Příloha Křesťanského
sociála č. 5 a 6/2006, ročník 15
Prof. dr.
Edvard Beneš:
z knihy
Demokracie dnes a zítra
„Vývoj od liberální buržoazní demokracie k vystoupení
čtvrtého stavu
…Postupné uplatňování lidských a občanských práv – při
současném tvoření se moderního
industrialismu a kapitalismu – vyvolalo totiž v politický život čtvrtý
stav – dělníka a malého rolníka – a položilo otázku, jak umožnit účast
v novém sociálním řádu evropském nejširším vrstvám lidovým všech kategorií.Položilo
skutečný problém demokracie, důsledné lidovlády – vlády ne stavu, ne strany, ne
několika stavů či stran, nýbrž vlády a správy všech, vlády a správy
lidu, všeho lidu.
Tento jinak zcela přirozený vývoj je jednak bojem proti
zbytkům aristokratismu, theokratismu a vůbec předrevolučního antidemokratismu,
jednak je to myšlenkově jen logicky dále se vyvíjející a postupující duchovní,
politická a sociální lidová revoluce v celé Evropě, pokračující ve veliké
revoluci francouzské a americké. Projevuje se už novým revolučním otřesem
z roku 1830 ve Francii, prvními dělnickými bouřemi v letech třicátých
XIX. Století v Anglii, prvními zápasy o liberalismus v celé první
polovině XIX. Století v Německu a
hnutím děkabristickým kol roku 1825 v Rusku. Revoluce v roce 1848 je
pak v celém svém politickém a sociálním romantismu pokusem o vyvrcholení
období romantického zápasu o nového svobodného, porevolučního člověka nejen
politicky, nýbrž i sociálně a zároveň obranná snaha osvobodit se
z porevoluční a ponapoleonské reakce evropské.
V revoluci této oznámil čtvrtý stav svým již
organizovaným vystoupením svou politickou existenci. Poté pak v dalším vývoji Evropy
a v povstání pařížské komuny roku 1871 už zaujal bojovný postoj. A od
let osmdesátých nejdříve dělník a pak sedlák a malý střední člověk se už
důrazně hlásí o svůj podíl na moci, o spoluvládu v politickém a sociálním měšťanském řádu. Os roku
1848 vytvářejí se totiž politické doktríny, organizovaná hnutí a strany, hájící
zájmů a práv dělnictva, od let 1880 organizují se obdobná hnutí a strany také
mezi vrstvami selskými a drobnými vrstvami středními. Zdá se, jako by
egalitářská a humanistická, kosmopolitická a pacifistická, osvícenecká
filozofie francouzské revoluce měla logicky vésti k sociálnímu vyrovnání mezi
všemi vrstvami obyvatelstva bez výjimky a k postupnému uplatňování
politického i sociálního bratrství v novém demokratickém egalitářském řádu
společenském stejně tak jako ke sbratřování mezinárodnímu na poli politiky
mezinárodní…
Vývoj kapitalismu a hospodářského liberalismu a jejich známé
výstřelky sociálního vykořisťování práce dělníkovy vede je k požadavku omezování
hospodářské svobody jednotlivce, k požadavku pronikavého sociálního
zákonodárství a většího vlivu státu ve věcech sociálně-hospodářských vůbec
proti zneužívání individuální svobody ve věcech hospodářských. Chtějí tím znovu
posílit centrální moc státu, liberální revolucí zeslabeného, a rozšířit jeho
funkce. Vyhraňují své názory na tomto poli ve známé své teorie o
kolektivistickém, socialistickém státě. Tím znovu kladou – v nové formě –
onen odvěký, těžký problém správného poměru individua ke státu (tíže řešitelný
ve státě demokratickém nežli ve státě a
režimu jiném) a problém svobody lidské osobnosti v demokratické
společnosti ve vztahu k výsostným právům státu.
