Z přednášek a článků
PhDr. Čestmíra Císaře
ČESKÁ OTÁZKA STÁLE ŽIVÁ
Čestmír Císař
Výbor národní kultury 22.března 2006
Když jsem se rozhodoval, jaké téma
zvolit pro dnešní setkání, netušil jsem, jak obtížné bude uvést je co
nejstručněji. Vždyť česká otázka ve svém historickém kontextu vývoje malého
národa je trvalou stálicí po staletí. Její podstatou je existence české větve
širšího slovanského etnika, a to na jeho západní výspě, v sousedství dalších
etnik, zejména germánského a románského. Jde zhruba o 1500 let dramatických
dějů, prožitých dlouhou řadou posloupných generací.
Je nasnadě, že předmětem našeho
současného zájmu je česká otázka naší doby, ale i ta má své historické kořeny a
souvislosti, podnes působící. Zahrnují poslední dvě staletí, kdy se utvářela
novodobá česká společnost, v 19.století jako součást mnohonárodní habsburské
monarchie a ve 20.století jako svébytné národní společenství dosáhnuvší státní
samostatnosti.
Na
počátku 19. století byla celá Evropa v pohybu vlivem Francouzské revoluce 1789 a napoleonských
válek. Nové století začínalo mocenskými střety, jejichž smyslem bylo skoncovat
s feudálními poměry, uvolnit cestu pokroku vědy, výroby a obchodu, prosadit
občanské svobody a demokratizovat státní systémy. Tento proces vyplnil celé
století a ještě počátek století 20. Zhruba v polovině, v roce 1848, posunula
vývoj nová revoluční vlna a zrodil se Komunistický manifest. V roce 1914
vypukla první světová válka, která konečně smetla zbytky feudalismu, jehož
nástupnictví se ujímaly síly již pokročilého kapitalismu, ovšem i tentokrát
vystoupil komunismus jako účinný faktor v Rusku.
Do rozmezí uvedených dat spadá české
národní obrození. Zásluhu na něm měla plejáda vlasteneckých vzdělanců, mezi něž
patřily známé osobnosti: Dobrovský, Jungmann, Mácha, Němcová, Havlíček, Neruda,
Smetana a zejména František Palacký, zřejmě největší Čech 19. století, tvůrce
národní demokratické ideologie, vědy a politiky.
Palacký pochopil, že probudit národní
povědomí a pozvednout sebevědomí všeho lidu znamená rehabilitovat nejen český
jazyk a dát mu vyhraněná pravidla, ale i české dějiny v jejich živé kontinuitě,
zvláště pak zdůraznit vrcholná údobí, kdy naši předkové statečnými činy
osvědčili lásku k vlasti, ale také svůj přínos všemu lidstvu. Jeho Dějiny
národu českého jsou psány s velkou pečlivostí a s literárním talentem.
Znamenaly nedocenitelný čin pro lidovou osvětu. Jako klíčové dějinné faktory
vyzdvihl: Zrod českého státu a jeho pevné zakotvení ve střední Evropě za
Přemyslovců. Povznesení jeho významu na celoevropskou úroveň za Lucemburků, z
nichž Karel IV. se stal velkou osobností 14. století. Otřesení úpadkové feudality
v husitském období jako první v Evropě prokázalo nezbytnost hlubokých reforem
církevních i společenských, symbolizovaných nábožensky vyslovenou pravdou
hlásanou Janem Husem. Politický a hospodářský vzestup českého státu za Jiřího z
Poděbrad, autora projektu uzavření mezinárodního paktu o evropské instituci k
ochraně pokoje a míru.
Palacký uzavírá své dílo rokem 1526,
kdy na trůn nastupují Habsburkové. Jejich následné panování se mu jevilo
natolik pokleslé a sestupné, že od záměru pokračovat ustoupil.
Vědecká erudice poskytla Palackému
vynikající kvalifikaci také pro činnost politickou. Ve svém proslulém dopisu do
Frankfurtu z dubna 1848 formuloval zásady českých národních zájmů, které se
nadlouho staly jakousi generální linií české politiky. Odmítl návrh podřídit
českou věc velkoněmeckým zájmům a hájil požadavek poskytnout Čechům i jiným
slovanským menšinám ve federované monarchii autonomní postavení, konstitučně
zakotvené. Tento postoj brzy nato podpořil i Slovanský sjezd v Praze.
Když se však po dlouhá léta vídeňská
vláda federativnímu uspořádání bránila, neváhal Palacký vyhranit český postoj v
orientaci na samostatnou národní cestu, ne-li s Rakouskem, tedy bez něj. Sílící
obrozenské hnutí se po roce 1860 měnilo ve všestranný nástup české společnosti
v kultuře, hospodářství i politice. Palacký se tu projevil nejen jako prozíravý
stratég, nýbrž i moudrý taktik: nespoléhat na převratný zázrak, ale vážit
reálné síly a možnosti, pevně směřovat k cíli, zvyšovat vzdělanost a
uvědomělost, brát v úvahu i evropské vlivy.
Před smrtí v roce 1876 stačil napsat
své rozloučení s národem, kde se vyznal i ze svých omylů a chyb, kterým se ani
politici nemohou vyhnout, avšak měli by je rozpoznat a opravit, pokud to lze.
Odmítal je kaceřovat, zvláště za mladistvé hledání a zrání.
II
Druhá půle 19. století, kdy české
země pokročily v průmyslovém rozvoji a kapitálovém trhu, měnila se struktura
národního společenství. Vedle klasické vrstvy zemědělského lidu a rozvíjejících
se podnikatelských kruhů vyrůstala stále početnější třída dělníků a výrazněji
působila inteligence. Přibývalo občanských spolků, mezi nimiž vévodil Sokol,
ale i politických hnutí. Z jednotného seskupení tzv.Staročechů se odpojili
liberálnější Mladočeši, vytváří se jádro příští strany agrární a z původní
celorakouské sociální demokracie se v roce 1978 vyděluje její česká větev.
Vyrůstají noví političtí vůdcové, z nichž se na přelomu století profilují
osobnosti jako Švehla, Kramář, Šmeral, Klofáč a další, kteří po válce stanou v
čele moci a správy Československa. Na nejvyšší piedestal vystoupí první mezi
rovnými, T. G. Masaryk, výrazný žák a následovník Palackého. Proč právě on a ne
někdo jiný? Byl přece jedním z českých intelektuálů a často se dostával do
sporů, nebyl oslnivým řečníkem, měl profesorské chování.
Masaryk vynikal ovšem kvalitami; v
nichž mu málokdo mohl konkurovat. Jako filosof a sociolog dokázal vědecky
zkoumat českou společnost v jejích dějinných souvislostech. Postupně napsal a
vydal řadu prací právě k probádaným tématům, mezi nimiž nechyběla přesvědčivě
dokumentovaná Česká otázka. Jeho myslitelské postoje vyvolávaly i významnou
podporu, ale i nesouhlas odpůrců, s nimiž se však nebál polemizovat a dokázal
je porážet svou vědecky zdůvodněnou a životem prověřenou pravdou.
Svým pojetím národa jako svébytného
společenství daného jazykem, sídelním prostorem; soudržností existenčních zájmů
a kulturou, navazoval na Palackého a obrozence vůbec. Uznával nárok národa na
svéprávné postavení vedle jiných národů, na státní suverenitu, aniž vylučoval
případné výhody soustátí typu federace rovnoprávných členů. Jako hlavní záruku
svébytnosti spatřoval v uplatnění obecného ideálu humanity v národě samém,
jakož i v mezinárodních vztazích.
Je pozoruhodné, jak Masaryk v každé souvislosti,
řekl bych - přímo s býčí zatvrzelostí, staví českou otázku do kontextu s
evropským a světovým děním. Jedním z pramenů tohoto postoje nesporně byly jeho
cesty do řady cizích zemí a studia zahraniční literatury, zpřístupněné znalostí
několika jazyků, odtud i jeho přesvědčení o potřebě národa dávat o sobě vědět a
navazovat osobní kontakty s vlivnými osobnostmi. Proto neustále varoval před
omezeným nacionalismem, jemuž postačuje zálibně se zhlížet v rybníčku na návsi,
vyžívat se nebo i škorpit na vlastním dvorečku, aby časem zjistil, jak zoufale
zaostal za svými sousedy. Pevně věřil, že pokud si zachováme vývojové tempo ve
shodě s ostatními národy, neztratí česká otázka mezinárodní význam, nestane se
pasivní obětí živelného dějinného pochodu.
