Alexander
Dubček a Václav Havel v podvečer Sametové revoluce 1989 I
(Soupeři či partneři?)
PhDr. Antonín Benčík, CSc
Alexander
Dubček, první muž a charismatická osobnost reformního procesu Pražského jara
1968, byl po návratu z triumfálního pobytu v Itálii v listopadu 1988 - kde mu
byl na nejstarší evropské univerzitě v Bologni za jeho politickou aktivitu,
obranu Pražského jara a lidských práv, udělen čestný titul Doktor honoris causa
- okamžitě postaven pod přísnou kontrolu orgánů StB. A když vzápětí po jeho
návratu přijel do Československa na oficiální návštěvu francouzský prezident
Francois Mitterrand, bylo tomuto hostu umožněno setkání s českými disidenty. V.
Havlem, J. Dienstbierem, M. Hájkem a dalšími, ale současně byl čs. vedením
požádán, aby nevyžadoval setkání s A. Dubčekem. Francois Mitterrand sice
žádosti prezidenta G. Husáka a prvního tajemníka ÚV KSČ M. Jakeše vyhověl, ale
v rozhovoru s G. Husákem neopomenul zdůraznit: „Jeho jméno, protože se
zúčastnil událostí v roce 1968, má u nás ohromný zvuk". A zřejmě proto
také na jeho popud, či alespoň s jeho souhlasem, navštívila skupina novinářů z
jeho doprovodu A. Dubčeka, který jim poskytl - a to před zraky estébáků -
rozsáhlé interview. To byla pro Dubčeka velká satisfakce. Další satisfakci pro
něho představovala zpráva o tom, že na zasedání ÚV KSČ ve dnech 15.-16.12.1988
byl z jeho předsednictva „uvolněn" starý černý havran posrpnové
normalizace, krákorající vždy podle not zesnulého Brežněva, vlastizrádce Vasil
Biľak. Pro A. Dubčeka byla tato zpráva dalším impulsem pro jeho narůstající
protinormalizační aktivitu. Došlo i ke vzájemnému sblížení obou hlavních postav
odporu proti režimu, A. Dubčeka a V. Havla. Jedním z podnětů pro toto sblížení
byly poslední události a ohlas na brutální potlačení pietního shromáždění a
dalších akcí opozičních skupin k 20. výročí sebeupálení Jana Palacha v roce
1969, probíhající na Václavském náměstí v Praze ve dnech 15.- 20.1.1989.
Perlustrace, zatýkání, výslechy, vyvážení účastníků daleko za Prahu, kde byli
ponecháni vlastnímu osudu. To vše se dělo za používání obušků, psů a vodních
děl, tisíců příslušníků SNB, StB a LM. Takový byl „kolorit" těchto akcí.
Avšak nikoliv proto, že by účastníci těchto pietních akcí někoho ohrožovali
zbraněmi či dokonce že by hrozili bombami, ale jenom proto, že položením květin
u sochy svatého Václava na Václavském náměstí v Praze, či na hrobě Jana Palacha
ve Všetatech chtěli uctít jeho památku. A již 16. ledna byl zadržen a zatčen -
vedle řady dalších představitelů opozičních skupin - i Václav Havel, první muž
Charty 77. Následovalo inscenování procesů a v jednom z nich byl V. Havel
Obvodním soudem pro Prahu 3 odsouzen k devítiměsíčnímu vězení. Součástí
nástrojů a metod normalizačního vedení Jakeše a Husáka, vedle obušků, psů,
vodních děl a vězení, bylo zvláštní opatření, přijaté 14. února 1989
Parlamentem ČSSR, namířené proti rozšiřování nepovolených tiskovin, umožňující
trestní stíhání i za „nepovolená veřejná shromáždění".
Brutální potlačení pietních akcí ve dnech tzv. „Palachova týdne" (15.-21.1.1989)
vyvolalo totiž vzrůstající projevy odporu nezávislých opozičních skupin, ale i
širší veřejnosti, zvláště kulturní a vědecké veřejnosti a jednotlivců doma i v
zahraničí. Kardinál Tomášek zaslal již 20. a 25. ledna dva protestní dopisy
předsedovi vlády L. Adamcovi. Nově vzniklé nezávislé hnutí kulturních a
vědeckých pracovníků zaslalo L. Adamcovi 26. ledna protestní prohlášení,
podepsané 692 osobami neoficiální kultury a vědy, k nimž se postupně
připojovali další a další. Jejich počet přesáhl několik tisíc. Ze zahraničních
osobností uvedu alespoň sovětského atomového vědce akademika A. Sacharova a
jeho manželku Jelenu Bonnerovou, či světoznámého amerického dramatika Arthura
Millera. V článku, uveřejněném ve druhém čísle samizdatových Lidových novin z
února 1989, A. Miller mimo jiné píše, že účastníci pietních akcí nebyli
rozháněni proto, že by někoho ohrožovali, ale že věznitelé V. Havla se i jeho
uvězněním snaží chytnout do sítí dým, který se při upálení Jana Palacha
rozevlál po obloze.
