delegací katolických stran podniknou společnou
akci proti tomu. Ještě o několik let
dříve jeden z nevýznamnějších křesťanských sociálů v Čechách, ThDr. R. Horský, farář u sv. Matěje, nejen odmítl
směšování stanoviska náboženského s politickým, ale také poslouchat církevní hierarchii v politických
záležitostech. Za blok katolických stran bylo do ŘR zvoleno jen 7 poslanců.
V Čechách ani jeden, přestože Česká křesťanskosociální strana získala přes
81 000 hlasů. I zde křesťanští sociálové narazili na odpor ostatních stran, na politické kompromisy
při užších volbách do ŘR. Na zvolení jednoho poslance potřebovaly katolické strany téměř
30 000 hlasů, zatímco sociální demokraté asi 13 500 hlasů, agrárníci
dokonce necelých 7 000 hlasů.
Je tedy možné s úspěchem tvrdit, že rozdělení mandátů
ve volbách do ŘR neodpovídalo skutečné politické síle zúčastněných stran.
Uznáním Šrámkových zásluh bylo i jeho zvolení poslancem
zemského moravského sněmu, přestože tyto volby, které se konaly v r. 1913,
proběhly opět ve znamení boje pokrokového bloku proti katolíkům. Značně
rozšíření názor, zvláště v Čechách, o Rakušáctví některých katolických
politických činitelů, byl tmelem tohoto uskupení a pochopitelně velkou zátěží
katolického hnutí.
VIII.
I na počátku války, dokonce i v dalších válečných
letech, „Konzervativní katolická skupina při každé příležitosti osvědčovala
svou věrnost k dynastii a říši. Vůdce národní katolické strany moravské
dr. Mořic Hruban zajel na podzim r. 1914 … do Prahy, a pokoušel se, aby pohnul
předáky stran před válkou pozitivně pracujících k veřejnému projevu ve
směru rakouském. Nedocílil úspěch. Nikdo se nechtěl prohlásiti pro Rakousko a
Habsburky…“( Dr. Z. Tobolka, c.d., díl IV, str. 89)
Ještě negativněji hodnotil tehdejší katolickou politiku ve své díle Politika českého katolicismu na
Moravě, 1918-1938, PhDr. Miloš Trapl,CSc.( str. 14, Státní pedagogické
nakladatelství, Praha 1968). „ Katoličtí politikové i církevní hierarchie se
svými prohabsburskými činy silně zdiskreditovali v očích českého národa.
Různá svěcení válečných praporů (např. olomoucký arcibiskup Bauer), modlitby za
vítězství a blaho císařského domu vyvolávaly ještě po letech reminiscence a
kritiku katolicismu. Smutně prosluly také prorakouské výroky ústředního listu
katolickonárodní strany Hlasu. … Loajálnost katolických politiků
k habsburské monarchii vytrvala i v letech 1917-1918, kdy se ostatní
čeští politikové Rakouska již zřekli. … Dokonce ještě 21. července 1918
navrhoval dr. Mořic Hruban při audienci u císaře Karla federalizaci říše a
považoval ji za uspokojení českých národních snah.“
Na sjezdu křesťanskosociální strany v Brně, konaném ve
dnech 20. a 21. května 1918, mluvil J. Šrámek též o období války. Z jeho
projevu jasně vyplývá, že černobílé vidění válečné katolické politiky je do
určité míry zjednodušené a zřejmě i
účelové. I mezi katolickými politiky v tu dobu neexistovala naprostá shoda
v hodnocení tragických událostí a
postupu proti nim. Pozorně čtěme jeho
následující slova. Potvrzují sice v určitých směrech výše uvedená tvrzení,
ale současně nám v lepším smyslu přibližují a vysvětlují katolickou
politiku oné hrůzné doby.
„Válka přinesla nám perzekuci, která sahala na hrdla a
stavěla šibenice, křivděno nevinným, strašné tresty vyměřovány. Mnozí si
netroufali ani dýchat. Politická delegace českého národa v té době, jako
by se ztratila. Nikde ochrany, nikde rady a pomoci. Naši poslanci se sešli
tehdy a uvažovali o událostech doby. Z jejich vůle vytrysklo rozhodnutí
vyburcovati české strany, aby se přihlásily na obranu českého národa. Byli jsme
s drem. Hrubanem o vánocích 1914 v Praze jednati se stranami o
protestu proti všemu, co se dálo a přiměti je, aby jako jeden šik vystoupila
česká delegace na obranu práv národa.