Politickou stranu, kterou Masaryk
založil se svými přáteli na počátku 20. století, nazval
"realistickou", v plné shodě se svou politickou filosofií. V jejím
programu nechybělo nic, co dozrávalo v evropském měřítku: všeobecné volební
právo, demokratické svobody, sociální spravedlnost, což i korespondovalo s
programem sociální demokracie, která mu ostatně byla trvale blízká.
Když vypukla první světová válka,
Masaryk se logikou svého myšlení a přesvědčení nejdříve a nejjasněji ze všech
českých politiků postavil proti zchátralé monarchii, neschopné se reformovat v
duchu modernosti. Věděl, že jako spolčenec německé rozpínavosti nemůže Rakousko
obstát v konfliktu s pokrokovějším společenským řádem dohodového bloku. A vydal
se jedinou možnou cestou: získat budoucí vítěze na stranu svaté věci svého
národa i ostatních porobených národů. Výsledek války mu dal plně za pravdu. V
čele odboje se zasloužil o obnovu národního státu v nové podobě Československa.
Byl zvolen presidentem demokratické
republiky, která sdružovala české země, bratrské Slovensko a Podkarpatskou Rus.
Česká otázka se rázem vyšvihla k nové, neskonale vyšší úrovni, která znamenala
nejen reálnou národní svébytnost a státní samostatnost, nýbrž i vysokou
odpovědnost české politické reprezentace za správu věcí veřejných a za blaho
občanů dvou národů i několika národnostních menšin. Stabilizovat nově vzniklý
státní útvar, který měl jen zčásti dávné kořeny a po staletí narušenou kontinuitu,
vyžadovalo podle Masaryka nejméně půl století pokojného vývoje. Záměr budovat
jej jako vzorovou humanitní demokracii se dařil jen zčásti a dočasně, aby po 20
letech ztroskotal pod údery mocenských zápasů vyústivších druhou světovou
válkou.
Masarykův sen o "nové
Evropě", o "společnosti národů" jako záruce míru a spolupráce,
ba o perspektivě "spojených států evropských" nedošel naplnění. Místo
a význam české otázky se ocitly na dně toku dějin, naštěstí dočasně.
Abychom byli právi komplexu, v jehož
spleti se česká otázka v minulém století ocitala, nemůžeme pominout Říjnovou
revoluci 1917 v Rusku a její důsledky proniknuvší do všech končin naší planety.
Jedno z revolučních hesel volalo po "sebeurčení národů" a zapůsobilo
natolik, že je přijaly za své i vítězné mocnosti jako princip vzniku nových
národních států. Ovšem z Ruska zaznívala i jiná hesla, která ohlašovala nástup
k moci dělnických a rolnických sovětů s cílem zahájit budování socialismu v
duchu Marxova odkazu a Leninovy strategie. Nechyběly ani výzvy ke světové
proletářské revoluci. Marné byly pokusy evropských velmocí zlomit sověty
vojenskou intervencí. Revoluční ideje získávaly v mnoha zemích ohlas a
podnítily vznik komunistických stran, sdružovaných v tzv. Třetí internacionále.
Ve zpětném pohledu se i česká otázka
ocitla na rozcestí, jakou perspektivu zvolit, zda setrvat ve šlépějích tradiční
obrozenské ideologie Palackého a Masaryka s hesly demokracie a humanismu, navíc
v zásadní shodě s dávným přimknutím k evropským dějinným proměnám, anebo tyto svazky
přetrhat a napodobit ruský vzor, jak o to usilovalo mladé komunistické hnutí v
podmínkách české poválečné euforie z
dosažení svobodné republiky. Výsledek tohoto sporu o charakter našeho státu je
znám a nijak se nelišil od východiska celé Evropy, která vykročila k
demokracii, aby se však záhy opět začala tříštit a upadat do vleku
nacionalistických ambicí.
Socialismus v Rusku zůstal izolován a
odsouzen procházet trnitou a v mnohém tragickou cestou zdarů i proher, přesto
však dospěl k postupné přeměně sovětského státu v jednu ze světových mocností
20. století, žel, na úkor trvalého zpožďování ideálu svobodného jedince ve
svobodné společnosti, schopné poskytovat všem občanům dostatek materiálních
statků a kulturních hodnot. Nepřestal však vyzařovat revoluční ideje.
III
Mnichovský diktát v roce 1938
zmrzačil Československo o pohraniční území a zbavil je spojeneckých svazků.
Současně otevřel cestu k likvidaci demokracie a nastolení autoritářského
režimu, v němž slovenská část získala plnou autonomii. Vláda tzv. druhé
republiky se smířila s postavením poslušného satelitu nacistické říše a
bezmocně přihlížela přeměně v Hitlerův osobní "Protektorát Böhmen und
Mähren". Česká otázka se zúžila v otázku samé existence národa, ohroženého
germanizací a plánovanou genocidou. Porobu provázela nelítostná válka, druhá
světová, která trvala šest let, zahynulo v ní několik desítek milionů lidí a v
drancovaných českých zemích byli mezi oběťmi i mnozí přední duchové národa.
Skončila v květnu 1945 porážkou německých armád a vítězstvím tábora spojenců, v
němž hrály vedoucí roli Sovětský svaz, Spojené státy a Velká Britanie. Díky
aktivitě našich zahraničních odbojových center, Benešova v Londýně a
Gottwaldova v Moskvě, vrátila se národní věc Čechů - a díky povstání také
Slováků - na mezinárodní fórum a mohla být obnovena republika v původních
hranicích (s výjimkou Podkarpatské Rusi).
Vítězná koalice velmocí, jejíž
součinnost v průběhu války v základním cíli - porazit fašistický blok - byla
uspokojivá, nesla v sobě nicméně rozpor ideově politický - dělily ji rozdílné a
protichůdné společenské systémy. Důsledkem dohod o rozdělení sfér vlivu
rozpadla se Evropa na dvě poloviny, v západní převládl tradiční systém
demokracie s kapitalistickými pořádky, ve východní se otevřela cesta k vytvoření
tzv. lidové demokracie s programem uskutečňovat pořádky socialistické. Tak tomu
bylo i v naší zemi, kde tzv. Národní fronta čtyř stran přijala linii specifické
československé cesty rozvoje demokracie směřující k socialismu, jak ji
formuloval Gottwald a jako "demokracii socializující" Beneš.
Česká otázka, kterou se před válkou
pokusili doplnit o třídní aspekty mj. Šmeral a Šverma, dostala zřetelné rysy
reformního postupu s nadějí na úspěch. V důsledku postupného vyhranění stran s
tendencí "levou" nebo "pravou", posilovaného stupňujícím se
rozpadem válečné koalice, narůstaly v Národní frontě spory o programové
principy a tempo jejich realizace. Rozhoříval se politický zápas "kdo s
koho", který v únoru 1948 vyvrcholil vládní krizí, jejíž rozuzlení ovlivněné
masovými demonstracemi učinilo rozhodujícím faktorem příštího vývoje komunisty
v čele s Gottwaldem. Původně zamýšlený reformní postup byl nahrazen postupem
revolučním a zacíleným k urychlené přeměně státu v obdobu sovětského modelu.
Takto pojatá česká otázka, zúžená na prioritu třídního boje, znamenala ovšem
popření tradic 150 let emancipačního úsilí s rizikem omylů a chyb, ale také
jednostranné závislosti na kvalitách vývoje v samém centru bloku, v Sovětském
svazu. Jeho úspěchy pomáhaly, neúspěchy
podlamovaly i naše postavení.
