59. sjezd odsunutých Němců z Československa
10.-11. května 2008,
Norimberk
(Studijní texty)
Ani stokrát opakovaná
lež se nestane pravdou!
Z projevu
Franze Pany, předsedy sudetoněmeckého landsmanšaftu, :
Moje velice vážené dámy a pánové, milí krajané, milí přátelé
sudetoněmecké národnostní skupiny!
Jako svazový předseda SDL vás srdečně zdravím u příležitosti
propůjčení Evropské Karlovy ceny SDL Petru Uhlovi.
… přítomnost dvou bavorských ministrů zde v Norimberku
znamená pro nás sudetské Němce mnoho. Ukazuje to nerozborné spojenectví
s naší záštitnou zemí Bavorskem…Srdečně budiž pozdraveni poslanci:
evropského parlamentu Milan Horáček… Za konzulární zástupce zdravím
vícekonzulku Polska paní Nerdus, jakož i zastupujícího generálního konzula ČR
pana Ivo Losmana spolu se spolupracovníky z ministerstva zahraničí.
Rovněž srdečně zdravím další představitele z Německa,
Rakouska a České republiky. Jim patří zvláštní přivítání. Budiž uvedeni prof.
Rudolf Kučera, prof. Jan Mlinarik, bývalý senátor Zdeněk Bárta, Petr Andrle,
Karal Herr, Daniel Herman z Ministerstva kultury, jakož i Miloš Reichert,
zástupce českých evangelíků. Se zvláštním potěšením zdravím předsedy obou
německých svazů v České republice, Irenu Kuncovou a Irenu Novákovou. … Je
zde velkou ctí zde uvítat Oldřicha Stránského, předsedu sdružení politických
vězňů, a jeho spolubojovníka dr. Tomana Broda. … Dále srdečně zdravím Petra
Uhla, spoluzakladatele Charty 77 … Je to již potřetí, co tuto cenu dostává
Čech. Prvním byl Lev Prchala a dalším Josef Koukl. ...
Tím nesrozumitelnější a hořčejší je pro nás sudetské Němce,
že cesta ke svobodě a spravedlnosti po roce 1989, a především rozdělení
Československa, nešlo směrem vstříc Sudetům. Od Václava Havla pochází věta: Jen
pravda nás učiní svobodnými. Bohužel vnitřní svobody nebylo dosaženo také ve
vztahu k vyhnání a k osudu 3 milionů Němců z Čech, Moravy a
sudetského Slezska.
Naše motto pro tento rok: „Pro vlast a lidská práva“ nás
nutí vyjádřit, o co jde.
- Právo na vlast je všeobecné lidské právo.
- Evropské skupinové právo nám dává spravedlnost.
- Spravedlivé vyrovnání a porozumění s českým národem na
základě uznání nefalšované historické pravdy, jakož i
- zhojení bezpráví způsobeného vyhnáním.
Cesta byla nastoupena. Dnešní udělení ceny ukazuje, že také
více Čechů jde s námi. Naše vůle po vyrovnání trvá. V tomto smyslu
považuji 59. sudetské dny za zahájené.
Volný překlad: RNDr. V. Trkal, CSc.
Z projevu
B. Posselta, mluvčího sudetoněmeckého landsmanšaftu,:
Milí
krajané!
Již
od roku 1976, tedy 32 let, se zúčastňuji na každém Sudetoněmeckém dni. A bylo
to poprvé, že před přednáškami řečníků byly prezentovány dvě související díla
důležitých skladatelů, obě skladby pocházely od Johanna a Karla Stamitzů,
známých sudetoněmeckých skladatelů, kteří byli bratři. Ze všeho co proběhlo
děkuji za jihomoravské písně a představení od Moravia Contact, které bylo
skutečně uměleckým výkonem.
