Dotaz doručený dne 13. listopadu 2017:
Pan
MVDr. Pavel Bělobrádek, Ph.D., MPA
místopředseda vlády pro vědu, výzkum, inovace
Úřad vlády České republiky, Nábřeží E. Beneše 4, 118 01 Praha 1
Kabinet místopředsedy vlády pro vědu, výzkum inovace
V Praze dne 10.11..2017
Věc: dotazy na základě zákona o svobodném přístupu k informacím v platném znění
Pane místopředsedo
vlády,
Úvodem
Vzhledem k tomu, že jde o dotazy o skutečnostech, o nichž jste sám nejlépe
informován, obracím se na Vás, pane místopředsedo vlády, poněvadž jinak nemohu.
Vy jste pravděpodobně jediný informační zdroj, který je schopný odpovědět na
vznesené dotazy. Proto tak činím.
I. Před nepříliš dlouhou dobou jste mě překvapil svými objevnými tvrzeními, jimiž jste odlišil „Sudety geografické“ od „Sudet politických“. V geografických Sudetech, jak jste tvrdil, jste se narodil a zřejmě z tohoto důvodu jste o sobě tvrdil, že jste sudetský Čech. Když jsem se podivil Vašim závěrům, opravil jste se a prohlásil se za Čecha narozeného v Sudetech. Podle mého soudu mezi oběma charakteristikami není žádný zřejmý rozdíl. Chcete-li však být sudetským Čechem nebo Čechem narozeným v Sudetech, byla a je Vaše věc, ale současně toto Vaše tvrzení bylo a je jistě zajímavým problémem především pro Vaše dřívější i budoucí voliče. Ti nedávní nakonec při parlamentních volbách se k Vašim originálním tvrzením vyjádřili útěkem od kandidátní listiny KDU
Ale nazpět k Vašim rozdělením tzv.Sudet. Uvedl jste, že do politických Sudet patří Šumava a město Brno. To je odvážné tvrzení. Ani A. Hitler po Mnichovu a dokonce ani po zřízení tzv. protektorátu nezahrnul Brno do německého území, ač přání brněnských nacistů bylo jednoznačné. Když až do takovéto míry neohroženě a odvážně jste se zabýval „politickými Sudety“, pak jistě nebude pro Vás problém mi upřesnit, co z České republiky územně ještě zbývá, pakliže do politických Sudet jste zařadil, jak jste sám dříve uvedl, Šumavu a Brno.
Otázka I a:
Považujete se ještě za sudetského Čecha nebo za Čecha narozeného v Sudetech?
Otázka I b: Na základě jakého rozhodnutí jste přidal k tzv. politickým Sudetům
Šumavu a Brno? Otázka I c: Můžete mi upřesnit územní rozsah politických Sudet?
Otázka I d: Můžete mi upřesnit zbytkové území ČR po jeho zmenšení o tzv.
politické Sudety?
II. Před volbami
do Poslanecké sněmovny „sudetoněmecký tisk“ vkládal do koalice KDU se STANem
velké naděje. Podle nepotvrzených informací jste údajně uvažoval, že budete
předsedou vlády ČR, abyste poté z této funkce se odrazil na prezidentský stolec
na Pražském hradu. Údajně jste připravovali též funkci ministra zahraničních
věcí pro pana D. Hermana. Ten však na rozdíl od Vás zatím, snad definitivně, v
politice v republice skončil. „Sudetoněmecká média" mluví o Zemětřesení na
Vltavě. V článku tohoto jména je též uvedeno: „Pražské strany, s nimiž bylo
dosud možné vést alespoň nějaký dialog, jsou marginalizované. To platí pro
křesťanské demokraty i pro sociální demokraty. A to vysvětluje dlouhé mlčení
vedení sudetoněmeckého landsmanšaftu ke katastrofě.“ ( Gernot Facius,
Sudetenpost, 9.11. 2017, str. 1)
Že jste dostali od voličů řádný výprask, stejně tak jako ČSSD, není pochyb.
Autor uvedeného článku má pravdu, když mluví o politickém zemětřesení. K Vaší
porážce silně přispěla i Vaše politika vůči tzv. sudetoněmeckému landsmanšaftu,
která byla v rozporu, jak mnozí z nás soudí, s českými státními a národními
zájmy.