V průběhu dalších let se sovětská
politika, vnitřní i zahraniční, vyvíjela a měnila. Po stalinském období,
spjatém s neúprosnou diktaturou a vyostřenou studenou válkou, nastalo nadějné
desetiletí uvolnění občanského soužití a tání v mezinárodních vztazích
symbolizované osobností Chruščova. Cílem nové politiky bylo snížit břemeno
zbrojení a věcnými reformami urychlit rozvoj socialistického hospodářství i
kultury s heslem "dohnat a předehnat kapitalismus". To se i u nás
promítalo oživením myšlenkového a pracovního potenciálu české i slovenské
společnosti. Podnes se hovoří s jistou nostalgií o úspěšných "šedesátých
letech", které pak vyústily v demokratizační proces obrody socialismu s
prvky našich nejlepších tradic.
Reálné naděje Pražského jara 1968
ztížil po pádu Chruščova další obrat v
sovětské politice spjatý s nástupem Brežněva, kdy reformy byly překryty obnovou
byrokratického centrálního řízení a útlumem obrodného myšlení a konání, zatímco
v našich podmínkách naopak reformní úsilí pokračovalo a dostalo konkrétní výraz
v programu první etapy demokratizačních změn v občanských záležitostech, ve
správě státu, v hospodářských problémech, v kulturní oblasti - a to při
zachování podstatných principů socialismu i pevných vztahů se zeměmi sovětského
bloku, ale také účinným podílem na prohloubení mírového soužití a spolupráce na
mezinárodním poli vůbec. V tom se zračil záměr skloubit demokratické a
humanitní tradice se socialistickou společenskou soustavou, což nebyla jen
záležitost evropského východu, ale také starost a úsilí pokrokových myslitelů
evropského západu.
Myslím, že není třeba zabývat se
podrobnostmi, jimiž se tato nová a originální varianta české otázky stala
předmětem sporů u nás doma i v zahraničí. V politice je vždycky rozhodující
praktický výsledek těchto sporů, o němž rozhodla v srpnu 1968 vojenská
intervence pěti spojeneckých zemí. Podle mého názoru zvolilo kremelské centrum
nešťastnou, ve své podobě imperiální variantu
řešení, k níž se družilo odvlečení vedoucích činitelů a nadiktovaných
protiobrodných opatření. To nezbytně vyvolalo odpor valné většiny našich
občanů, prozradilo falešný odhad původců zákroku co do budoucích důsledků
faktického pohřbení vděčnosti za naše někdejší osvobození a zrod zhoubné nedůvěry nejen ve vlastní spojence,
ale také v socialistické ideje a jejich platnost vůbec.
Zásah, který zmařil ojedinělý a také
odvážný způsob řešení české otázky v kontextu celosvětového hledání
nejvhodnější cesty lidského společenství, potvrdily jako hrubý omyl další peripetie
vývoje v samém Sovětském svazu, spějícím k postupnému úpadku, jemuž nedokázala
zabránit ani pozdně nastoupená perestrojka. Omluvy za tragický omyl vůči nám,
opakované nedávno znovu Putinem, na chodu dějin nemohou nic změnit.
IV
Jedním z důsledků politického zvratu
byla obnova autoritativního režimu v roce 1969 s tuhou centralizací moci, což
vedlo k oslabení účinků federativního uspořádání Československa jako svazku dvou
národních republik, České a Slovenské. Právě federace byla jedním z hlavních cílů
procesu demokratizace a naopak, demokratické reformy byly nutnou podmínkou
úspěšného fungování souhry federálních a národních orgánů, ustavených podle
zákona z 28. října 1968, kdy jsme vzpomínali 50. výročí vzniku ČSR. Omezení
pravomocí národních orgánů ve prospěch stranicko-státního ústředí vedlo mj. k
zamlžení průhlednosti československých vztahů, jak v oblasti plánování a
financí, tak ve stanovení politických a kádrových priorit, což umožňovalo
projevy nedůvěry a žárlivosti.
Jako dávný zkoumatel národností
otázky jako sociologického problému - už má doktorská disertace na filosofické
fakultě 1948 nesla název "Národ a jeho problémy" - odvážil jsem se v
roce 1984 upozornit na uvedené okolnosti v samizdatové úvaze "Na okraj
české otázky", kterou jsem chtěl vyvolat zájem nejen čtenářského publika,
ale i oficiálních kruhů. Vysloužil jsem si drsné policejní vyšetřování s
hrozbou soudního řízení, že chci rozvracet vztahy našich národů. Nejvíc vadilo
odhalení pravdy, že neúměrnými preferencemi pro Slovensko se vyčerpávají zdroje
českých zemí, aniž se kdo stará o jejich obnovení a rozvíjení, což může mít
budoucí neblahé důsledky i pro samé Slovensko.
Dvacetileté období tzv. normalizace -
což je nepřesné a účelové označení režimu symbolizovaného Husákem - nezaslouží
ovšem jen odsudky anebo omluvy lidem neprávem postiženým. Mělo složitý a rozporný ráz, zasluhující
solidní analýzu, neboť bez ní je obtížné vyhmátnout plně objektivní obsah české
otázky v tehdejším dění. Je ovšem nesporné, že vývoj, notně poznamenaný deformovanou
ideologií i svévolnou praxí, přiváděl českou i slovenskou společnost do stavu
stagnace a zaostávání. V tom se tají jedna z podstatných příčin postupného
rozkladu a posléze pádu socialismu, a to nejen u nás, ale v celé soustavě
socialismu vůbec, včetně SSSR.
Před našimi společenskými vědami je
všestranně prozkoumat a pro levicové politiky poctivě přiznat, proč nastal
úpadek a krach tzv. reálného socialismu, který promarnil historickou
příležitost uskutečnit alespoň v nejvyspělejších částech východní půle Evropy
pokrokovou laboratoř výstavby svobodomyslné a sociálně spravedlivé společnosti.
Vzpomínám, že můj nedávno zemřelý přítel Jakovlev, nazývaný "mozek
perestrojky", mi v rozhovoru v Moskvě počátkem 90. let řekl: "Konečně
víme, že socialismus bud bude demokratický, anebo nebude vůbec!" A k
perestrojce dodal, že ji zesabotovala zpanštělá vrstva stranických a sovětských
byrokratů, ideologicky impotentní a ponořená v bahně mamonu.
Odchod socialistického systému ze
scény dějin umožnilo doširoka rozvinout soudobý globalizační nápor
kosmopolitního kapitalismu, který i k nám proniká jako zdánlivý vítěz ve
studené válce, ačkoliv je očividně těhotný úděsnými velerozpory a hrozí
zahlcením lidské civilizace vůbec. Tváří v tvář tomuto jevu se stává česká otázka
- obrazně řečeno - jedním z atomů Evropy jako molekuly v komponentu světových
kontinentů. Jako již několikrát v dějinách, naposledy v sovětském bloku, jsme
znovu součástí integrovaného seskupení, tentokrát Evropské unie. A jako v
minulosti, je náš osud jen v omezeném měřítku ve vlastních rukou, dále
zmenšeném rozpadem Československa. Co do územního rozsahu je Česká republika
návratem k prvotnímu prostoru státu Přemyslovců. Nicméně to neznamená, že máme
plakat nad rozlitým mlékem a složit ruce v klín.
I v novém postavení nám mohou být
užitečné zkušenosti z dob smluvních závazků v RVHP nebo ve Varšavské smlouvě.
Jakkoliv byly národní iniciativní programy politicky a ekonomicky podřízeny
společným "internacionálním zájmům", dobrá a ještě lépe dokonalá
příprava na konkrétní jednání, kde platily přesvědčivé argumenty, byla účinná a
úspěšná. Nemyslím, že tomu je v orgánech Evropské unie jinak a je pouze otázkou
času, aby se kvalitní zástupci naší země seznámili s chodem věcí v Bruselu i ve
Štrasburku a rozjeli úsilí k spravedlivému včlenění českých zájmů do
politických procesů a věcných projektů unie.