Předtím,
než přikročím k slavnostnímu pozdravu, chtěl bych se ještě obrátit na dvě
osobnosti, které již Franz Pany zmínil ve svém pozdravu. Měl jsem tento úkol po
celý rok. Vím, jak těžké to je. Chci ještě dvě osobnosti, které jsou dnes mezi
námi, ještě jednou osobně pozdravit. Pro vaši přítomnost na oficiálním seznamu
účastníků bude mít naše jednání obzvláštní politickou váhu. Jedním je předseda
Křesťansko-sociální unie Erwin Huber. Předseda strany, která nás již desítky
let zde v Bavorsku ochraňuje a také v koalici v Berlíně za nás často vede
obtížná jednání. Milý Erwine, děkuji Ti za to, že jsi dnes opakovaně s námi a
proto demonstruješ sounáležitost, která, ví Bůh, není samozřejmá.
Co
se týče druhého Oldřicha Stránského, znám jej již mnoho let. Když bylo v r.
1998 registrováno Německo-české diskusní fórum, stali se tři sudetští Němci
jeho členy, Franz Neubauer, Fritz
Wittmann a já. Jakmile bylo toto fórum
konstituováno, dávalo mnoha německým účastníkům být tam s reprezentanty
sudetských Němců. Ti tam měli centrální roli.Jakmile O. Stránský k nám poprvé
přišel, jednal srdečně a ofenzivně, v první řadě s Franzem Neubauerem,
tehdejším mluvčím, a dával najevo solidaritu. Proto bývalému osvětimskému vězeni, Oldřichu Stránskému, srdečně děkuji.
Milí
krajané, dnes a v příštích dnech máme
naplánovány různé akce, i při
osmičkových výročí, které v česko-moravsko-slezské mytologii, ve
společné mytologii Čechů a sudetských Němců hrají docela velkou roli. Dvě tato
osmiletí chci také ještě jednou zdůraznit v rámci dnešních oslav při Karlově
ceně.
-
První byl rok 1348, kdy Karel IV., založil Karlovu universitu - která dala
jméno naší Karlově ceně.
-
A rok 1968, ve kterém mladý Petr Uhl jako revolucionář proti nesprávnému
režimu, tehdy panujícímu v jeho vlasti, byl poprvé pronásledován a
zatknut.
Tyto
oba vybrané roky, znamenaly celé rozpětí našich společných
česko-moravsko-sudetských dějin. Co založili Karel IV. a Petr Uhl? Co spojuje
krále s revolucionářem? Panovníka s bojovníkem za lidská práva? Věřím, že
jedna spojitost se najde, že jsou českými Evropany. Lidé s vysokým evropským
vzděláním, kteří své zakořenění v českém patriotismu v Čechách vždy viděli zem dvou národů a mnoha
evropských kulturních vlivů, ne v myšlení jednoho nacionalismu, nýbrž zcela
naopak v hlubokém zakořenění v těchto multinacionálních a mnohajazykových
Čechách spojených s jasnou evropskou orientací.
Karel IV. mluvil německy, francouzsky, česky, italsky. Trochu italsky,
ale velmi dobře francouzsky, téměř literární francouzštinou. Zato polsky Karel
IV. nemluvil.
Oba
jsou takříkajíc internacionální Evropané. Oba vždy přesahovali okolí ve velkých
kulturních souvislostech. Druhou společnou vlastností obou je, že jsou
tolerantní, nefanatické osobnosti. Jen v jednom pozitivním případě byli
fanatiky, zvláště Petr Uhl ještě je, fanatiky práva. Oba totiž měli s bezprávím, s chaosem, se zvůlí co do
činění. Oba věděli, že právo je nejvyšší kulturní vymožeností společnosti.
Slabí potřebují právo. Silní se mohou prosadit pěstmi, lokty - přinejmenším do
tehdy, kdy přijde někdo silnější. Ale slabí, a každý z nás je někdy slabý,
potřebují právo, které je sociální vymožeností, vymožeností v první
řadě pro slabé. Karel IV. zde v Norimberku Zlatou bulou ukázal příkladný právní
dokument. Dokument jako základ míru. Petr Uhl celý život bojoval proti bezpráví
a za právo, život věnoval spravedlnosti.