Jsme přesvědčeni, že kdyby tehdy se to podařili, nebyly by nejhorší věci
nadešly. Nenalezli jsme však porozumění u vůdců národa. Vzniklo heslo: za války
se politika nedělá. Perzekuce trvala dále a postihla i mnohé z těch, kteří
pochopit to nechtěli. Teprve až žaláře byly přeplněny začalo se vyjednávati a
semknutí se poslanců v jeden svaz a o ustavené Národního výboru jako
nejvyšší instance národní. My ovšem rádi jsme se přihlásili ke společnému šiku
a byli jsme z těch, kdož popoháněli sjednocovací práci národa. Není zase
naší vinou, že nadšení, s nímž Národní výbor byl uvítán, zmizelo a Národní
výbor úkolu nesplnil. Postavili jsme se na základ našich památných
státoprávních deklarací a pozdravili jsme
veliké dílo vybudování naší samostatnosti. A litovali jsme, že vše
zůstalo nepropracováno, ježto Národní výbor byl v činnosti ochromen. Byli
jsme toho názoru, že nutno za války vybudovati to, co vybudovati je možno. Naše
hlasy pro politický aktivizmus zůstaly
oslyšeny. Trvali jsme na jednotném postupu, ač byly propaseny vhodné okamžiky
pro uskutečnění našich snah. Svornost národa byla naším vodítkem Jest vůlí nás
všech, abychom zůstali i nadále v jednom šiku národním…
Proti vídeňskému centralismu jsme vystoupili a hájili jsme
samosprávu proti nástrahám vlády, jež směřovaly k utužení centralismu a
potlačení zemské samosprávy. Dnes možno konstatovati, že tyto útoky na
iniciativy moravského zemského výboru byly z velké části zmařeny.
Naše strana i v době perzekuce podnikala kroky proti
absolutismu a pro parlamentarismus.
Litujeme, že i část našeho tisku jistou
dobu se vyslovovala proti parlamentu. Nemáme důvěry k nynějšímu
parlamentu, že by uskutečnil úkolů od něj čekávaných. Dokázal, že lidových
otázek řešit neumí. Například v otázce výživy lidu selhal všemi směry,
zmocniv vlády ke všemu, co se děje. Přesto, že mnoho od parlamentu jsme si neslibovali,
vždy jsme se vyslovovali pro parlament. Kdo sledoval, co jsme podnikali
schválí, že správnou byla zásada: raději parlament slabý, než žádný.
S novým panovníkem přišel i parlament. Tehdy se
podařilo přivést české strany k jisté politické činnosti a utvořen jednotný
svaz poslanců na Říšské radě a Národní výbor. Doufali jsme, že český lid
využije politické moci a že jeho zástupcové položí svůj vliv na váhu, aby
nebylo možno přes něj přecházeti. Ale Národní výbor zklamal, ale i Český svaz
přes lepší přesvědčení většiny, když se jednalo o přestavbu říše, nastolil opět
politiku pasivity. Národní výbor se tak odmlčel, že řada členů prohlašovala, že
už neexistuje. Ač 6. ledna bylo slíbeno, že bude svolán, nestalo se tak.
Naše postavení bylo za takových poměrů neobyčejně nesnadné.
Víme a dnes jsme přesvědčeni, že kdyby celý národ svorně se svými poslanci
projevil svoji nevůli a tím, co se dálo a řekl, že chce nápravu všech křivd, že
žádá samostatnost ve svém státu, třebas však nyní za války nelze hned
uskutečniti všeho, že chce míti zabezpečeny své tužby již ve stávajícím státním
útvaru – nebylo možno, aby se stalo vše, co proti národu bylo spácháno. Nesmíme
zapomínat, že kolikrát jsme vlastní nedbalostí české politiky ztráceli pozice,
které pak draho jsme museli platiti….