Musíme vzít na vědomí, že
globalizační vlna není krátkodobou záležitostí. Ačkoliv se může jevit jako
rozporná a někdy protivná, má před sebou životnost v rozměrech přímo
generačních. Než dospěje k svému vyzrání a zákonitému vyčerpání, projde mnohými
zákruty a křižovatkami. Bylo by naivním utopismem očekávat že padne tou či onou
demonstrací v té či oné metropoli. Stačí si uvědomit zničující zbraně
hromadného vraždění a kruté poslání žoldnéřských armád, schopných drtit lidi po
milionech. Tohle je zřejmé od chvíle, kdy se v roce 1962 Chruščov a Kennedy
shodli, že třetí světová válka by vyhubila lidstvo.
Nezbývá než stát se po masarykovsku
realisty a houževnatě se podílet na veřejném dění, jaké nabízejí a umožňují
demokratické instituce a postupy, zůstávajíce vyzbrojeni svými humanitními
ideály.
V
Závěrem jen několik úvah o výhledech,
jak se mi jeví v příslovečném nočním bdění, kdy spánek odchází a do rána je
daleko.
Z hlediska našich českých zájmů vidím
jako významná dvě světová ohniska perspektivního pohybu, schopného vytvořit
podmínky pro budoucí překonání globalizačního tlaku, jemuž dnes kralují USA v
čele s Bushem. Jedním z těchto ohnisek je Čína, monoetnická velmoc, které se
začíná dařit v úsilí využít potenciálu moderní vědy a techniky k tvorbě
materiálních statků v natolik rostoucí míře, aby zabezpečila vzrůstající
potřeby své obrovské říše s 13 stamiliony obyvatel. Zatím tak činí v režimu
přísně kontrolované výroby a spotřeby i způsobu života a práce občanů, ale
blíží se čas, kdy bude musit rozšířit prostor pro svobodnější iniciativu a
kvalitnější rozhodování, jaké mohou poskytnout lidská práva, občanské svobody,
tvůrčí aktivity, vyšší vzdělanost a kultura - zkrátka demokratické pořádky
zakotvené v zákonech i v myslích a chování lidí. Vzhledem ke své mohutnosti a
bohdá i nenapadnutelnosti, může Čína vyzařovat takový ideový a morální vliv,
který pronikne do všech koutů světa.
Druhým a nám ovšem nejbližším
ohniskem je multietnická Evropa, ať zatím jakkoliv rozporná a nehotová Evropská
unie jako jádro budoucí úplné integrovanosti kontinentu, který disponuje
bohatou studnicí myšlenkových, morálních, znalostních, kulturních i
materiálních hodnot, vyrůstajících a prověřených od antiky po dnešek, ale také
osvojovaných příslušníky všech národů, ve školách i v osvětě stejně jako v
praxi života.Toto společné evropské dědictví, k němuž přispěly celé plejády
velikánů včetně skromného počtu českých, jak o nich byla řeč, je hlavní zárukou
úspěchu EU. Můžeme si myslit o její současné úrovni cokoliv, kategorickým
imperativem zůstává mírové soužití, rovnoprávná spolupráce, solidarita v
osudových otázkách, věrnost humanitním idejím. Organizační propletence, omyly a
chyby, přežitky a předsudky - to všechno lze řešit trpělivým dialogem a
demokratickými prostředky lidí dobré vůle.
A protože jsme na půdě Výboru národní
kultury, snad je vhodné nakonec připomenout, jak významnou úlohu měla a má v
každém období české otázky kultura ve smyslu vzdělanosti a umělecké tvorby. Již
jsem se zmínil, nakolik se naši myslitelé, vědci, pedagogové, inženýři, umělci,
lékaři a další kategorie inteligence v čele s velkými osobnostmi dějinného
významu podíleli na celkové bilanci národního vývoje v minulosti, i té zcela
nedávné. Jako tehdy, i dnes však nositelé kulturního dění musejí překonávat
všemožné obtíže a překážky. Současná úroveň demokracie trpí přílišnou
živelností společenských změn, která prospívá dravé zbohatlické vrstvě tzv.
lumpenburžoazie, ale omezuje intelektuální sféru v její funkci
nepostradatelného strážce dobrých mravů, cti a kulturnosti. Superiorita peněz a
zisku dává přednost masové produkci pokleslé zábavy, až po tu nejhorší podobu
neřestného chování, lži, podvodu a zločinnosti.
Situaci zhoršuje chování státních
orgánů, které jsou zahlceny starostí o stabilizaci a rozvoj ekonomiky,
nárokující nadměrnou podporu státu, zatímco kulturní činnost je odsouvána na
vedlejší kolej s velmi sporými prostředky .
Jakkoliv obsažné nebo naopak děravé
jsou strategické cíle a taktické kroky levicových stran, zůstává perspektiva
jejich rozumné spolupráce jedinou
pozitivní alternativou, jak zabránit úpadku a živoření české otázky v současném
světě, a to nejen v oblasti kultury, ale vůbec. Nechť nás varuje prošlé
parlamentní období, kdy výrazná levicová většina ve sněmovně v počtu 111
poslanců se prakticky jen málo využívala. Teprve v posledních týdnech alespoň
zčásti prokázala, jakou může mít razanci. Není divu, že se z toho rozklepala
pravici kolena a zoufale se snaží levici špinit a skandalizovat, ale především
vrazit klín mezi socialisty a komunisty. Vůdcové levice i jejich příznivci mají
před sebou vskutku historickou odpovědnost.
Jako jeden z veteránů české politiky
a průkopníků demokratického socialismu soudím, že se dostaví zdravý rozum s
dostatkem politické pružnosti a kompromisní nápaditosti, aby pravice neprošla.
A že česká otázka se dostane do schopných a spolehlivých rukou.
21.3.2006
NETSOCAN - anketa o
dekadenci Západu
Čestmír Císař
Rizika úpadku
civilizace
Dosud existují různé úrovně
civilizace a různá rizika jejich úpadku. Míru rizika určuje charakter a
intenzita vztahu lidských komunit k přírodě. Čím víc drancují její zdroje a
ničí její vitalitu/ tím víc samy sebe ohrožují. A naopak. Honba za neomezeným a
neohraničeným hospodářským růstem, který překračuje nezbytné a postačující
potřeby lidského společenství, plení přírodu a zamořuje ji škodlivinami
zhoubnými pro lidské zdraví a pro život na naší planetě vůbec. Příčiny tohoto
stavu neplynou z žádné existenční nutnosti, nýbrž ze společenských aktivit
živelně a neorganicky rozvíjených až do soudobých globálních rozměrů. Na tomto
stupni nespočívá východisko z tohoto stavu v rámci jednotlivých států, nýbrž
celých kontinentů a posléze celého světa, v koordinovaném úsilí všeho lidstva.
Splnit tento gigantický cíl je úkolem
intelektuálních elit, schopných vyčlenit se z uzavřeného koloběhu stávajících
rizikových aktivit, analyzovat jejich původ a důsledky, "svléknout je
donaha" a hledat alternativy jejich postupného omezení a přechodu k
novému, rozumnému, humanitnímu řádu. Domnívám se, že by přitom nemělo být
opomenuto nic z ohromného bohatství myšlenek a zkušeností velkých osobností od
antiky po dnešek, a to včetně nesmyslně zatracovaných myslitelů a reformátorů
novodobé, složitě strukturované, rozporné a rizikově konající společnosti. Dosavadní
intelektuální avantgardy jsou více či méně spjaty svým postavením a svými zájmy
s trendy nepřetržitého globálního růstu a ztratily schopnost filosofického nadhledu,
kritického myšlení, tvůrčího objevitele pravdy a omylu. Jen jistá menšina
usiluje vymanit se z této závislosti na pragmatech přítomnosti a uplatnit své
humanistické poslání, je však mocensky odstrkována, existenčně ponižována a
mediálními vlnami splachována na okraj společenského dění. Přesto ji můžeme
považovat za jádro budoucích elit, které nutně musí sílit úměrně k růstu rizik
úpadku.