Druhá důležitá různost spočívá v tom, že tvoří teorii
třídního boje: Pokládají svou dělnickou třídu za zvláštní třídu,
politicky a hospodářsky vyděděnou. Odlučují se proto od měšťanské třídy
liberálně demokratické a hlásají, že rozdíl tříd bude definitivně odstraněn jen
v nové struktuře společenské, v níž stát na základě nového svého
kolektivistického zřízení učiní všechny občany rovnými nejen politicky – jak to
uskutečnila revoluční liberální buržoazie – nýbrž i sociálně a hospodářsky.
Doktrínou o třídním boji se dostávají do úzké blízkosti ke komunismu, jenž tuto
teorii žene do všech důsledků a hlásá jako její důsledek diktaturu
proletariátu. Neguje tím však demokracii, její metody práce a podstatné
principy vůbec, i když zdůrazňuje, že diktatura tato má býti dočasná.
Po vítězství třetího stavu (měšťanstva) během XIX. Století a
po vytvoření a upevnění národních kultur a národních států v Evropě, hlásí
se tudíž v každém státě a národě evropském o podíl na moci a nové lepší
existenci stav čtvrtý: dělník, rolník, malý a střední pracovník rukou i ducha.
Stává se to jednou ze základních politických otázek celé evropské společnosti
ke konci XIX. Století a na začátku XX. století.
Otázka ta je pak zdůrazněna ještě více v nových formách
světovou válkou z let 1914-1918 a postavena na první místo velikou ruskou
revolucí. A po válce se opět
v nových formách důrazně klade ve státech diktátorských. Ty se sice
staví s největší rozhodností proti všem formám politické demokracie, ale
právě za cenu zvláštního zdůraznění problémů sociálních.
V tomto smyslu prožívá měšťanská evropská společnost
poválečná svůj nový existenční boj obrovských rozměrů právě dnes. Je to boj o
zachování jednak demokracie politické proti totalitním diktaturám pravým, je to
však také boj o řešení sociálních problémů v duchu a se zachováním
demokracie i vzhledem k diktatuře komunistické. Po mém soudu je
to boj o přerod staré, ryze politické demokracie měšťanské v nové formy a
stadia vyšší a zároveň hlubší a dokonalejší demokracie politické , sociální a
hospodářské, jíž bych nazval demokracii humanitní.
Přerod a budoucnost poválečné demokracie
Třetím a podstatným úkolem druhé světové války a jejích
důsledků je přeměna a přebudování buržoazní, liberální demokracie samé…
A tak jsme stáli v letech bezprostředně před dnešní
válkou, v letech 1937-1939, uprostřed bojů tří politických, sociálních a
hospodářských systémů, z nich dva, levý a pravý, liberální demokratickou
buržoazii sociálně a hospodářsky podstatně podlomily a politicky její existenci
vůbec ohrozili tím, že to provedly revolucemi, které na obou stranách dřívější
hlavní demokratické svobody politické odstranily.
Celá krize se nyní znovu řeší druhou světovou válkou… A
konečná otázka ovšem zní: Jaký bude příští stupeň celého tohoto vývoje a jaký
osud stihne demokracii jako politický a sociální systém, který až dosud
nesporně býval pokládán za politický režim kulturně nejvyspělejší? …
Dnešní buržoazní demokracie neměla odvahy a schopnosti řešit
důrazněji a soustavněji hlavní problémy sociální a zasáhnout ostřeji do
hospodářské struktury moderní společnosti tak, jak to stát a společnost začátku
XX. století potřebovaly (na příklad nevyřešení problému nezaměstnanosti!). Ano
sociální zákonodárství a sociální reformismus XIX. a začátku XX. století ,
v řadě pokrokových států usilovně prováděný, už dnes nestačí. Nutno
sáhnout hlouběji k opatřením strukturálním, tj. kolektivizujícím a
socializujícím… v možnost a nutnost opravdového postupného přerodu dnešní
demokracie věřím a usiluji o to. Soudím však, že dnešní demokracie
k některým strukturálním změnám společnosti – má-li se ve své velmi
změněné formě zachovat – sáhnouti musí. Myslím také, že je to možno a že to
bude opravdu začátek socializačního procesu v poválečných státech
demokratických.