Již jako mladík vytvořil společnost revolucionářů, kteří se stavěli proti
stalinskému systému a hluboce tento systém odmítali. Patří k těm, kdo za boj za
lidská práva také pykali. Proto, že přijal za vlastní elementární lidská práva,
stavěl se proti pronásledování, proti teroru byl vězněn celkem devět let v
československých vězeních a žalářích. Za své přesvědčení nejen bojoval, on za
něj trpěl, přitom nikdy toto přesvědčení neztratil.
Jako
žurnalista a publicista, jako někdo, kdo byl politicky aktivní, nikdy se
nenechal ohnout. Byl přední osobou při založení Charty 77, byl vůdčí osobou při
založení Výboru na ochranu nespravedlivě pronásledovaných. Byl především
evropsky prospěšný v hnutí za lidská práva, jehož významný spolubojovníci jako
Václav Havel a další vytvořili evropský fenomén. Pak mohl být totalitní systém
a Sovětský svaz neodvratně odstraněn ze svobodného světa, protože tam stateční
a řádní občané povstali a systém zeslábl a zpuchřel.
Petr
Uhl měl kontakty rozhodně například na
polské bojovníky za svobodu, na maďarské, slovenské, tehdejší Němce z NDR,
německé bojovníky za svobodu. On rozhodně spoluúčinkoval při tom, že z
československého hnutí za lidská práva vzniklo evropské, středoevropské
hnutí.
Já
sám jsem byl v podzimních dnech roku 1989 v Praze po celý převrat a revoluci.
Viděl jsem, s jakou nevídaným nasazením tehdy občanská hnutí proti režimu a
také proti ještě masivní zbývající sovětské okupační mocnosti vystupovala.
Milý
Petře, viděli jsme se tehdy poprvé na Občanském foru, které jsme měli tehdy
poprvé na Staroměstské radnici, jakmile jste projednali převzetí moci bojovníky
za občanská práva, hnutím za svobodu. Od té doby jsme - předtím již přirozeně
prostřednictvím médií - v osobním kontaktu. Udivují tvé smělé postoje a
nasazení. Vždy se říká, že uctíme nejen prostřednictvím propůjčení ceny, nýbrž
především prokázáním úcty. Ale je to pro nás vyznamenání, že smíme propůjčit
Karlovu cenu.
Petr
Uhl se od počátku velmi intenzivně zabýval sudetoněmeckou otázkou. Mladý
revolucionář se s V. Havlem a dalšími v Chartě 77 přel o to, že také občanské hnutí za lidská práva je spojeno s
tématem vyhnání a sudetskými Němci. A tedy - milý Petře, smím bez
nepřívětivosti říci – že právě již zralý Petr Uhl z toho vyvozuje důsledky a
pokouší se být aktivní, sledovat vyhnání a jeho důsledky. On byl šéfredaktorem
ČTK po převratu, tedy takříkajíc z podzemní publicistiky nastoupil do čela
velké státní tiskové agentury. A Petr Uhl - a to je třeba také říci a to dodává
všemu zvláštní důležitost - byl pak pověřenec a vládní zmocněnec české vlády
pro lidská práva. Podporoval v této funkci německou národnostní menšinu. Na
mnoha jednání jsme se potkali - diskusní
fóra, Ackermann-Gemeinde a v mnohých jiných institucích.Neodmítal diskusi.
Byl
jsem dotazován při přípravě těchto Sudetoněmeckých dní, proč my s Petrem Uhlem vyznamenáváme každého, kdo je Čech a přichází
z levice. Řekl jsem: Petr Uhl je třetí česká osobnost, kterou jsme vyznamenali.
První byl generál Lev Prchala v r. 1958. Generál prchala byl vlastenecký český
důstojník, který chtěl v r. 1938 bojovat proti Adolfu Hitlerovi, bylo mu to
Edvardem Benešem zakázáno, a který byl po druhé světové válce vyhnán do exilu,
účastnil se mnoha Sudetoněmeckých dní a který je dnes – a mnozí to vědí - s prvním mluvčím
Sudetoněmecké menšiny, Rudolfem Lodgmanem z Auen, společně v Mnichově v
jednom pohřebním místě pochován. Také to
je dojemná ukázka smíření.