Rozpornost
"konzumní společnosti"
Nemyslím,. že je možno ji přesně
definovat, spíše vycitujeme její povrchní jevy a vlastnosti, jak je poznáváme v
denním životě všude kolem. V jistém smyslu ji tvoří miliardové masy lidí
soudobého světa, výrobci a spotřebitelé zboží všeho druhu, od potravin přes
bydlení až po zábavu. Mohli bychom ji také považovat za nejvyšší stupeň
antického mudrosloví ''chléb a hry", zrozenou a rozvíjenou živelným
působením obludného růstu. V tzv. vyspělé společnosti nabyl sortiment
spotřebních statků vysoce nadměrných proporcí. Vskutku nezbytné materiální a
zčásti i duchovní potřeby tvoří jen menší část konzumu ve srovnání s širokým
objemem statků ve své podstatě nepotřebných, plýtvavých, rozmařilých,
vnucovaných všudypřítomnou reklamní nabídkou, sice povětšině trapnou až nestvůrnou,
avšak za časté plodnou v útočnosti na pudovou žádostivost po blahu a slasti.
Rozpoznat účelnost nabízeného zboží a služeb v mediální palbě od rána do noci
je nad síly lidských davů.
Soudím, že právě konzumní všežravost
vede k nebezpečnému zužování civilizace na zlaté tele růstu s poháněčem
nelítostné konkurence a se zálohou bankovních trezorů. A to všechno se
zmíněnými riziky, dnes už předvídatelnými a bez jejich omezení smrtelnými. Ti,
kdo vyznávají ideál co nejúplnějšího tržního liberalismu se všemi rozpory a
riziky bez jakékoliv rozumné regulace, nesou před lidstvem strašnou odpovědnost
za příští tragické důsledky. Současně také riskují, že místo uvážené cesty
reforem směřujících k odstranění nebezpečí úpadku a zkázy, stanou jednoho dne
před hněvem nespokojených lidských mas, jejichž probuzená nelítostnost - jak
učí dějiny - nezná mezí.
Fenomén náboženské víry
Jsem po rodičích i prarodičích
ateista, v mladých letech i bojovně důsledný pod vlivem volnomyšlenkářských
přátel, mezi nimiž pro mne tehdy dominoval pedagog, archeolog a spisovatel
Eduard Štorch. V průběhu desítek let společenských kontaktů a veřejné aktivity
jsem poznal bezpočet kvalitních a. výkonných lidí různého smýšlení i
náboženského vyznání, s nimiž mě spojoval společný zájem pracovní a časem
přerostl v přátelství. Pomohl mi také T. G. Masaryk svým pojetím víry jako
niterné záležitosti člověka, která souzní s obecně humanistickým smýšlením a
postojem k lidem vůbec. Stejně jsem se naučil hodnotit zastánce různých
ideologií a členy politických stran, každý byl pro mne rovnocenným partnerem
při jednání a konání v zájmu všem nám společném. I můj ateismus je osobní
niternou záležitostí, kterou nikomu nevnucuji, ale ani ji nehodlám opustit či
zaměnit. Tolik úvodem, než vyslovím svůj postoj k náboženství.
Člověka, vybaveného jinak obecnými
živočišnými vlastnostmi - smysly, pudy, city ap. - zdobí schopnost myslit.
Lidský mozek, jakýsi přirozený velín organismu, nám umožňuje myšlení, řeč,
chápání souvislostí, logiku uvažování, poznávání vnějšího světa, na vyšším
stupni pak vědecké bádání, uměleckou tvorbu, formování morálních a ideových
zásad, ale také "výlety" do sféry obrazotvornosti, záhadného neznáma,
představ o nadpřirozených jevech či bytostí, které pak krystalizují do náboženské
víry. Nelze ovšem pominout, že míra vyspělosti mozkové činnosti, nahromaděných
znalostí, schopnosti přemýšlet a zmenšovat prostor neznáma či tajemná, je u
každého člověka rozdílná. Čím je tato činnost vyšší, tím se zužuje potřeba
náboženského věření. To ovšem neznamená, že i lidé s vysokým IQ opouštějí víru
svých předků, rodové či národní komunity, v níž mají náboženské tradice hluboké
kořeny a tvoří součást společenského života. Svou roli tu hraje i fakt, že
vědecká bádání jen postupně poznávají a jsou s to objasňovat všechno, co nás
obklopuje a v čem kotví naše existence, takže pro víru, dohady, hypotézy, ale i
pověry a zázraky je stále dost místa.
Závažným činitelem trvání
náboženských vyznání je věkovité působení aktivních hlasatelů, ba i bojovníků
a. mučedníků toho či onoho náboženství, křesťanství, islámu, budhismu aj. Od
prvotních šamanů, proroků, misionářů dospěl vývoj až k vysoce organizované
formě církevní hierarchie, vybavené rozsáhlým aparátem s autoritativními
vůdčími osobnostmi, považované za prostředníky mezi věřícími a Bohem. Po
staleté působnosti obřadů a kázání "božího slova" využívají dnes
církve i mediálních prostředků. Křesťanské církve, stejně jako jiné početně
mohutné, vykonávají též jistý politický vliv prostřednictvím jmenovitých
politických stran a jsou i držiteli více nebo méně rozsáhlého majetku. Vztahy
mezi státem a církvemi bývají regulovány zákonnými normami, někde i vzájemnou
odlukou. Dějinná praxe však dosvědčuje, že tu i tam vyvstávají zájmové problémy
i střety.
V soudobých podmínkách není existence
náboženství ohrožena. V mysli člověka, v jeho "duši" figuruje
náboženská víra jako duchovní opora, která poskytuje naději v úspěšné bytí zde
na zemi, popřípadě útěchu ve "spásu" v údajném bytí posmrtném. Tomu
slouží modlitba, zpověď, ale i sama návštěva kostela a podpora církve.
Prozatímní odměnou je slib příchodu "království božího" na zemi.
přínosem této stránky víry může být snaha věřících zachovávat morální kodex
Desatera a poctivě žít i konat. Na druhé straně nelze popřít, že tato snaha a
pokorné chování mohou vést k utlumení pocitů vzpoury proti bídným a
nesnesitelným poměrům, v nichž jsou i velké skupiny lidí nuceny žít a pracovat.
Odtud někdejší Marxova charakteristika náboženství jako "opia lidu",
které brání konkrétní aktivitě ke změně řádu v lepší, spravedlivější a humánní.
Fenomén ideologie
Dnes už není žádné náboženství
jedinou duchovní oporou člověka, ani větší komunity. Vyvstal mu vážný a úspěšný
konkurent v podobě ideologie, vlastně ideologií. Každá z nich usiluje vytvořit soustavu
idejí vzešlých z poučení historie a z vědeckých poznatků společenských věd,
zejména sociologie. Ty dospěly v posledních dvou staletích k vysokému stupni
poznání reálných procesů dějinného vývoje, včetně zasahování lidí se 'svými
zájmy do těchto procesů. Díky ideologii ustupuje spoléhání na "vůli
boží" a její "zásahy" do věcí pozemských, zatímco se probouzí a
uvádí do pohybu lidská komunita sama, aby se zaměřila k úsilí plánovitě změnit
reálné poměry. Funkci duchovního impulsu mířit k žádoucím cílům přebírá
ideologie, schopná formulovat i principy programu a tempa změn.
Právě minulé 20. století se stalo
gigantickým dějištěm tvorby a uplatňování ideologií, a to v různé podobě,
určované zájmy velkých společenství nacionálních, rasových, třídních a jiných,
v nichž mohou najít své naděje i jedinci. Tradiční vliv církví ztratil svou
převahu v působení na myšlení a názory lidí, náboženské obce byly nuceny se
"modernizovat". Přijaly mnohé vědecké objevy a závěry, zatímco
očividně neudržitelná dogmata odsunuly do stínu knihovních a klášterních
zátiší. Současně však pochopily, že za vědeckým pokrokem velké masy lidí
zaostávají a nadále vězí v tradičních věroukách, což umožňuje propojit prvky
daného náboženství s novodobou ideologií, pokud oba póly nacházejí společné
zájmy - mocenské, nacionální, sociální a jiné.
Příkladů takového spojenectví najdeme
v dnešním světě bezpočet, zejména po rozpadu bloku socialistických zemí včetně
jejich sovětského centra a vstupu těchto zemí do přechodného období návratu k
demokracii kapitalistického typu. Dřívější silné antagonismy nahradila koncepce
sblížení a spolupráce v rámci evropské integrace. Jinak je tomu na jiných
kontinentech, kde působí například nábožensko-politická ideologie islámu v
nepřátelském střetu s judaismem, hinduismem i křesťanstvím. Náboženský háv
využívá v jisté míře i imperiální supervlastenectví v USA při svém tažení za
prosazení vlastních zájmů kdekoliv ve světě. Konečně, nezapomněli jsme ještě na
nacistické ideje, zahrnující nestydaté, avšak účelově působivé "Gott mit
uns".