Druhá kategorie výtek dnešní buržoazní demokracie se týká
řady nedostatků rázu ryze politického. Kritiky tyto nezasahují tak hluboko
v podstatu režimu samého.
Hlavní z nich se týkají těchto otázek:
1) Všeobecně se velmi přísně kritizovala organizace
politického života ve formě dosavadních politických stran, jejich bezohledný
egoistický boj o moc ve státě , jejich přílišná početnost, stranická zaujatost
a sobectví … dalším důsledkem těchto poměrů byla korupce veřejného života a
tendence – jak ze strany jako celku, tak i jednotlivců jako jejích členů – žít
všude na útraty státu a jeho celkových zájmů.
2) V souvislosti s kritikou politických stran a
stranictví vůbec probírala se velmi kriticky otázka vůdcovství
v demokracii a politického vedení vůbec; ukazovalo se … na automatické
vyvíjení se vedení demokracie v oligarchii buď stranických, vlády, úřadů a
peněz chtivých bonzů a sekretářů, nebo
bohatých průmyslových a finančních plutokratů, vše na vše stranách
korumpujících a v podstatě celý stát ve prospěch své třídy ovládajících.
S tím prý souvisí i nezdravý stav a organizace tisku
v demokracii, jeho soustavné korumpování nebo ovládání penězi a tudíž pak
vědomé a soustavné ovlivňování veřejného mínění
v duchu, jenž sice odpovídá zájmům těch či oněch tříd či
jednotlivců, nikoli však zájmům demokratického státu a společnosti… a tak od
roku 1932 všecky konzervativní elementy v buržoazní demokracie téměř bez
výjimky hledaly útočiště v kompromisování s fašismem proti komunismu…
Uzná-li se však jednou zásada, že se neomezeného majetnictví
výrobních prostředků a získávání soukromého zisku ve výrobě a v distribuci statků zneužívá
sociálně v té míře, jak to provádí
moderní kapitalismus, uzná-li se, že je nemravné, nesociální a na konec
protistátní a protinárodní, je to pak otázkou vhodnosti a volby prostředků, jak
získat nápravu. Je to možné provést jedním rázem násilnou revolucí; je však
také možné jíti postupně, vývojově, empiricky a vědeckým hospodářským
plánováním, bez katastrof a násilností, dohodou a spoluprací…
Je v podstatě demokracie. Že je a musí býti proti každé
formě diktatury, a je tudíž i proti diktatuře této (proletariátu – pozn red.)…
Problém stranické oligarchie a otázka vůdcovství
v demokracii
Ideální demokracie není a nikdy nebylo. Demokracie je režim,
který je stále ve vývoji a v pohybu, který se stále přizpůsobuje novým
poměrům, přeměňuje a zdokonaluje…
Organizace politických stran je podstatnou součástí každého
politického režimu…Čím politické poměry
jsou komplikovanější, tím strana potřebuje pevnější vnitřní organizaci, tím
potřeba vedení cítí se intenzivněji a vůdcové, podvůdcové a organizátoři
nabývají více důležitosti a autority; strana se byrokratizuje, tvoří si stejně jako
stát svůj tak zvaný vedoucí aparát, čili oligarchizuje se. Na konec rozhoduje
tudíž v denním životě strany – i demokratické – téměř o všech i
podstatných otázkách omezený kruh lidí – jistého druhu oligarchie…
Ale i demokratický parlament, tento orgán, který má býti
přímo symbolem a plným výrazem ideálů čisté demokracie, se postupně
oligarchizuje. Neboť i parlament sám musí býti veden, jeho práce organizována,
jeho činnost byrokratizována.
