České volby: Levice a pravice neexistuje?
10.10.2017 Ilona Švihlíková
Ilona Švihlíková zahajuje seriál !Argumentu k letošním českým parlamentním
volbám. Proč jsou politické kategorie levice a pravice stále aktuální? A jak se
v nich dnes orientovat?
V následujícím seriálu se pokusíme rozebrat důležité trendy, které se odrážejí
i v české politické situaci. Chceme tím zároveň ukázat, že česká politika má
sice svá specifika, ale zároveň není imunní a izolovaná od procesů změny, které
probíhají i v řadě jiných zemí. Náš předvolební seriál nechceme pojímat ani
jako selanku, ani jako soupis výroků, co kde jaký politik „plácnul.“ Chceme se
podívat trošku hlouběji do útrob politického procesu.
To, že levice a pravice neexistuje, jsme slýchali dosti dlouho. Nyní se objevuje
spíš jemná inovace v tom smyslu, že sice rozdíly mezi „levým a pravým“ viděním
světa existují, ale nejsou důležité. Protože i v ČR mohou uspět strany, které
na tuto notu hrají, je potřeba se podívat na celý problém trošku
strukturovaněji.
Začněme tím, že kromě rozdělení levice – pravice, se kterým budeme dále
pracovat, nutně existují a zároveň se ponořují a zase vynořují i rozdělení
jiná. Někdy zapadnou na tak dlouho, že se zdá, že přestala existovat, ale
objeví-li se konflikt dostatečně silný a nosný, pak se objeví (ožije) i toto
rozdělení.
Žijeme v době, která je na konflikty bohatá (a není účelem tohoto článku
detailně rozebírat důvody, ale kromě vysoké koncentrace krizí uveďme ještě
krizi elit, která koneckonců tvoří součást těchto krizí plus je ještě
zvýrazňuje). Ergo, pak se nutně musejí objevovat a také překrývat různé štěpící
linie.
Kromě levice – pravice, která – jak si troufnu říci – z politiky nezmizí, je to
linie tradicionalistický/konzervativní/vazba na místo x kosmopolitní/libertariánský/bez
vazby na místo (do něhož se vejde i rozdělení venkov x město, které taky nikam
nezmizelo, jen nebylo v minulých letech tak zásadní, a koneckonců sem patří k
periferie x centrum). Tato linie zesiluje kvůli dynamice změn a působení
globalizace, i když je pravda, že globalizace slouží jako poněkud univerzální
vysvětlení všeho, a tak někdy chybí trošku subtilnější pohled.
Co ovšem ukazuje, že „jde do tuhého“ i z hlediska setrvačnosti a recyklace
elit, je další štěpení, které je velmi aktuální: establishment x
anti-establishment. Toto štěpení velmi dobře ukazuje krizi elit a rostoucí
nedůvěru v ně, i v nástroje, které používají (včetně oficiálních médií
například).
Místo rozdělení na dvě části, či na čtyři, tu máme trojrozměrný obrázek
politické scény, který sice analýzu komplikuje, ale v žádném případě neznamená,
že štěpení levice – pravice mizí. Konflikty tohoto typu se totiž prolínají do
dalších vrstev, které od sebe nejsou oddělitelné a přelévají se.
Podívejme se nyní na štěpení levice-pravice.
Levice v defenzívě
Problém se štěpením, resp. s jeho výrazností, se objevil v 90. letech a to
především s dvěma událostmi. Jednak to byl rozpad (a ideologická porážka)
východního bloku a jeho ideologie, řekněme státního socialismu. Druhý byl pak
nástup globalizace, na který levice DODNES nedokázala najít teoretickou
odpověď, tedy nebyla schopná si vytvořit mobilizační doktrínu.
Defenzívu levice poznáme velmi dobře v tom, že:
a) Nechává si krást pojmy, které následně využívá pravice (svoboda např.).
b) Je v defenzivním módu, chce „bránit“ sociální stát, nepřináší politické
ideje i inovace, řečeno jednoduše „běží za vozem“.
c) Zbavila se marxismu, ale nemá žádnou doktrínu, žádnou pevnou teorii, o
kterou se může opřít. Proto se v tom, lidově řečeno, „plácá“ a navrhuje tu něco
z toho soudku, tu něco jiného, co tak zrovna přijde pod ruku, přičemž velmi
často jsou tak opatření vzájemně v rozporu.
d) Nejvyšší stupeň už ani ne defenzívy, ale degradace je, když převezme
pravicovou politiku i slovník a vydává to za modernizaci politiky. To je
typická tzv. Třetí cesta (Blair, Schröder), která levicovou politiku, resp.
sociální demokracie málem zcela zničila. Německá sociální demokracie si nese
tento problém dále (a donesla si ho je dvaceti procentům, ergo nejhoršímu poválečnému
výsledku!), Labour s Třetí cestou válčí s Corbynem v čele – a ten sám čelil
tolika vnitřním pokusům o sesazení, že to ani nejde spočítat.
Je pravda, že minimálně po Velké recesi probíhá určitá korekce jak
mainstreamových ekonomických i politických přístupů, v teoretické rovině se
ledacos rozvíjí ( i když do toho zasahují a překrývají štěpení nová, která
nutně, především v dimenzi establishment-anti-establishment vyvolávají poptávku
po radikálních řešeních), ale v praktické rovině se toho moc nemění. Ono ani
moc nemůže, protože je tu příliš mnoho vlivných zájmů, kterým eminentně záleží
na tom, aby se nic neměnilo, protože jim to přesně takhle vyhovuje.
