Čeští učitelé pro Lužici
Sasko prožívá krizi
učitelského stavu, v celém státě se nedostává pedagogů na všech stupních
školství - zatím vyjma univerzitní. Je to dáno zatuhlostí resortu po roce 1989:
každá německá spolková země má vlastní systém školství, vzájemně málo prostupný
(kdo chce pracovat v jiné spolkové zemi, musí skládat rozdílové zkoušky).
Přitom však učitelé patří k nejlépe zajištěným státním zaměstnancům v Německu.
Mají vynikající platy, pojištění i důchody - a ovšem právě až do penze jsou na svá
místa jmenováni. To například způsobuje, že ženy do definitivy vyčkávají s
mateřstvím nebo že pracovní trh ve školství je nepružný, neboť na místa se
dlouho čeká. Navíc předem není jasné, kde nakonec čekatel skončí, neboť učitele
na volná místa delegují „umístěnkami“ státní vzdělávací agentury. V takové
situaci se není co divit, že při aktuálním houfném odchodu učitelů do penze a
generační obměně pedagogů nastaly potíže. (Nejde ale o německé specifikum,
nedostatek učitelů je evropský problém, se kterým se potýkají různé státní
systémy, třeba britský nebo i náš.)
V této situaci se koncem loňského roku saské ministerstvo kultu (tj. školství)
obrátilo na české ministerstvo školství s prosbou, zda by bylo možné získat
české učitele do dvou programů. Jednak penzisty do celého Saska, jednak čerstvé
absolventy do srbské Lužice, která poptávku nestíhá absolventy učitelského
programu na katedře sorabistiky Lipské univerzity pokrývat. Aktuálně prý chybí
přinejmenším třicet učitelů převážně přírodovědných předmětů. (Dlužno
podotknout, že v Lužici situace možná mohla být jiná, kdyby se Srbové odvážili
zřídit své autonomní, například církevní školství. Šance tu byla, v době
zavírání druhého stupně základní školy v Chrósčicích se o autonomním školství
uvažovalo. Jenže jeho financování bylo a je méně jisté než u státního školství,
proto k němu scházela a schází rozhodující vůle.) Při hledání možných řešení se
české ministerstvo školství obrátilo na představitele SPL coby na „odborníky na
Lužici“. A tak od počátku letošního roku vedení spolku spolupracuje s
Domowinou, Saskou kontaktní kanceláří a českým i saským ministerstvem školství
na projektu volně nazvaném „Hledáme učitele pro Lužici“. Ten se samozřejmě
neustále vyvíjí, ale SPL v něm setrvale figuruje jako poradce a zprostředkovatel
informací i know-how na české straně (na německé plní tuto funkci zastřešující
lužickosrbský orgán Domowina); členové předsednictva například byli účastni
jednání o Lužici na ministerské úrovni.
Jedním z dosavadních výstupů programu byl „Informační seminář o školách v
lužicko-srbské sídelní oblasti v Sasku“, který v pátek 12. května ve spolupráci
s Kontaktní kanceláří Svobodného státu Sasko uspořádala SPL v Lužickém
semináři. Po zahájení programu zdravicemi vedoucího saské kontaktní kanceláře Davida
Michela, předsedy Společnosti přátel Lužice Lukáše Novosada a předsedy Domowiny
Dawida Statnika čekalo hosty pět přednášek: nejprve Daniel Kubát z Ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy ČR promluvil na téma „Česko-saská spolupráce v
oblasti vzdělávání“, následně paní Kerstin Wittigová ze Saského státního
ministerstva kultu pronesla příspěvek „Situace na školách v lužickosrbské
sídelní oblasti“. Následovali lidé z praxe: ředitelka lužickosrbské základní
školy ve Worklecích Lucija Kuškec se zprávou „Realizace koncepce 2plus na
školách“ a po ní česká učitelka na Vyšší střední škole Johanna Heinricha
Pestalozziho v Pirně Jiřina Petrášková představila své „Zkušenosti českého
učitele působícího v Sasku“ Pětici doplnil úředník regionální pobočky Saské vzdělávací
agentury v Budyšíně Thomas Scherzer referátem „Platové podmínky a tarifní
zařazení / uznání kvalifikace učitelů“. Následovala diskuse, občerstvení a
prohlídka Lužického semináře a Hórnikovy lužickosrbské knihovny.
Informační seminář iniciovala SPL, byl zároveň dosud největší akcí ve
spolupráci SPL se saskou kontaktní kanceláří. Výsledky setkání však byly
neuspokojivé. A to nikoli vinou saské kanceláře: na odpovědných pracovnících
vzdělávacích institucí v lužickosrbské sídelní oblasti bylo (vyjma ředitelku
Kuškec) znát, že o udržení lužické srbštiny vlastně nejde. Čeští zájemci se
dověděli mnohé o tom, jakých znalostí němčiny jim bude třeba, o lužické
srbštině však ani přes opakující se dotazy v diskusi nepadlo slovo. Aspoň se
uchazeči dověděli praktické věci o učitelování v Sasku (platové zařazení, počet
vyučovacích hodin za týden atp.). Ještě že byli přítomni předseda Domowiny
Dawid Statnik a poslanec CDU Marko Šiman. S průběhem semináře coby servisem pro
konkrétní uchazeče o učitelskou práci v Lužici a pro zástupce příslušných
kateder českých univerzit, jichž se dohromady účastnilo ke dvaceti, byli oba
nespokojeni. Lepší informace jsme proto získávali postupně při neformálních
rozhovorech (a následně při další práci s Domowinou a oběma ministerstvy).
Nyní poslanec Marko Šiman prosazuje zřízení školy pro pedagogické vzdělávání
neučitelů a usiluje o to, aby sídlila v Budyšíně. Na stole je návrh, že by
učitelští kandidáti neprocházeli sítem budyšínské pobočky Saské vzdělávací
agentury, nýbrž žádali o místo přímo do konkrétní školy (to by byla malá
systémová revoluce). V Budyšíně se má rozběhnout roční přípravný kurz,
předpokládající dva měsíce intenzivního drilu němčiny, osm měsíců lužické
srbštiny a nakonec dva měsíce praxe ve školách. Po celý rok budou uchazeči
pobírat plat ve výši saské podpory v nezaměstnanosti (to je asi tisíc eur),
budou mít zajištěno ubytování a kurz mají zdarma. Další finanční náhrady budou
posuzovány individuálně, například podle počtu uchazečových dětí. Začít se má
letos v srpnu, předpokládá se minimálně tříletý projekt. V ideálním případě by
se do budoucna na vzdělávání vhodných uchazečů měly podílet přímo některé české
univerzity. Uchazeči mají mít pokud možno pedagogické vzdělání, vzdělání v
přírodovědném oboru a znalost němčiny na úrovni Cl nebo B2, certifikovanou
nanejvýš půl roku. Žádosti však budou posuzovány individuálně, a nebude-li
uchazeč vyhovovat některému z kritérií, přičemž ostatním ano, bude mu poskytnut
čas na doplnění příslušné chybějící kvalifikace. Jak již bylo uvedeno, prozatím
zájem o práci učitele v srbské Lužici projevilo v různé míře asi dvacet
našinců.
Má-li některý z čtenářů Česko-lužického věstníku zájem se do programu
přihlásit, či ví-li o někom, kdo by takový zájem měl, anebo žádá-li si někdo
dalších informací, nechť se obrátí e-mailem (luzice@luzice.cz) na předsednictvo
SPL.
Lukáš Novosad, Česko-lužický věstník, č. 6/2017, str. 42-43