Psychologie politického stranictví jako zjev
antidemokratický
…V jistém smyslu je politická strana nutné zlo…Život
politické strany je boj… má-li uplatnit své požadavky, musí chtít moc a vládu;
a když je při vládě, má přirozenou sklonnost své nabyté moci co nejvíce
využitkovati. To znamená, že má trvalou sklonnost býti bezohlednou, k druhým
absolutistickou a téměř despotickou . .. Nesnášenlivost a fanatismus u straníků
pak působí, že strana bývá při svém usuzování naprosto neobjektivní…
Od prosté neobjektivnosti, zaujetí, nechuti, od neupřímnosti
a pokrytectví ( a často nenávisti) k přímému podvodu, lži a klamu je jen
malý krůček…
Všecky tyto zjevy, zejména však bezohledná kritika a štvavá
a lživá agitace stranická způsobují, že se veliké části veřejnosti začne jeviti všecka veřejná práce a všecky
ideály jako předstírané, vymyšlené a pokrytecké. Lidové vrstvy ztrácejí víru v pravdu,
v ctnost i v čest v politice a mají tendenci odsouditi všechny
strany a všecky politiky bez rozdílu. Idealismus šmahem ze života veřejného
mizí.Nikomu se nevěří a o dobrých a špatných politicích se pronáší
zevšeobecňující soud: všichni jsou stejní. Všude se vidí jen lež a podvod;
pravé zásluhy se neoceňují, nezištnost se nechápe a poctivost se pokládá ve
veřejném politickém životě za nemožnou.
Vznikají poměry nesnesitelné. Lidé, kteří jsou oprávněnými
zástupci politického, kulturního, vědeckého a uměleckého života národního,
dostávají se do osobního nepřátelství, navzájem se odcizují a spolupráci se
vyhýbají. V obcích a krajích se vytvářejí osobní kliky, jejichž cílem je
bořiti to, co protivník postavil. Vytváří se tím rozdrobenost celého národního
tělesa. Živená stálými rozpory a zaujatostmi stranickými a osobními…
Pro lidi poctivé, inteligentní, vzdělané, slušné a jemné
povahy znamená proto veřejný život v dnešní demokracii nejčastěji úžasné
oběti, strádání, utrpení, plýtvání energií, duševní útrapy a stálé rozechvění;…
Z těchto obtíží není východiska jiného než demokracii
jako systém si zachovat, ale pokusit se politické stranictví jako nezbytný
nástroj svobodného politického života zlepšit, zdokonalit, obrodit…
Přitom nikdy nesmíme zapomenout, že každé zdokonalení
demokracie vzhledem k úvahám o politických stranách musí býti založeno na
dvou zásadách:
1) Politické strany všecky bez výjimky jsou, zůstávají a
musí vždycky zůstat činitelem jen ceny relativní vzhledem k svému vyššímu
celku - státu a národu – a tudíž vše, co
podnikají, musí být podřízeno zájmům tohoto celku.
2) …Demokracie není jen otázkou dokonalejších demokratických
institucí, nýbrž především otázkou dokonalejších demokratických lidé… Masaryk
to všecko vyjadřoval svou známou větou: krize demokracie je především otázkou
mravní.
Omezení počtu politických stran prostředkem k ozdravění
demokracie
Čím je počet politických stran v demokratickém zřízení
větší, tím všecky zlé vlastnosti politického stranictví se zesiluje a jejich
důsledky zmnohonásobují. …
Princip konzervatizmu nebo pokroku je možno pokládati za
základní princip stranotvorný ze dvou hlavních důvodů:
1) Každá společnost se vždycky automaticky a už strukturálně
dělí na ty, kteří chtějí dosavadní řády změnit, a ty, kteří je chtějí zachovat
– ať z těch, ať z oněch důvodů.
2) Lidská povaha sama má sklon – ať vrozený, ať výchovou
vypěstěný – buď k novotářství nebo ku lpění na všem starém, tradičním, na
všem zvykově nebo poměry vytvořeném…
Omezením počtu politických stran zmizí anebo bude alespoň
podstatně omezeno jedno veliké zlo demokracií kontinentálních: koaličnictví.