Fenomén globalizace
Svou ideologii, byť ještě
vyzrávající, má i soudobý proces globalizace. Výrazně směřuje k přesvědčování
všesvětového veřejného mínění, že má dobrovolně přijmout za svůj "jediný
správný" systém, jaký existuje ve vyspělých státech euroatlantické
civilizace, zaštítěný velmocenským prvenstvím USA. Hlavními prvky této
ideologie jsou hesla lidských práv, občanských svobod, zastupitelské
demokracie, soukromého vlastnictví bez omezení, volného trhu, vlády peněz a
zisku ap. Činí tak s agresivní pomocí mediální a zábavní sféry, ve dne v noci
bombardující každou domácnost, každého občana od kolébky do hrobu, někdy na
samé hranici debilizace. V reji manipulovaných davů mají zmizet jiné, odlišné a
tudíž nepřátelské ideové názory a občanské postoje. Ohrožena je ovšem i vědou
prosycená vzdělanost a v důsledcích i náboženská víra, které se už dnes
pokoušejí nahradit věštkyně, kartářky, astrologové a jiné čarodějnické stvůry,
nikterak levně prodávající své podvodné praktiky.
Není divu, že dosud žijící generace
rozumných, myslících a humanitně zaměřených intelektuálních elit usilují
vědecky analyzovat probíhající globální trendy a hledat východiska. Jejich
záměry však ztěžuje nedobrý stav onoho "jedině správného" systému. Opěvaná
demokracie je doposud i ve vyspělých oblastech světa velmi nedokonalá, plná
rozporů a střetů, namnoze jakoby rozmlžená, někdy až nečitelná, což samozřejmě
oslabuje její přitažlivost a budí nedůvěru v její perspektivy, což sdílí i
nemálo jejích vlastních občanů. Její největší slabinou je nedořešený vztah mezi
preferovanou svobodou jedince s jeho přirozenými právy, ale i subjektivními
nároky často bezbřehými až trestuhodnými
a společenským řádem, schopným zabezpečit přirozená práva a současně stanovit
míru či limity nároků, tj. regulovat jejich rozumné uspokojování. Ozývají se
hlasy proti takové regulaci, to však znamená popustit uzdu anarchii a svévoli.
A pokud navíc padá obvinění, že regulace znamená socialismus, pak jsem pro
socialismus v přesně vymezených a zákonem stanovených podmínkách. Zatím se však
reálná demokracie, alespoň u nás, k takovému rozhodnutí neodhodlala, přestože
se jeví jako naléhavý úkol, hodný pozornosti Evropské unie a v budoucnu i
Organizace spojených národů.
Fenomén filosofie
Jaké má v těchto složitých
souvislostech poslání současná filosofie, od antiky považovaná za královnu
moudrosti? Může se zdát, že zmíněná záplava pošetilostí a nemoudrostí, která
padá na lidi z komercionalizovaného způsobu života, ponechává filosofii příliš malý prostor k
rozvoji a uplatnění. A to přestože nejeden činitel s vážnou tváří hovoří o
"filosofii" svého oboru či resortu, maje na mysli odbornou koncepci,
program, někdy pouhou představu a prognózu činnosti ve smyslu společensky
prospěšné aktivity. Popravdě neprávem užívá pojmu, vyhrazeného specifické
oblasti hluboce myslitelského ponoru do hájemství věcí obecně lidských a jejich
nápravy, jak to kdysi pojmenoval Jan Amos Komenský.
Svébytný význam pojmu filosofie
určuje i poslání těch, kdo se chtějí myslitelstvím jako takovým zabývat. Čeká
je osvojení širokého, universálního pohledu i nadhledu vůči rozsáhlému komplexu
lidské existence, jejím materiálním i duchovním podmínkám, vývojovým procesům s
rozpory a střety, teorii a praxi myšlení a konání, smyslu a stylu života atp.
Zrod filosofie klademe jako Evropané do nádherného vzepětí starověké
společnosti řecké a následně římské, její posstředověké vzkříšení do časů
renesance a humanismu, její moderní rozkvět do posledních dvou staletí. Mám-li
uvést své preferované myslitele, jsou jich desítky, avšak největší vliv na mne
měli Francois Arouet-Voltaire, Immanuel Kant a Karel Marx, z českých již
zmíněný Komenský, František Palacký a Tomáš G. Masaryk.
Soudobá filosofie je stále ještě
prodloužením myšlenkového kvasu 20. století, zatím bez zřetelného
vykrystalizování objevitelského genia. Trpí škodlivou roztříštěností a
rozmělněním principiálních tezí i odvozených variant. Těžce jí ublížilo rozbití
klasického dědictví v jeho dějinné kontinuitě s vnitřní diferenciací, kdy
ztratilo soudržnost spolupůsobení všech škol a směrů i jednotlivých
originálních osobností, zúčastněných v soutěživé diskusnosti, bez vylučování
kteréhokoliv z partnerů. Je to způsobeno vše zaplavující, povrchní,
vykastrovanou a zchudlou myšlenkovou globalizací s jejími zglajchšaltovanými
slogany tržní supermoci a mediálního diktátu. Považuji za hanbu naší
intelektuální obce, že se na cenzurování dějin filosofie a její košaté
bohatosti ve značné míře podílí. Ubírá tak síly nové generaci českých filosofů,
která bude v dohledné době vydána důsledkům dalšího zauzlení rozporů a vzniku
slepých uliček vývoje. Tím ji rovněž vyřazuje z účasti v řadách nové
mezinárodní intelektuální elity všesvětového úsilí o zkoumání a řešení globální
"nápravy věcí lidských". Tato náprava totiž nebude možná v měřítku
jednotlivých států, národů, tříd či konfesí, nýbrž celých kontinentů a jejich
propojení. Roznětkou této nové myšlenkové revoluce se stane otázka trvalé
existence lidstva, řešitelná právě vyjasněním schůdných cest k realizaci
humanitních ideálů v celé jejich komplexnosti. Druhou alternativou může být jen
debakl ve všeobecné anarchii s následnou zoufalou diktaturou a konečným
zánikem.
Nechci být omylným prognostikem,
nicméně soudím, že máme už dnes dostatek prověřených idejí z doby nedávno
minulé, kdy se střetávaly protikladné systémy státní a společenské, socialismus
a kapitalismus, demokracie a diktatury, svoboda a poroba, materiálno a
duchovno. Sama praxe podala důkazy o věcech lidem prospěšných nebo škodlivých.
Rodily se filosofické úvahy o konvergenci, o sbíhání a prolínání
antagonistických systémů cestou jejich prostupování progresivními prvky obou
soustav a vymycování prvků negativních.
Maně tu vzpomínám československý, byt
neuskutečněný přínos Pražského jara 1968, jehož program etapových přeměn s
jistými znaky konvergence počítal. Naše vize však přišla v malé zemi izolovaně
a v kontextu rozpolceného světa předčasně. Neměla šanci prokázat svou účelnost
ani jako "atrapa" možného modelu, bez nároku na obecné použití. V našich
národních osudech se jev předčasnosti neprojevil poprvé. V různých obměnách
působil v husitské reformaci, v projektu mírového spolku evropských států
Jiřího z Poděbrad, v patentu o náboženské toleranci za Rudolfa II., v záměru
federativní přestavby habsburské monarchie, ale i v Masarykově pojetí
vícenárodnostní demokracie v Československu či v jeho představě Spojených států
evropských. Prohry však nikdy neznamenaly zánik velkých idejí, v perspektivě
oživovaných a v příhodnějších podmínkách i realizovaných. V tomto ohledu se
nemusíme za naše dějiny stydět, naopak, máme nač být hrdi .