Část české delegace nechtěla aktivity z důvodu, že
nejsme tak silní, abychom docílili toho, co ve šťastnější době by národ získati
mohl. Uznali jsme, že je možno v takové šťastné chvíli (tou bylo míněno
vítězství Dohody, které však tehdy bylo ještě velmi pochybné) dosíci lepšího a
přáli jsme si toho z vroucího srdce, ale není záruky, že takové momenty
přijdou. A teď je nebezpečí, že propaseme vhodné okamžiky, kdy získati co
můžeme. Měli jsme zásadu: Berme, co se
nám dává, ale jen jako splátku na to, co se nám musí dáti více. Nechtěli
jsme hazardovati s budoucností národa. Ve svém celku jsme zachovali vždy
národní kázeň a podrobovali jsme se usnesení většiny, která ovšem nese i
odpovědnost.“ Šrámek též mluvil o katolických mírových aktivitách.
Jestliže do konání československého , nikoliv již tedy
českoslovanského, sjezdu strany křesťanskosociální v Brně v květnu
1918, vyznávaly katolické strany v historických zemích českých zásadně
austrofilskou politiku, nebyl jí požadavek, aby habsburská monarchie byla
přebudována ve federativní svaz samostatných států národních, nijak dalek.
Přesto však F. M. Žampach prohlásil, že tento sjezd, který stál v opozici
vůči vládě, zahájil novou katolickou
politiku za války. Ve výše citovaném díle tento historik uvedl: „ Ale politika
rakouských vlád i politika dynastie byly tak v zajetí Němců, že český
národ dráždila téměř každým dnem a rozdmýchávala odpor i tam, kde
s počátku války o něm nebylo řeči. Protičeské činy vlády scelily na konec
celý český národ v odboji domácím tak, že v létě roku 1918 už bylo jasno, že národ se s Rakouskem i
dynastií rozešel. Také v katolických stranách nastal tento přerod.
Když si připomeneme, že doc. J. Šrámek již v době svého
poslaneckého působení v Říšské radě inicioval vytvoření klubu Slovanská
jednota, který sdružoval slovanské poslance na ŘR, musíme mu přiznat , že
princip slovanské vzájemnosti mu nebyl cizí, ba naopak. Lásku k českému
národu měl uloženou hluboce ve svém srdci. Jejích konkrétních projevů je
nespočítaně. Prof. Šrámek již tehdy pochopil, že katolické strany se musí
v zájmu své budoucnosti sjednotit v jednotnou stranu.
Z iniciativy předsedy J. Šrámka přijal sjezd usnesení o zahájení jednání
se stranou katolickonárodní s cílem vybudovat jednotnou národně
demokratickou, sociálně reformní lidovou stranu na podkladě křesťanského
světového názoru. Dalším významným politickým signálem, směřujícím do
budoucnosti, byla ostrá kritika rakušácké hyperloajality ústředního listu katolickonárodní strany
Hlasu.
10. září 1918 se sešla společná schůze výkonných výborů,
zemských a říšských poslanců strany katolickonárodní, křesťanskosociální a
redaktorů jejich listů. Jednání střídavě řídili dr. Hruban a prof.
Šrámek. Na ní byl nejen ustaven společný dvanáctičlenný přípravný výbor, nýbrž
přijato i usnesení, které kromě dalšího zcela jasně prohlašovalo: „Majíce na
paměti zájmy českého národa a jeho budoucnosti … vyslovujeme jednomyslně
zásadní souhlas po sjednocení stran katolickonárodních na Moravě a
československé strany křesťanskosociální na Moravě, ve Slezsku a Dolních
Rakousích na podkladě křesťanského světového názoru dle zásad národně
demokratických a sociálně reformních. (Tato formulace o charakteru nové strany
odpovídá příslušnému sjezdovému usnesení křesťanskosociální strany
z května r. 1918. – pozn. aut.) Dožadujeme se svorně s ostatními
českými stranami vlastního československého státu skutečně demokratického,
jehož si národ náš vlastní silou si dobýti je odhodlán, v němž bude
zaručena také plná svoboda pro rozvoj odvěké křesťanské kultury národní a
sociální spravedlnost. … Znova co nejdůtklivěji voláme po zakončení strašného
krveprolévání a útrap a běd válečných, pod nimiž náš lid už téměř klesá.“
Zejména téměř celá tato citace nese rukopis křesťanského sociála prof. Šrámka.
Národní výbor československý byl ustaven dne 13. července
1918. V den svého ustavení měl 39 členů. Jeho členy, vedle řady již tehdy
uznávaných českých politiků, se
stali dr. M. Hruban, prof. dr. J.
Šrámek, prof. dr. Fr. Kordač a Ervín Červinka. Tato skutečnost byla důležitá
pro budoucnost transformujících se katolických stran.