Ani A. Dubček nezůstal pochopitelně stranou. Již 10. února 1989 píše další z
řady dopisů Jakešovi a Husákovi s protestem a doporučuje: „Jestli chcete ještě
něco udělat, radím vám, abyste začali propuštěním Havla". Vzápětí poskytl
redaktorům samizdatových Lidových novin J. Dobrovskému a V. Mlynářovi rozsáhlé
interview, neboť podle úvodního slova redaktorů jméno A. Dubčeka bylo jedním z
hesel „lidí, volajících po svobodě a demokracii nejen při manifestacích 21.
srpna a 28. října minulého roku 1988, ale i při událostech v pražských ulicích
15. až 20. ledna roku letošního". A. Dubček v odpovědích na otázky
redaktorů charakterizoval lednové akce a demonstrace „dětí srpna" proti
dvacetileté „normalizaci" jako oprávněné. Odsoudil násilí proti
demonstrantům, neboť „násilí není řešení".
Vyslovil souhlas s protesty veřejnosti proti zatýkáni i ochotu podepsat protest
kulturních a vědeckých pracovníků. A když mu byla položena otázka „na
tělo" o jeho postoji k nezávislým politickým skupinám v roce 1968, mohl s
klidem popravdě odpovědět, že navzdory časté kritice přistupoval i k hodnocením
takových skupin jako byl KAN či K 231 diferencovaně, neboť i v nich bylo mnoho
lidi, hledajících své místo v socialistické společnosti a že v žádném případě
nedovolil ani proti nim administrativní represivní zásahy. A sebeupálení Jana
Palacha hodnotil jako akt protestu a beznaděje proti tehdejším událostem,
současně ale uvedl, že sebezničení nepovažuje za řešeni. Pokud se ho ptali na postoj
k demagogickým projevům současného vedeni o jejich ochotě k demokratizaci a
společnému dialogu, vyslovil absolutní nedůvěru. Protože podle něj nelze mít
důvěru k lidem, jejichž jménem bylo reformní vedeni v srpnu 1968 zatýkáno a
proto: „Cesta k nové revoluční socialistické obrodě v KSČ a společnosti je
nevyhnutelná".
Dubčekova protinormalizační aktivita byla v posledních dvou létech 1988-1989
opravdu všestranná, odpovídající jeho postaveni bývalého charismatického
prvního muže Pražského jara a muže, který si získal i nyní veliký mezinárodni
ohlas a uznáni. To bylo nuceno uznat - chtě-nechtě - i nynější
jakešovsko-husákovské vedeni, jak se ukáže dále.
Dubček se nebál riskovat, a jak dokazuji i záznamy StB, která ho hlídala na
každém kroku, přijel do Prahy již během „Palachova týdne", aby zde ve
dnech 19.-20.1.1989 jednal s představiteli opozičního klubu Obroda a dalšími
bývalými reformátory o situaci a úkolech protinormalizačního hnuti.
První úvahy a pokusy o ustaveni další nezávislé iniciativy, politického Klubu
Obroda 68-88 se datuji březnem 1987. A jak již sám název naznačuje, členové
této iniciativy, její zakladatelé a členové, byli vesměs bývali reformisté,
kteří byli Husákovým režimem po roce 1969, po prověrkách vyhnáni z KSČ a z
pracovišť a postaveni do role neplnoprávných občanů. K lopatám, do kotelen, k
bagrům, k myti oken a tak podobně. Veřejnosti se poprvé představili svým
"Stanoviskem k 20. výročí ledna r. 1968" z ledna 1988 a v dubnu 1988
informací o prohlášeni k 20. výročí zveřejněni Akčního programu KSČ. V té době
představovali již početnější, více jak 60 člennou aktivní skupinu. Na podzim
1988 bylo rozhodnuto o jejím přejmenováni na "Klub za socialistickou
přestavbu Obroda", o jeho organizaci, úkolech, časopisu „Dialog", o
informování domácí i zahraniční veřejnosti i žádosti o oficiální registraci
Klubu. Přípravný výbor Obrody informoval o tom čs. veřejnost svým programovým
prohlášením počátkem února 1989 v samizdatovém časopise Dialog 89. V té době
Klub Obroda čítal cca 120 členů. Pro jakešovsko-husákovské vedení představovala
tato skupina zřejmě nejnebezpečnější opoziční skupinu. Svědčí o tom řada
dokumentů z jednání orgánu Jakešova ÚV KSČ, ale také i plán StB ze dne 3. ledna
1989: „Plán agenturně operativního rozpracování akce Obroda 88 na rok
1989". Tyto skutečnosti svědčí nejen o tom, že ideály reformního procesu
Pražského jara jsou stále ještě značně živé nejen u bývalých reformistů, ale i
u řady stávajících členů KSČ a dalších občanů republiky. Skandování jména A.
Dubčeka při demonstracích 21. srpna 1988, 18. října 1988, ale také při pietních
akcích a demonstracích během „Palachova týdne" je toho také důkazem
jednoznačným. A za této situace došlo ke vzpomínané schůzce A. Dubčeka s
organizátory Obrody 19. či 20. ledna 1989.
Pokračován