Těžké otřesy našich demokratických institucí nevyvolával jen boj
stran; také dohadování se stran, vzájemné kompromisy a koncese,
vzájemné se podílení na moci, dělení se o výhody vládnutí, vzájemné si
odpouštění vin a chyb – to vše se dělo vždycky na útraty státu a veřejné
mravnosti, zejména pokud stran bylo mnoho a pokud to znamenalo buď dělení se
navzájem mnoha stran o stát nebo
vzájemné se paralyzování a vetování v politickém rozhodování a ve vedení
státu.
Nejčastější projev koaličnictví spočíval v tom, že se
strany přímo nebo mlčky dohodly, že si každá vyhradí svou sféru vlivu, do níž
se jí druhá strana nebude vměšovat.. Vznikly tak vyhraněné domény jednotlivých
stran, nekontrolovatelné a nikomu jinému neproniknutelné
Nutnost nového vymezení funkcí politických stran
v poválečné demokracii
Vlastním úkolem a posláním politické strany má býti to, že je
nástrojem a prostředkem, s jehož pomocí se přání, zájmy , názory a
potřeby lidu formují, projevují a správně vyjadřují, a že s pomocí a
prostřednictvím jejich svobodná demokratická společnost státní politicky
organizuje.
Lid jako celek a masa přímo vládnout a organizovat společnost
nemůže. Musí to dělat tím, že se rozvrstvuje ve třídy a strany. Které jsou
výrazem dílčích a skupinových zájmů, potřeb, přání a idejí, a tyto třídy a
strany stávajíce se orgány organizované demokracie, demokratickou cestou jednak
zájmy a názory lidu projevují a prosazují, jednak určují a volí přímo nebo
nepřímo do správy státní, do moci správní, zákonodárné a soudní vykonavatele
vůle, přání a zájmů lidu.
Tito orgánové mají pak spravovat stát v zájmu lidu jako
celku,
v zájmu národa a společnosti jako celku. …
Být nástrojem pro organizování demokratické společnost je tedy první úkol politické strany…
Aby fungování těchto tří oddělených ústavních činitelů (moci
zákonodárné, výkonné a soudcovské-pozn red.) bylo správné, účelné, a aby bylo
vykonáváno jednak na ochranu práv a svobody individuální, jednak v zájmu
státu a národa, o to se mají starat ve své funkci kontrolní také politické strany.
Politické strany jsou proto podstatným činitelem demokratické svobody, jejím
výrazem, jejím zachráncem a stálým jejím strážcem, poněvadž kontrolujíce celou
správu státní a všecky její orgány, zabraňují zneužití moci a zničení ústavních
demokratických svobod. Dělají to prostřednictvím tisku, veřejných shromáždění a
projevů a prostřednictvím parlamentní tribuny.
Přitom kontrolujíce správu státní ve všech jejích odvětvích,
kontrolují
a omezují také navzájem samy sebe;…Strany se stávaly úžasně nákladným
organismem, který potřeboval velké finanční zdroje, opatřované většinou cestou
nedobrou. Strany, aby získaly co nejvíce straníků, stávaly se čím dále tím více
nikoli výrazem určitých skupinových zájmů a názorů, nýbrž opatřovateli pozic,
úřadů, zaměstnání a výdělků svých individuálních členů…
Skoro osudné pak bylo, že nakonec vnikly především do státní
byrokracie všech stupňů, politizovaly ji a „zestraničtěly“ ji. Důsledky tohoto
jevu jsou všeobecně známy.
Parlamenty ztrácely pod vlivem vlády stran své
původní funkce. Politické strany
vše, co ve sněmovnách mělo býti svobodně projednáváno, dohadovaly nejen ve svém
lůně, což je přirozené, ale často i mezi sečbou navzájem mimo sněmovnu,
uplatňujíce přitom známé praktiky tak zvaného koaličnictví. Parlament přestával
být celkem: i tato instituce se stávala jen konglomerátem několika uzavřených
stranických pevných organismů, jež nerozhodovaly svobodně a demokraticky,
volnou diskuzí a podle všeobecných zájmů celku, nýbrž podle předběžných rozkazů
stranických politických aparátů oligarchických.