Otázka II a: Platí
§ 3 stanov SL v následném znění (?) :
"a) zachovat přes tři miliony sudetských Němců, kteří byli po druhé
světové válce vyhnáni ze své vlasti v Čechách, na Moravě a v sudetském Slezsku,
a rozptýleni po celém světě, a jejich potomky, jako politické, kulturní a
sociální společenství, a hájit jejich záležitosti ve vlasti jakož i na územích,
kde nyní žijí;'
b) spolupůsobit za spravedlivé národní a státní uspořádání, ve kterém budou
celosvětově zažehnána vyhánění, vraždy národa nebo .etnické čistky' a
diskriminace, a kde bude zaručeno zejména právo na vlast, práva národních
skupin a právo na sebeurčení pro všechny národy resp. národní skupiny;
c) prosazovat právní nárok na vlast, její znovuzískání a s tím spojené právo
národní skupiny na sebeurčení;
d) hájit právo na navrácení resp. plnohodnotnou náhradu nebo odškodnění za
zkonfiskovaný majetek sudetských Němců;
e) pečovat o krajany hospodársky a sociálne;
f) pečovat o kulturní a myšlenkové dědictví vlasti jako součást německé a
evropské kultury, toto podporovat a dále rozvíjet;
g) přispívat k porozumění mezi národy v Evropě na základě pravdy a práva,
zejména k nastolení partnerských vztahů mezi Němci a Čechy".
Otázka II b: Platí stanovy SL v novelizovaném znění (?), a pokud ano, prosím o jeho citaci.
Otázka II c: Platí
Bod 15 a bod 16 z Programu Dvaceti bodů v následujícím znění (?) :
„15. Přihlašujeme se taktéž k přirozenoprávnímu nároku každého člověka na
nerušené usazení ve svém právoplatném bydlišti, jakož i k právu národů a
etnických, rasových a náboženských skupin na nerušené usazení ve svých
zděděných osídlených oblastech (právo na vlast). V našem případě tím rozumíme
právo sudetoněmecké skupiny na návrat do své vlasti a na nerušený život právě
zde v souladu s právem sebeurčení. Poměry v Evropě - též mezi Spolkovou
republikou Německo a Československem - mohou být považovány za normalizované
teprve tehdy, až bude toto právo uskutečněno.
16. Hlásíme se k právu sebeurčení jako právu národů a národních skupin určovat
si svobodně svůj politický, hospodářský, sociální a kulturní status. O osudu
sudetských Němců a jejich území může být totiž rozhodováno jen s jejich
výslovným souhlasem."
Otázka II d: Platí Program Dvaceti bodů, zvláště pak bod 15 a 16, v novelizovaném znění (?) a pokud ano, prosím o jejich novou citaci
Otázka II e: Budete pokračovat v dosavadní politice vůči SL, anebo ji hodláte změnit k prospěchu republiky?
Závěrem
Sám sebe jste nedávno pasoval na rytíře pravdy ve sporu s panem J. Farským.
Prohlašujete o sobě nadto, že jste křesťan, i když mnohdy Vaše odpovědi na mé
dotazy svědčily spíše jinak, přesto a proto snad mohu počítat s tím, že mi
tentokrát odpovíte na dotazy plně a pravdivě, což jste zatím dosud nikdy
neučinil. Předpokládám, že nebudete opětně tvrdit, že Úřadu vlády ČR jsou
informace potřebné pro zodpovězení výše uvedených dotazů, neznámé. Jsou však
známé Vám, a proto není podstatné, co ví anebo neví Úřad vlády. Otázky jsou
adresované také Vám, takže Vy jakožto zdroj informační můžete na ně sám
odpovědět. Předpokládám, že se nebudete schovávat za údajnou neznalost Úřadu
vlády ČR.
S pozdravem
Ing. Pavel Rejf, CSc.
Úřad vlády České
republiky
V Praze 28. listopadu 2017 Čj. 30844/2017-OPR-3
ROZHODNUTÍ
Úřad vlády České republiky, Odbor právní a kontrolní (dále jen „Úřad
vlády"), jako věcně a místně příslušný správní orgán podle § 10 a § 11
zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, ve znění pozdějších předpisů, a podle §
2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákon o informacích"),
rozhodl
o podání pana Ing. Pavla Rejfa, CSc., . . .