Závěr
V této úvaze jsou vysloveny nepříliš
"učesané" myšlenky, jejichž uspořádání by vyžadovalo pečlivé
zpracování do sevřené studie, nikoliv pouhé improvizované odpovědi na
novinářské otázky. Myslím však, že i v této podobě stojí za zveřejnění, neboť
obsahují téma v soudobé publicistice málo nastolované. Mohou vzbudit souhlas
anebo polemiku, obojí by bylo ku prospěchu věci, pokud by podnítilo širší a
hlubší diskusi.
Ve svých 86 letech mám za sebou
dlouhou životní dráhu českého intelektuála, absolventa University Karlovy v
oborech historie, sociologie a filosofie, v praktickém životě publicisty,
politika a diplomata. Měl jsem dostatek příležitostí po řadu let studovat duchovní
procesy u nás i v zahraničí, prodělávat ideové rozlety, omyly i ústupy,
procházet tvrdými zkušenostmi politické praxe. Došel jsem k mnohým závěrům, z
nichž jsem se mnohé pokusil zařadit do své knihy Paměti.
Nejsem ovšem zdaleka samo jediný,
jemuž byla taková dramatická a pestrobarevná cesta životem dopřána, ani kdo se
pokusil své osudy zaznamenat. Mohu však bezpečně dosvědčit, že podobnými
cestami se ubíralo myšlení velké řady mých generačních současníků a je
spravedlivé je zde uvést, pokud mi je paměť připomíná (abecedně): Miloš Bárta,
Jindřich Fibich, Jindřich Filipec, Miroslav Galuška, Miroslav Grégr, Jiří
Hájek, Miloš Hájek, Dušan Havlíček, Jiří Hermach, Zdeněk Jičínský, Vladimír
Kadlec, Robert Kalivoda, Jan Kašpar, Luboš Kohout, Karel Kosik, Karel Kostroun,
Jan Křen, Václav Kural, Josef Macek, Zdeněk Mahler, Milan Machovec, Vojtěch
Menci, Zdeněk Mlynář, Jiří Pelikán, Václav Slavík, Lubomír Sochor, Jindřich
Srovnal, Ivan Sviták, František Šamalík, Ota Šik, Zdeněk Šolle, Zdislav Šulc,
Ladislav Tondl, Marcel Zachoval. A kolik dalších působilo v Praze, ve městech a
obcích českých, moravských i slovenskýchl Takřka všichni patřili k okruhu
socialistické demokratické obrody v 60. letech, ke strůjcům Pražského jara a
posléze k odpůrcům normalizátorské totality.
A ještě poznámku. Na rozdíl od
minulosti, kdy se dostávali do popředí
geniální jednotlivci, jejichž ideje prorážely cestu pokroku filosofie, přestože
se jich časem zmocňovali dogmatici nebo deformátoři, - dnešní složité problémy
vyžadují týmovou spolupráci, obšírné diskuse, hledání alternativních řešení.
Jejich svobodné úvahy a závěry pak potřebují i svobodnou publicitu, bez cenzury
či zamlčování, svobodný vstup do vědeckých a vzdělávacích institucí, ale i
nezbytnou podporu a pomoc.
1.1.2006
OBRODA - klub za demokratický socialismus
Čestmír Císař
Vážení
přítomní, dámy a pánové,
dovolte mi, abych upřímně poděkoval
organizátorům tohoto přátelského setkání za pozvání a přijetí v sympatickém
rakouském sousedství, jakého se mně i nám všem dostalo.
Byl jsem požádán, abych zde přednesl
své stanovisko k tématu "15 let od Sametové revoluce", nakolik s
touto událostí souvisí tehdejší činnost klubu Obroda. Rozhodl jsem se pojmout
svůj úkol nikoliv jako sociolog, historik či politolog, dbající o vědeckou výpověď,
nýbrž spíše jako malé osobní vyznání českého intelektuála v kmetském věku, s
pokusem o nadhled vůči vlastnímu aktérství v jistém období dějin
Československa.
Vznik a místo klubu Obroda v procesu
zrání a průběhu mocenského převratu v závěru roku 1989 se mi jeví jako
neoddělitelné od celonárodního traumatu, vyvolaného zardoušením
demokratizačních reforem Pražského jara 1968 a paradoxně prodlužovaného po celé
období 20 let úsilím vládnoucí garnitury tzv. normalizátorů toto trauma popřít
a zničit. Společnost, rozdělená na vrstvu privilegovaných členů vládnoucí
strany a méněprávnou masu ostatních občanů, žila pod politicko-policejní
kuratelou, záměrně dobře viditelnou, varující a obávanou. Podle postoje občanů
k režimu se k nim chovala více nebo méně přísně. Odpůrci totalitních praktik a
známí přívrženci demokratických reforem byli považováni za zvrhlé nositele té
nejhorší politické nákazy. Úhlavními nepřáteli pak byli ti, kdo se scházívali k
diskusím o aktuální situaci doma i ve světě, a vůbec největší nebezpečí
představovali pisatelé a šiřitelé kritických komentářů, polemických úvah,
autoři knih a dalších tiskovin, vydávaných ve strojopisných kopiích nebo
množených xeroxem. To byl proslulý ilegální svět samizdatu. Sám jsem takto
napsal a pustil do oběhu desítky kratších materiálů a tři knihy, po nichž
následovaly výslechy, ale i jiné akty persekuce, jimž neušli ani členové
rodiny.
Významným podnětem ke zvýšené
aktivitě byly pro nás ideové a politické pohyby v celém východním bloku,
vyvolané programem perestrojky a glasnosti v SSSR, ale také úspěchy
integračního procesu v západní Evropě, v němž se uplatňovaly i nám blízké
sociální tendence. Zvýšila se ovšem i ostražitost vedení KSČ, zneklidněného
spřízněností Gorbačovova kursu s vizí Dubčekova týmu v roce 1968. Přijalo novou
sovětskou politiku s nedůvěrou, která pak přerůstala až v nevraživost. Zájem
zachovat své mocenské pozice, získané kdysi právě díky Moskvě, velel odmítnout
obnovu jakéhokoliv demokratizačního procesu také v Československu. Přesto se část
prozíravých činitelů pokoušela přikročit k tzv. přestavbě, která byla i slovně
proklamována, ale v míře pouhých dílčích úprav s nedotčenou podstatou
totalitního systému.
Pozorně jsme očekávali Gorbačovovu
návštěvu v Praze 1987, nakolik by mohla přispět k závažnějším reformám, po
kterých toužily nejen skupiny demokratické opozice, nýbrž i stále širší vrstvy
občanů vůbec. Všichni jsme byli zklamáni, když Gorbačov veřejně podpořil
autoritu Husákova vedení strany a potvrdil jeho právo konat po svém, bez pokynů
či zásahu zvenčí. V této situaci vznikla v užším okruhu bývalých aktérů
Pražského jara iniciativa přeměnit soustavu debatních kroužků a schůzek v
organizované sdružení, zatím ve formě klubu, který by zahájil veřejnou
působnost a požádal o zákonem požadovanou registraci.
Našim prvním krokem bylo v lednu 1988
Prohlášení k 20. výročí zahájení obrodných reforem v roce 1968, nato pak další
prohlášení připomnělo schválení Akčního programu konkrétních demokratizačních
změn z dubna téhož roku. Obě prohlášení podepsaly desítky významných osobností
spjatých s Pražským jarem. Vznikla již dostatečná základna, aby náš klub,
podporující socialistickou přestavbu, zvolil své prozatímní vedení a začal
vydávat občasník s názvem Dialog. Brzy nato jsme zahájili práci na vypracování
návrhu programu zásadních systémových změn a sestavili týmy odborníků pro
přípravu pracovního textu k diskusi. Chtěli jsme navázat na myšlenky Akčního
programu, ovšem s vědomím, že po 20 letech pokročil vývoj u nás a v Evropě
daleko kupředu, že žijeme v podstatně změněných podmínkách a koncepci
demokratického socialismu musíme nově promyslet a formulovat v duchu reálné
současnosti.