Úpadek parlamentu a parlamentarismu vůbec, korupčnictví
všeho možného druhu, jež na příklad v liberálně demokratické Francii
vybujelo přímo do fantastických rozměrů, koaličnictví, jež bylo jednou
z hlavních příčin pádu demokracie německé,..
Politické strany v buržoazní demokracii po minulé válce
opustily své původní poslání, změnily své funkce a překročily meze své vlastní
správné působnosti: místo, aby zůstaly hlavním prostředkem a nástrojem pro
projevení a formulaci dílčích zájmů a názorů jednotlivých
skupin národa, vmyslily se v roli neomylných a neústupných organizmů,
chtějících zastupovati celý stát
a národ a stávaly se tak cílem samy sobě….Byrokracii státní bude možno
opravdu odpolitizovat a „odstraničtit“…
Volební systém do všech sborů demokratických budeš jistě
předmětem nových úvah a sporů. … Princip zastoupení poměrného bych v té či
oné formě zachoval. Při novém zjednodušení politických poměrů bych nevylučoval
ani u nás v době míru lidové hlasování některých
zásadních otázkách. Volby prezidentské by se měly prováděti hlasováním lidu …
Humanitní demokracie je systém, který zlepšování společnosti pokládá za
možné především zlepšováním člověka jako lidského individua. Zdokonalování
společnosti zlepšováním a změnou společenských institucí všeho druhu
v duchu principů demokracie pokládám rovněž za naprosto podstatné a stejně
důležité…
Demokracie je evolucionistická. …Věří však v možnost lidského
zdokonalování a vidí nejvyšší úkol člověka a společnosti v boji o toto
denní a stálé zdokonalování, v boji o mravní ideál, v boji o silného,
mravného, dokonalého člověka.
Tím vším je demokracie ve své podstatě optimistická a
umožňuje život, jenž přes všecka svá lidská strádání zaslouží, aby byl žit.“ (ČIN, tiskové a nakladatelské
družstvo československých legionářů, Praha, 1948)
Několik poznámek ke stavu naší demokracie dnes a zítra
I.
Aniž bychom se zabývali teoretickými otázkami způsobu
organizace státní moci a režimem jejího fungování, tj. formou státu, zvláště
pak formou vlády, jíž rozumíme, jak vztahy orgánů státu s obyvatelstvem,
tak povahu či složení nejvyšších orgánů státu a jejich vzájemné vztahy, jejichž
charakter určuje demokratičnost či nedemokratičnost toho či onoho státu a i
společnosti, přejděme ke konkrétnějším otázkám naší demokracie.
Opojení z vítězství demokracie, jež jsme po listopadu
1989 po většině více či méně cítili, se jaksi vytratilo, i když zdaleka
nemůžeme tvrdit, že Česká republika není demokratickým státem. Těšíme se řadě
demokratických práv a svobod. A to je faktum. I pokud bychom současný vývoj
hodnotili převážně negativně, skutečností zůstává, že ústavně zakotvený princip
vedoucí úlohy komunistické strany, který tak deformoval celý společenský
systém, je věcí nenávratné minulosti, a dokonce ani nehrozí jakási faktická
dlouhodobější dominance jiné politické strany. Z druhé strany je však pro
naši demokracii také důležité, že v rámci stranicko-politického systému bez
jakéhokoliv právního omezování existuje a volně vyvíjí svou činnost
Komunistická strana Čech a Moravy. Je třeba zcela otevřeně zdůraznit, že snahy
zakázat její činnost, učinit ji tedy nelegální, nebo právními prostředky ji omezovat a vytlačovat na periferii
společnosti, jsou nedemokratické, a jako takové by postupně vedly k nepřípustnému
omezení naší demokracie.