. . .
(dále jen „žadatel"), o poskytnutí informací ze dne 10. listopadu 2017
(doručeného dne 13. listopadu 2017) týkající se činnosti tzv. Sudetoněmeckého
landsmanšaftu,
takto:
Podle § 15 odst. 1, § 3 odst. 3 a § 2 odst. 4 zákona o informacích se žádost
odmítá.
Odůvodnění
Žadatel se dopisem ze dne 10. listopadu 2017 obrátil na pana místopředsedu
vlády pro vědu, výzkum a inovace na Úřadu vlády ČR se žádostí o poskytnutí níže
uvedených informací.
Svoji žádost žadatel formuloval níže uvedeným způsobem:
1) „Otázka I a: Považujete se ještě za sudetského Čecha nebo za Čecha
narozeného
v Sudetech?
2) Otázka I b: Na základě jakého rozhodnutí jste přidal k tzv. politickým
Sudetům Šumavu a
Brno?
3) Otázka I c: Můžete mi upřesnit územní rozsah politických Sudet?
4) Otázka I d: Můžete mi upřesnit zbytkové území ČR po jeho zmenšení o tzv.
politické
Sudety?
5) Otázka II a: Platí § 3 stanov SL v následném znění (?)...
6) Otázka II b: Platí stanovy SL v novelizovaném znění (?), a pokud ano, prosím
o jeho citaci.
7) Otázka II c: Platí Bod 15 a bod 16 z Programu Dvaceti bodů v následujícím
znění (?)...
8) Otázka II d: Platí Program Dvaceti bodů, zvláště pak bod 15 a 16, v
novelizovaném znění (?) a pokud ano, prosím o jejich novou citaci.
9) Otázka II e: Budete pokračovat v dosavadní politice vůči SL, anebo ji
hodláte změnit k prospěchu republiky?“
Dle § 2 odst. 1 zákona o informacích je Úřad vlády státním orgánem povinným
poskytovat informace vztahující se k jeho působnosti. Podle § 28 zákona č.
2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy
České republiky, ve znění pozdějších předpisů, mu přísluší plnění úkolů
souvisejících s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti vlády
a jejích orgánů. Úřad vlády je tedy povinen poskytovat informace o věcech,
které měla k dispozici vláda nebo její poradní nebo pracovní orgány. Podle § 2
odst. 4 zákona o informacích se povinnost poskytovat informace netýká dotazů na
názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací.
Otázky uvedené pod body 5) až 8) žádosti nesměřují k poskytnutí informací ve
smyslu § 3 odst. 3 zákona o informacích. Dle ustanovení § 3 odst. 3 uvedeného
zákona se informací rozumí Jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě,
zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině,
záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo
audiovizuálního. “ Žadatelova žádost však směřuje k poskytnutí informací, které
Úřad vlády nemá k dispozici a musel by je tedy nově vytvořit, jelikož žadatel
se dotazuje na činnost tzv. Sudetoněmeckého landsmanšaftu, který je
registrovaný v Německu pod názvem „Sudetendeutsche Landsmannschaft
Bundesverband' a podléhá německému právnímu řádu.
K obdobné situaci se již dříve vyjádřil Nejvyšší správní soud např. ve svém
rozsudku čj. 6 As 33/2011-83 ze dne 20.10.2011, kdy konstatoval, že:
„Informace, které je povinný subjekt zavázán poskytnout, jsou existující
informace, které jsou v dispozici povinného subjektu, a to zpravidla již v
okamžiku doručení žádosti o poskytnutí informace povinnému subjektu.“ A dále ve
stejném rozsudku konstatoval, že: „Oproti obecnému vnímání pojmu informace je
tedy zákonné pojetí užší, neboť se vztahuje pouze na takovou informaci, která
skutečně existuje, je zaznamenána a je v dispozici povinného subjektu, nikoli
jakýkoli myslitelný údaj, který např. bude zaznamenán či doručen povinnému
subjektu v budoucnuVzhledem k výše uvedeným skutečnostem je zřejmé, že Úřad
vlády požadovanými informacemi v bodech 5) až 8) žádosti disponovat nemůže a
ani nemusí.