Přes nesnáze způsobované zostřenou policejní
persekucí a přes nevůli úřadů povolit nám legální činnost jsme i nadále vydávali
aktuální politická stanoviska, protesty proti nezákonnostem, manifesty k
významným výročím, texty dopisů adresovaných státním činitelům našim i
zahraničním a běžné samizdatové komentáře a úvahy jednotlivců.
Počátkem roku 1989 se podařilo
dokončit obsáhlý program , který měl 85 bodů vtělených do osmi kapitol podle
oblastí společenského a státního zájmu. Základem politických změn se mělo stát
odstranění autoritářského systému poplatného stalinskému vzoru a uskutečnění
pluralitní demokracie se soutěžením politických hnutí a stran, svobodnou
diskusí o alternativních směrech vývoje občanské společnosti, svobodnými
volbami zástupců lidu do orgánů státu a samosprávy. Byrokratické řízení
hospodářství měl nahradit peněžně tržní mechanismus v prostředí soutěže státních,
družstevních a soukromých podniků, volného oběhu kapitálu, bursovních aktivit
ap. Regulační zásahy státu se měly uplatnit jen stanovením zákonného rámce
fungování ekonomiky a činností kontrolních orgánů.
V sociální sféře jsme počítali s
tradičními evropskými prvky vztahů mezi zaměstnavateli a odbory, se zdravotním
a důchodovým pojištěním, se školstvím schopným vzdělat a vychovat kvalifikované
mladé generace, se zlepšováním životního prostředí podle ekologických norem.
Věda a umění měly být zbaveny laického vměšování byrokratů a rozvíjet se ve
svobodné tvůrčí atmosféře, v níž by se uplatnily všechny talenty při
dostupnosti výsledků všeho bádání a tvoření bez omezení. V mezinárodních
vztazích, tehdy ještě ovlivněných blokovými limity, jsme již brali v úvahu jevy
globalizačních tendencí a předpokládali rozšiřování všestranné spolupráce mezi
Východem a Západem.
V našem programu nechyběly důkladné
analýzy a prognózy, avšak vycházely z tradiční zvyklosti hledat ideální model
námi preferovaného řádu, který by nebyl stalinsky zvrácený, ale zachovával by
kontinuitu klasické socialistické filosofie a praxe, zbavené omylů a chyb,
přizpůsobené moderním potřebám. Co tu chybělo, byly úvahy o charakteru
přechodného období, o prostředcích a metodách, jak dát zaniknout přežilým a
vzniknout novým strukturám společnosti a státu. Sám jsem považoval za víceméně
samozřejmé, že reformy budou realizovány obezřetně a citlivě, že budou
respektovat obecné zvyklosti života a psychiky lidí, že správně odhadnou sled
etap hluboké proměny řádu, aby nedošlo k nežádoucím otřesům a zbytečným ztrátám
a obětem, v tom jsem byl dědicem obrodného procesu roku 1968 a tehdejšího
Akčního programu, který se začal úspěšně plnit se stálou podporou lidu, avšak
musel odolávat tlaku radikálních skupin požadujících spěšné tempo změn ve stylu
náhlého převratu, nač. nebyly široké vrstvy pracujících připraveny.
V podmínkách roku 1989 se události
odehrávaly podle odlišného scénáře. Zatímco v roce 1968 stály v čele KSČ
progresivní síly, ovládnuvší postupně celou stranu odshora dolů, koncem 80. let
řídily činnost této strany neostalinsky orientované kádry s členstvem letitou
stagnací ochočeným a pasivním. Nové všelidové hnutí proti totalitě mířilo na
KSČ jako celek, odmítalo všechna její hesla i politickou praxi. Dlouhé roky
opakovaná chvála tzv. reálného socialismu, ztotožňovaného s režimní diktaturou,
přivodil v myslích lidí diskreditaci samého pojmu socialismus, provázený
domněním, že definitivně končí celé stopadesátileté dějiny politického hnutí
spojeného se zápasy o emancipaci člověka z útlaku ke svobodě a rovnosti všech.
V mezinárodním měřítku se ujala teze o vítězství nejen demokracie nad
diktaturou, nýbrž i kapitalismu nad socialismem.
Postavení klubu Obroda se nutně
ocitlo pod silným tlakem těchto okolností, měnících poměr politických sil i na scéně
bouřlivých dějů listopadu a prosince 1989 i potomního vývoje. Zmíněná koncepce
uváženého uskutečňování změn v postupných etapách, za aktivní podpory a
pochopení občanů všech vrstev, měla sice své zastánce v nové vládnoucí
garnituře politiků a ekonomů, ale neuspěla ve střetu se skupinou neoliberálů.
Ti přišli s linií radikální a rychlé destrukce dosavadního systému a budování
nových struktur, které by odpovídaly návratu ke kapitalismu volné soutěže a
trhu, co možná bez regulačních funkcí státu. Podařilo se jim prosadit svou
představu o transformaci, která spočívala v hektickém tempu vskutku revolučních
aktů na poli politiky a ekonomiky, a to v podmínkách, kdy staré právní normy
přestaly platit a nové ještě neexistovaly. Tato taktika, nazvaná příhodně
"zhasnutí světel", vedla k živelným improvizacím a nekontrolovaným,
tudíž i neprůhledným jevům rozchvacování obrovského národního majetku, překotné
privatizace a bezbřehých restitucí. Lehkomyslně se přetrhávaly ekonomické vazby
uvnitř státu i v mezinárodním měřítku, podlomilo se finanční zabezpečení
neziskových sektorů školství, zdravotnictví, sociální péče, kultury, ale i
nezbytného aparátu státní správy, bezpečnosti a obrany. K tomu přistoupila
široká výměna řídících kádrů, usnadněná přijetím tzv. lustračního zákona, který
vyřazoval celé velké skupiny lidí z práva vykonávat svou profesi, aniž se čímkoliv v minulosti
provinily, jen pro funkce v KSČ. Bylo mezi nimi nemálo reformátorů z 60. let,
kteří se zasloužili o zrod a rozmach obrodného hnutí.
Klub Obroda od počátku
transformačních změn ztrácel dřívější dynamiku a jeho činnost upadala. Východisko
našlo jeho vedení ve vstupu do strany sociálně demokratické, která byla svým
programem a ideovým zaměřením Obrodě nejbližší. Za zmínku však stojí jeho vztah
k hlavní síle sametové revoluce, jímž bylo Občanské fórum, jemuž vedení klubu
podřídilo veškerou svou aktivitu v převratových dnech a týdnech. Např. odmítlo,
podílet se na nabízené účasti svých špičkových osobností ve vládě národního
porozumění, která se ujala řízení státu v období do prvních svobodných voleb v
polovině roku 1990. Nedokázalo také důrazně odmítnout různá podezření vyslovená
představiteli OF ve věci tří setkání vedoucích Obrody s pověřenci KSČ, která byla
jen výměnou názorů bez jakýchkoliv závěrů. Samo OF si totiž vyhrazovalo jakoby
monopolní právo jednat s orgány komunistické moci, neboť se obávalo, že by
aktivisté Pražského jara, sdružení v Obrodě a přizvaní k jednáním, tvořili
nežádoucí doprovod, ne-li konkurenci, nebezpečnou svým směřováním k
demokratickému socialismu, kam vůdcové OF rozhodně jít nechtěli.
Vážení přátelé, ve svém vystoupení
jednoho z veteránů české politiky jsem mohl načrtnout jen v hrubých obrysech
krátkou historii klubu Obroda, o níž jsem mohl šíře napsat ve své knize
vzpomínek a úvah z roku 1998 a jejíž činnost je obsáhle dokumentována v
publikaci Zdeňky a Stanislava Kokoškových, vydané Ústavem pro soudobé dějiny AV
ČR.
Děkuji Vám za pozornost a přeji Vám
všem i vážené instituci Waldviertel Akademie vědecké i osobní úspěchy.
7. 12. 2004
Redakce:
Doc. PHDr. Luboš Kohout, CSc. Připravil: JUDr. O. Tuleškov
Vydalo Křesťanskosociální
hnutí jako svou 184. publikaci určenou pro vnitřní potřebu vlasteneckých
organizací. Praha, červenec 2006.
Webová stránka: http://www.ksl.cz
E-mail:
Vydavatel@seznam.cz