Tlak v tomto směru občasně vyvíjí někteří političtí
činitelé, podle mého soudu především z čistě stranických zájmů. Stačí se
zamyslet nad tím, jak by úloha jejich stran v politickém dění poklesla,
tyto by nemusely získat ani podíl na moci a s tím i ztratit celou řadu
nejrůznějších funkcí, od ministerských až po stovky či tisíce dalších, kdyby komunisté nebyli i nadále všemi možnými
politickými prostředky, zvláště hromadnými sdělovacími prostředky, včetně tak
na diváky silně působících televizních kanálů, démonizováni a dlouhodobě
systematicky tak připravováni o hlasy,
které by jinak ve svobodných volbách získali. Řečeno současnou terminologií:
princip svobodné konkurence, ač tak přepečlivě ošetřován a zajišťován ve všech
dalších oblastech , je v soutěži
ideologií a politických stran zjevně
deformován. Lze jen konstatovat, že vypjatý antikomunismus je vždy svou podstatou fenoménem antidemokratickým, je
cestou, jak se z historie můžeme poučit, vedoucí k omezení
demokracie.
Zbavit se antikomunismu znamená vytvořit jeden
z předpokladů pro další rozvoj naší demokracie, bohužel omezovaný řadou
dalších faktorů. Zmiňme se alespoň o jedním z nich. Evropská unie a její
orgány trpí již dlouhodobě demokratickým deficitem. Transformace EU v jakýsi
nadstát, inspirovaná a prosazovaná shora, je nepřijatelná. O dalším vývoji musí
demokraticky rozhodovat pouze občané jednotlivých členských státu. Vliv
globalizace na demokracii je dalším omezujícím problémem, který by však
vyžadoval samostatné pojednání.
II.
Uvedl jsem, že po listopadu 1989 důvěra v demokracii,
politiku, politické strany, zvláště v Občanské fórum, a politiky, např. k V. Havlovi, P. Pithartovi,
která původně byla u některých z nás téměř bezmezná, postupně zeslábla či se dokonce téměř
ztratila. Než přejdeme k dalšímu, řekněme si, že selhání politických stran
a politiků nebylo selháním demokracie.
Krátce si připomeňme sliby chartistů. Československo
vystoupí z Varšavské smlouvy a nevstoupí do NATO. Naše politika bude
mírová, neutrální. Omezíme výrobu zbraní. Potřebné reformy budeme dělat, aniž
by se dotkly sociálních jistot.. Naše republika bude sociálním státem atd. Když
ptáčka chytají, pěkně mu zpívají. A tak, když jsme se ze svých iluzí probudili,
zjistili jsme, že jsme v kapitalismu, který tenduje k bezbřehému
liberalismu. Jeho podstata samozřejmě ovlivňuje demokracii i její vývoj,
nikoliv však pozitivně.
K rozbití ČSFR došlo také neústavní cestou. „Za pokus řešit
narůstající státoprávní rozpory je možné označit ústavní zákon č.327/1991 Sb., o referendu,
zakotvující nutnost referenda pro rozhodnutí jedné z republik vystoupit
z federace. Tento ústavní zákon nebyl nikdy uplatněn; konec federace byl zkonstruován jako zánik,
nikoli vystoupení a přestože ústavním zákonem zániku ČSFR (vzpomeňme si, jak
byl přijímán, po prvním neúspěšném hlasování došlo k dalšímu, kterému
předcházel politický nátlak na určité poslance – pozn. aut.) nebyl výslovně
zrušen, uplatnila se interpretační zásada „lex
posterior děrovat priori“.(A. Gerlách, J. Hřebejk, V. Zoubek, Ústavní
systém ČR, str.44, Praha 1994) K „zániku“ federace by nedošlo, pokud by občané
ČSFR mohli v referendu rozhodnout o jejím trvání či zániku.
V roce 2002 se konaly volby do Poslanecké sněmovny PČR.