Druhá
česká Karlova cena byla před několika lety udělena mému biskupovi, biskupovi z
Litoměřic, dříve to byla jediná většinová německá diecéze v českých zemích,
která měla vždy Němce jako biskupa. Biskup Koukl sloužil mši, kde jsem mluvil i já. Na závěr
se vždy podíval do svého kalendáře a řekl, pane Posselte, kdy budeme
koncelebrovat příště? Biskup Koukl byl velký muž, který nás všechny
pozdvihoval. A dnes řekl bojovník za
lidská práva, Petr Uhl, že zřetelně přísluší k levici. Lidská práva nejsou
žádná "partajněpolitická" záležitost. Lidská práva také nekončí na
národních hranicích, lidská práva jsou univerzální. A kdo tuto skutečnost může
lépe ztělesňovat než Petr Uhl?
Volný
překlad: Ing. P. Rejf, CSc.
Z projevu Petra Uhla, nositele Karlovy
ceny, novináře a obhájce lidských práv
Velevážené dámy, velevážení
pánové,
velmi
mne těší, že mne "Sudetoněmecké krajanské sdružení" poctilo Karlovou
cenou. Rozumím, že cena je nejen uznáním pro mne, nýbrž také pro všechny občany
české republiky, kteří se již léta snaží odstranit staré historické zátěže,
které leží na německo-českých a především sudetoněmecko-českých vztazích.
Narodil
jsem se jedné pražské rodině během německého protektorátu v říjnu 1941. V říjnu
1946 jsem se díval-byl jsem jedináček-spolu s mými rodiči z okna obytného domu
na rohu ulice Anglická a Bělehradská v pražské čtvrti Královské Vinohrady na
nekonečný dav Němců ze čtvrti Nusle, kteří byli určeni do plánovaného odsunu a
ony tři, nebo čtyři kilometry na pražské Hlavní nádraží museli pěšky. To byli
především ženy, staří lidé a děti, protože většina mužů padla za Hitlera na
frontě. Lidé nesli v rukou a na zádech rance z prostěradel, část vezla kočárky.
Věřím, že to bylo 30 kg na osobu.
"To
je strašné", řekli jednou moji rodiče, nevím již, zda otec, nebo matka.
Dlouhé generace žili zde s námi, je to jejich vlast a nyní musí odejít. To je
nespravedlivé.
"Ano
máš pravdu", odpověděl druhý, "tito lidé přece za nic nemohli. Ale
právo dopustilo, že si to zasloužili".
A
tento rozpor mezi oběma stanovisky "to je nespravedlivé" a "oni
si to zasloužili" mne doprovázel po celý můj život. To jsem si po více než
třiceti letech plně uvědomil, když se v Chartě 77 diskutovalo, jestli má Charta
povinnost vydat text o vyhnání Němců po válce. Z různých důvodů k tomu nedošlo,
ale přesto se rozhořela polemika, jíž se zúčastnily tucty aktivistů Charty z
obou pólů protikladných názorů. Další tucty se snažily o neutrální stanovisko k
otázce, zda vyhnání bylo správné opatření, nebo nesprávné. Zda to byla
především státní politika, nebo čin českého obyvatelstva, do jaké míry k tomu
vedl úmysl obohatit se německým majetkem a také zda, nehledě na právo, to bylo
morální. Při všech těchto tématech jsem byl kritik a odpůrce vyhnání právě
takový, jako Václav Havel. Proto mi bylo líto, když v devadesátých letech podstatně změnil
postavení.
Po návratu z vězení v roce 1984 jsem mohl
zjistit, že vznikly dva nebo tři sborníky textů s polemikou chartistů k těmto
otázkám. Jsou bohužel stále současné a
pravděpodobně by bylo přínosné je v české a německé řeči opět vydat.
To
vše podotýkám proto takto důkladně, protože věřím, že jsme po r. 1989 zmeškali příležitost. My v Čechách, sudetští Němci rovněž i Němci.