Respektive, když už jde do tuhého a objevuje se někdo „mimo mainstream“, pak je
potřeba nabídnout projekt (spíše než kandidáta či stranu, protože je na jedno
použití), který bude vypadat jako anti-establishment, zatímco se bude v reálu
chovat tak, aby se nic nezměnilo (resp. ideálně, aby se pozice elit ještě
posílila). Bezesporu vám to nějaké hlavy států připomene…
Norberto Bobbio už v 90. letech vydal knihu, v níž na propad levice reagoval
(dnes již slavná La destra e la sinistra). Už v předmluvě najdeme varování, že
tzv. Třetí cesta (tj. pokus o překonání levice a pravice) nebude fungovat.
Bobbio mimo jiné i velmi trefně poznamenal, že není nic ideologičtějšího než
ohlašovat konec ideologií (protože každý z nás má nějaké hodnoty, nějak
seřazené a má nějaké brýle, jimiž interpretuje svět. To, že si zakážeme říkat
tomu ideologie, jaksi na věci samotné nic nezmění). Neodpustím si ještě, že
Bobbio už v polovině 90. let trefně podotknul, že koncept liberálního
socialismu je symptomem krize (která trvá dodnes, podotkla bych). Bobbio
formoval hlavní hodnotu, která „láme“ levici a pravici jako rovnost (rovnost x
nerovnost). Je to hodnota, k níž se nějak vyjadřuje každá ideologie, ale
zároveň to není čistě abstraktní koncept. Naopak, má své silné praktické
politické projevy.
Ještě jednou: levice a pravice a bude existovat, dokud bude konflikt, který
tuto osu vytváří existovat. Tvářit se, že dnes, kdy je v západních zemích
rekordní nerovnost a kdy parazitické jedno procento žije z renty, že základní
konflikt práce x kapitál neexistuje, znamená buď
a) Být městský liberál, pro něhož se vše točí kolem transgenderových záchodů,
politiky identit nebo nákupu bioproduktů.
b) Předstírat, že konflikt neexistuje, abych nemusel ukázat karty a mohl
oslovit skupiny, které se (mylně) domnívají, že tato hra už se nehraje. Tito
„předstírači“ ovšem následně vždy aplikují pravicově-neoliberální politiku.
Když dojde na lámání chleba, a ono na něj vždycky dojde.
c) Tvrdit, že vše „vyřeší odborníci.“ Chce tedy výsostně politický konflikt
překonat technokratickým řešením, které nakonec – protože elity rozhodují –
skončí stejně jako v bodě b) – tedy aplikací neoliberální politiky, jako
„jediného rozumného řešení (pro koho, že?).
Politika a konflikt
Někomu se možná nelíbí ten důraz na konflikt. Nu, politika je sama od sebe k
tomu, aby konflikty zprostředkovala (někdy je tedy i vyvolává, ano), dala jim,
pokud možno, kultivované zobrazení a následně je i řešila. Představa
společnosti bez konfliktů pro mě není utopie („všichni se budeme mít rádi“),
ale spíš dystopie, která ukazuje na společnost totalitního charakteru.
Ve zdravé společnosti to má kvasit. Ideálně v rámci demokratického politického
procesu, a nikoliv násilně. Když to ovšem nekvasí, nebo se předstírá, že
nekvasí, pak je jisté, že konflikt vyhřezne někde jinde a často v mnohem
militantnější a nebezpečnější formě.
Takže, kde v praktické politice se bez osy levice – pravice neobejdeme?
Typicky to jsou daně, celkově fiskální politika, kdy se vždycky projeví, „komu
se přeje a komu ne.“ Daně jsou výsostné politické téma, u něhož nelze ze své
podstaty (protože se přímo týká otázky spravedlnosti) štěpení levice-pravice
vyhnout. Podobně je tomu u veřejných statků. Ne nadarmo říkal ekonom J. A.
Schumpeter, že fiskální dějiny lidstva jsou základní částí historie (a proč sám
se fiskálně-sociálním paradigmatem zabýval).
Moje základní rada tedy zní: dávejte si pozor na ty, kteří říkají, že „nejsou
ani vlevo, ani vpravo.“ Většinou totiž buď neví, o čem se vůbec mluví
(neznalost), nebo jsou moc „punk“ na to, aby se něčím takovým zaobírali, což
skončí tak, jak jsem psala výše – nutně příklonem k pravicové politice.
Nezapomeňme, že největší lstí ďábla je to, že neříká své jméno…
Levice je zmrzlá, ale ne mrtvá, napsal Bobbio už v polovině 90. let. Teď, o
dvacet let později, vidíme, že jedna část levice, ta establishmentová, má
skutečně velký problém. Jenže ideály, z nichž vznikla, stejně jako nejrůznější
konflikty nikam nezmizely. A proto se objevuje levice anti-establishmentová.
Ale o tom až v příští části, kdy se budeme věnovat krizi
sociálně-demokratických stran.
http://casopisargument.cz/…/ceske-volby-levice-a-pravice-n…/