Voliči převážně dali své hlasy ČSSD a
KSČM. Tyto strany získaly v PS PČR 107 mandátů z 200. Voliči tedy
očekávali, že důsledkem jejich volby bude politika levého středu. Přesto však
byla vytvořena vládní koalice pravého středu s pouhým sto a jedním
mandátem . Tato většina byla viditelně slabší než možná výše uvedená. Kolik
však politických faux pas se dopustila. Stačí si připomenou chameleónské
počínání ministerského předsedy V. Špidly, sám
přednesl návrh na zvolení M. Zemana prezidentem republiky,
aniž by ho, s několika dalšími sociálně demokratickými poslanci , volil,
aj. Seriálu skandálů kolem ministerského předsedy S. Grosse vyvrcholil jeho
odstoupením.
Nesmíme zapomenout na Senát. Kolik je v něm senátorů,
kteří získali z možných hlasů pouze
10-15 % ? Jaký je jejich mandát, silný nebo zanedbatelný? Důvěra občanů
republiky v Senát je od doby jeho vzniku minimální. Pohybuje se zpravidla
něco málo nad 25 %.
Ač neformální faktické referendum o existenci Senátu se koná
již řadu let s jednoznačným výsledkem, ústavní zákon o referendu, přes
úsilí většiny sociálních demokratu a komunistů, stále postrádáme. Je-li lid
skutečně zdrojem veškeré státní moci , pak má svrchované právo rozhodovat o
nejdůležitějších otázkách vnitřní i zahraniční politiky přímo referendem. To
vyplývá nejen z příslušných ustanovení ústavy, ale i z čl. 21 Listiny
základních práv a svobod. Právě referendum je jedním z prostředků, které
může zajistit občanů ochranu před jejich vlastními zástupci, příp. sledujícími specifické
úzce stranické či jiné zájmy než celospolečenské.
Je snad veřejným tajemstvím, že Senát již z důvodu zachování
vlastní existence ústavní referendum nikdy neschválí. Přesto zastávám
stanovisko, že ústavní zákon o referendu musí být přijat již v zájmu
dalšího rozvoje demokracie, a to i za cenu příslušných ústavních změn. Senát
považuje řada lidí za nadbytečný. Jsem pro jeho zrušení.
Změny by se neměly, v zájmu rozvoje demokracie, vyhnout
ani Poslanecké sněmovně. Domnívám se, že je nutné ústavně zakotvit, že poslanci
mohou vykonávat pouze svůj mandát a dále pouze pedagogickou, literární činnost
a správu vlastního majetku. Tak získá každý poslanec dost času navíc, aby PS
PČR mohla dobře fungovat i při zkráceném počtu poslanců na 150. Žádné klouzavé
mandáty nezavádět. Chce-li být poslanec ministrem, nechť se vzdá poslaneckého
mandátu. Rovněž je třeba udělat tečku za poslaneckou politickou turistikou.
Poslanec byl zvolen voliči na základě určitého volebního programu. Zjistí-li
dodatečně, že s ním nemůže souhlasit, nechť rezignuje na svůj mandát.
Poslanci si omezují imunitu, finanční toky již delší dobu. Výsledkem je jenom
růst jejich platů. Politika je službou veřejnosti, nikoliv nevyčerpatelnou
studnou materiálních a jiných blah.
Dočkáme se po dlouhých debatách konečně, že prezident
republiky bude volen přímo občany? I tato změna upevní postavení občana
v demokratickém systému.
Ve státní službě je nutné považovat státní aparát za nadstranický.
Za politické činitele lze považovat pouze ministra a prvního náměstka. Ministři
budou odcházet, ale kvalifikovaný aparát zůstane. Nelze ani souhlasit
s opatřováváním trafik pro řadu
činitelů politických stran ve státním aparátu nebo v orgánech polostátních
organizací. O dalších privatizačních opatření nechť rozhodnou občané
v referendu. Ozdravění politického stranictví, vnesení více morálky do
práva a politiky, ctít civilizační hodnoty, usilovat o sociální spravedlnost a
mír přispěje též k upevnění demokracie.
JUDr. O. Tuleškov