Žadatelovy dotazy uvedené pod body 1) až 4) a 9) žádosti jsou svým obsahem
dotazem na osobní názor pana místopředsedy pro vědu, výzkum a inovace. Úřad
vlády v minulosti formálně nezaujal k předmětné problematice žádné zaznamenané
stanovisko. Za této situace tedy žadatel fakticky žádá, aby Úřad vlády vytvořil
zcela novou informaci anebo zaujal k určité problematice vlastní stanovisko.
Taková povinnost však Úřadu vlády ze zákona neplyne, pročež je namístě žadatelovu
žádost odmítnout s odkazem na § 2 odst. 4 zákona o informacích. K této
skutečnosti se taktéž dříve vyjádřil Nejvyšší správní soud např. ve svém
rozsudku čj. 1 As 107/2011-70 ze dne 19. října 2011, kdy konstatoval, že:
„Jestliže se žádost o informace týká názoru povinného subjektu na určitou
záležitost, který má povinný subjekt teprve zaujmout, pak je zcela namístě
takovou žádost odmítnout s odkazem na § 2 odst. 4 zákona o svobodném přístupu k
informacím. “
V daném případě tedy nejde o stanovisko, které by bylo v minulosti Úřadem vlády
formálně zaujato či zachyceno (k této problematice se vyjádřil mimo jiné NSS ve
svém rozsudku 1 As 107/2011-70). Nejedná se o věc, kterou by bylo možné
zodpovědět výtahem či shrnutím z existujících dokumentů, ani se nejedná o informaci,
kterou by byl Úřad vlády ze zákona povinen disponovat (vizte rozsudek NSS 1 As
141/2011-67: „Odmítnout žádost o informace s tím, že by bylo nutné vytvořit
nové informace (§ 2 odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k
informacím) lze pouze v případě, že povinný subjekt nemá povinnost předmětnými
informacemi disponovat. “). Proto je tedy nutno tuto otázku subsumovat pod § 2
odst. 4 zákona o informacích, který stanoví, že se povinnost poskytovat
informace netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových
informací.
Je tedy zjevné, že v daném případě jsou splněny podmínky pro neposkytnutí
informací podle § 3 odst. 3 a § 2 odst. 4 zákona o informacích. Z těchto důvodů
je na místě aplikovat ustanovení § 15 odst. 1 zákona o informacích, kde je
stanoveno, že pokud povinný subjekt žádosti, byť i jen zčásti, nevyhoví, vydá
ve lhůtě pro vyřízení žádosti rozhodnutí o odmítnutí žádosti.
S odkazem na výše uvedené bylo rozhodnuto tak, jak je uvedeno ve výrokové
části.
Poučení
Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho oznámení podat rozklad (§
152 odst. 1 a 4 správního řádu), a to podáním učiněným u Úřadu vlády. O
rozkladu rozhoduje vedoucí Úřadu vlády.
Lhůta k podání rozkladu se počítá ode dne následujícího po dni, kdy bylo rozhodnutí
účastníku řízení oznámeno (doručeno). Připadne-li konec lhůty na sobotu, neděli
nebo svátek, je posledním dnem lhůty nejbližší příští pracovní den (§ 40 odst.
1 písm. a) a c) správního řádu). V případě, že rozhodnutí bylo uloženo u
provozovatele poštovních služeb a nebylo dříve adresátem vyzvednuto, považuje
se desátý den od připravení rozhodnutí k vyzvednutí za den doručení. Lhůta k
podání rozkladu počíná v takových případech běžet dnem následujícím po uplynutí
desátého dne, kdy bylo rozhodnutí připraveno k vyzvednutí.
Prokáže-li adresát, že si pro dočasnou nepřítomnost nebo z jiného vážného
důvodu nemohl bez svého zavinění písemnost ve stanovené lhůtě vyzvednout, může
za podmínek ustanovení § 41 správního řádu požádat o určení neplatnosti
doručení nebo okamžiku, kdy byla písemnost doručena.
Mgr. Jan Večeřa
Za správnost:
ředitel Odboru právního a kontrolního
Veronika Rezáčová