Nově vznikající strana se již nevrátila k aktivistické
politice. Na společné schůzi Národního výboru a Českého svazu ,, prohlásil jménem
českých katolických stran dne 29. září profesor Šrámek, že aktivistická
politika vzhledem na skutky ministerských předsedů Seidlera a Husarka je
nemožná, že je nutno jíti proti ní vším úsilím a že československý národ nemůže
od Vídně očekávati splnění zásadního a nesmlouvatelného požadavku státní samostatnosti
a neodvislosti. … Šrámkovo osvědčení
z 29. září bylo i ohlášením politiky nové „Československé strany lidové“.“ ( Z. Tobolka, c.d., díl
IV., str. 283) . „Zasvěcené osobnosti politické však už nezakrývaly“, jak
později napsal P.F.Hála, „že Šrámek v boji za národní a státní
samostatnost vedl své věrné po bok svých včerejších protivníků z voleb a
dnešních spolubojovníků na téže straně barikády.“ Český politický tábor Šrámka
jako prvního katolického politika nejen vzal na vědomí, ale též pochopil jeho
politický význam, založený na značné a dlouholeté autoritě v katolickém
uskupení. Životní cesta prof. Šrámka je od této doby spjata
s Československou stranou lidovou tak, jako dříve byla spojena se vznikem
a rozvojem křesťanskosociální strany. Svou přirozenou i funkční autoritou
zásadně ovlivňoval dění nejen v rámci strany, ale později, samozřejmě
pouze do určité míry, i československou
politiku.
Ze zasedání Národního výboru přišel prof. Šrámek na český
zemský sjezd důvěrníků spojených katolických stran. Probíhající ještě
rozpornou diskusi ovlivnil svým
jednoznačným postojem. Řekl: „Dnes je
rozhodnuto, i my jdeme s celým národem za jediným cílem, jímž je náš
samostatný československý stát.“ Jeho slova sjezd akceptoval.
Československá orientace ve sjednocujících se českých i moravských katolických
stranách byla již nezpochybnitelná.
Přípravný výbor dne 7. října 1918 vydal další prohlášení,
jímž oslovoval českou katolickou veřejnost: „V těžké velké době jsme se sešli
k poradě společného výboru, abychom jednali o spojení našich stran. Hned v této první
schůzi jednomyslně usneseno sjednotit dosavadní naše strany…Nová naše jednotná
strana dožaduje se nadšeně
s neochvějnou vůlí svorně s ostatními českými stranami
československého státu, skutečně demokratického, jehož si národ náš vlastní
silou a vlastním významem dle práva
historického a přirozeného dobýti jest odhodlán.
Tento velký cíl a ideál celého našeho národa může býti
trvale zabezpečen … jen tehdy, bude-li odvěký základ zdárného rozvoje národního
života našeho, křesťanská kultura národa, zachován a zvelebován. To bude
předním úkolem naší jednotné strany.
Jako strana nejširších
lidových vrstev budeme usilovati, aby veškeren život národa proniknut a ovládán
byl ideou pravé demokracie a sociální spravedlnosti. Přičiníme se zvláště , aby
pronikavými sociálními reformami zaceleny a zahojeny byly brzy těžké rány,
způsobené hroznou válkou a odstraněny nesrovnalosti hospodářské a sociální.“ Prohlášení mezi jinými opět podepsal
i prof. Šrámek. Především zvýrazněný poslední odstavec promlouvá jako odkaz
Šrámka nám všem, dnešku. Bylo by dobré, kdyby
současné vedení KDU-ČSL samo
posoudilo, jak tento odkaz naplňuje nebo otevřeně řeklo, že se ho zříká.
Po nemalých diskuzích mezi konzervativním křídlem,
prosazujícím do názvu strany slovo katolická nebo alespoň křesťanská, a
Šrámkovou skupinou byl již v říjnu, především zásluhou P.F. Světlíka, přijat
název Československá strana lidová. Výsledek tohoto zápasu až po řadě
desetiletí zvrátili ti, kteří prosadili nový název strany: Křesťansko
demokratická unie – Československá strana lidová. Nová vládnoucí stranická
pravice prosadila to, co konzervativní křídlo nedokázalo naplnit na samém
počátku. Sídlem ústředních orgánů ČSL se stalo Brno Duší nové strany, jak
krásně napsal dr. Z. Tobolka, byl a i
v budoucnosti zůstal prof. Jan Šrámek.
I české katolické strany již v říjnu r. 1918 přijaly název Československá strana
lidová. K faktickému spojení obou stran, české i moravské, došlo již 14.
listopadu, kdy v Národním shromáždění jejich poslanci vytvořili společný klub.
Do tohoto klubu později vstoupili i
někteří poslanci ze Slovenska a z Podkarpatské Rusi. Československá strana
lidová tak nabyla celostátní charakter.
Při vytváření první československé vlády měla ČSL problémy. Dr.
K. Kramář, ministerský předseda,si nepřál, aby lidová strana v ní měla
zastoupení. Prof. dr. J. Šrámkovi se
podařilo dr. Kramáře přesvědčit, že ČSL je státotvornou stranou. Dr. Mořic Hruban se poté
stal v první československé vládě ministrem bez křesla. Reminiscence na
dřívější politiku katolických stran zaznívaly, a to i mnohem vážněji v budoucnosti.
IX.
Již ve dnech 5. a 6. ledna 1919 se konal v Praze
ustavující zemský sjezd Československé strany lidové v Čechách. Předsedou
strany byl zvolen František Šabata, dříve již osvědčený křesťanský sociál.
Na Moravě se konal I. zemský sjezd ČSL 26. ledna 1919. V předsednictvu
sjezdu byl i prof. Šrámek a dr. Hruban.. Úvodní projev na tomto sjezdu pronesl
prof. J. Šrámek.
„Před dvaceti lety bylo mně nemalou ctí na Velehradě zahájit
v katakombách téměř, kde dnes jest poutní velehradská kuchyně, sjezd
pracovníků a pracovnic křesťansko-sociálních z Moravy a ze Slezska. Tehdy
sešli jsme se v hodině dvanácté, stojíce přede velkými sociálními převraty
a reformami. Hnutí spočívalo předně na základech cyrilometodějských a na hrobě
sv. Metoděje rozžehli a rozsvítili jsme světlo v temnu sociálních otázek.
Rokovali jsme o úkolech, které nám vyplynuly z těžkých zápasů a bojů
v českém národě. Byla to malá hrstka lidí, lidí namnoze naprosto
nevýznamných a nepatrných ve svém okolí, kteří kladli základy ke straně
křesťansko-sociální. Bylo to tři léta na
to, co ustavila se katolickonárodní strana, kdy pocítěna byla potřeba založení
křesťansko-sociální organizace pro křesťanský lid. Za tohoto téměř půl třetího
desetiletí zorganizoval se katolický lid a stal se mohutnou stranou, která
zasahovala do veřejného života národního. Jako dva proudy spřízněné vedle
sebe plynuly tyto oba naše směry, starší
katolicko-národní, mladší křesťansko-sociální, někdy tak se přibližujíce, že
mnohý ani nepocítil, který směr ho žene.
Když však nastala velká doba zúčtování v národě, tu splynuly oba
proudy v celek, vždy o volbách vystupovaly spojené na základě křesťanské
osvěty. V tom tedy byla vždy naše jednota zdůrazněna. V tom byli jsme
zajedno. I když jsme stáli ve dvou stranách a v tom byli jsme vzorem
ostatním stranám. Byli jsme přesvědčeni, že jen tehdy bude se národní život
rozvíjeti, když bude spočívati na křesťanských zásadách. Byli jsme rádi, že
mohli jsme být vzorem katolíkům v Čechách.
Dnes nastává dějinná chvíle, ve které tyto dva proudy
ponejprv konají jednotný sjezd, skutečně organizační sjezd, který má navždy
tyto proudy sjednotiti v jediný! Tj. předním úkolem sjezdu, aby o tom
učinil závazné usnesení. Jest dále úkolem vašim, aby jste dali organizačně
sjednocené jednotné straně vůdčí vrchní sbor. Musíme si býti plně vědomi
dějinné chvíle a zodpovědnosti a vědomí to musí býti vedoucím pro celý sjezd.
K nám obráceny jsou zraky nejen katolických Čech, ale i katolického
Slovenska. Hleďte, aby naděje, které se kladou do dnešního sjezdu, nebyly
zklamány.“
Sjezd schválil návrh na sloučení obou stran, přejmenování
jednotné strany na Československou stranu lidovou a předsedou strany zvolil
prof. dr. J. Šrámka. (Pokračování)
Připravil:JUDr. O. Tuleškov