Léta
jsem v kontaktu především s členy křesťanské Ackermann Gemeinde. Přesvědčil
jsem se, že sudetští Němci jsou nejen důslední antinacisté, nýbrž také skuteční
demokraté. Europoslance a mluvčího SL Bernda Posselta, považuji za svého
přítele, je to skutečný Evropan.
Cena
je pro mne ctí také proto, že já v české, ale i německé společnosti stále ještě
postrádám ohodnocení násilí a bezpráví, jejichž obětí se stalo německé obyvatelstvo Československa v letech
1945-1946. Vysídlení mohlo být v podmínkách československého státu
demokratické, ne odsouzením Němců a
sudetských Němců.
Velký
význam pro mne má také, že je Karlovou cenou uctěn člověk z levé části
politického spektra. Celý život jsem bojoval proti stalinismu a diktatuře, ale
činil jsem to vždy jen ze socialistické, levicové pozice. Sudetoněmecký
problém, také vlastní problém Čechů a Němců v historii, nesmí být
monopolizován křesťanskými socialisty a křesťanskými demokraty. Uznání
antinacistických aktivit pozoruhodných částí německého obyvatelstva v
Československu ve třicátých letech a uznání všech obětí nacionálního
socialismu, právě tak jako vyhnání, jsou společným úkolem pro nás všechny.
Dialog
mezi Čechy a sudetskými Němci je nejen možný, nýbrž také nutný. A není to jen
sudetoněmecko-český, ale také česko-český a německo-německý dialog. On pomůže
odstranit bílá místa naší vlastní historie a ulehčí soužití v Evropské unii,
která se stává postupně společnou vlastí. Toto soužití nesmí být postaveno na
utajování a zastírání minulosti.
Volný
překlad: Ing. P. Rejf, CSc.
Z projevu
Franze Pany, předsedy SDL
Mé velevážené dámy, milí krajané, milí přátelé sudetoněmecké
záležitosti, …
vítám vás všechny na sudetoněmeckém dni
v Norimberku…Můj první pozdrav patří všem krajanům, kteří přijeli zblízka
i zdaleka, aby s námi i letos prožili velkou schůzku naší národnostní
skupiny, aby opět se setkali se známými a sousedy z vlasti, podělili se o
své vzpomínky, udržovali zvyky a tradice, především ale, aby zdůraznili, že :
- sudetoněmecká skupina se zasazuje o univerzální lidské
právo na vlast;
- tato národnostní skupina si přeje dobré sousedské vztahy
v pokojném domu Evropy;
- v tomto domě musí být i místo pro záležitosti a zájmy
obětí vyhnání!
Proto srdečně „Pozdrav Bůh!“ všem hostům sudetoněmeckého dne
z České republiky. Především našemu letošnímu nositeli Karlovy ceny –
Petru Uhlovi. Ve své včerejší řeči tento nositel Karlovy ceny dojímavými slovy
požadoval korekci české vlády k vyhnání a zdůraznil nutnost dialogu mezi
sudetskými Němci a Čechy – zvláště pak s generací, která se narodila po
vyhnání.
Vzájemné poznání, rozhovory, dialogy – to vše nám pomáhá.
Sudetští Němci nadále jsou připraveni podat českému národu ruku ke smíření.
Můj srdečný pozdrav platí ministerskému předsedovi
svobodného státu Bavorska a ochránci sudetoněmecké národnostní skupiny – dr.
Becksteinu, muži, který pevně v sílu dialogu věří a již od prvních měsíců
ve své funkci sudetoněmeckou věc prosazuje….
My, sudetští Němci, říkáme dík naší záštitě Bavorsku za jeho
nepřetržitou podporu po mnoho let a to i v bouřlivých dnech. Také i za
jasná vyjádření bavorského vedení Praze ohledně sudetoněmecké otázky a zařazení
sudetoněmecké národnostní skupiny do dialogu. Bavorsko nenechává svůj čtvrtý
kmen na holičkách, tak jako i naše národnostní skupina nenechá na holičkách
Bavorsko.
Velevážený pane předsedo vlády, jste dnes poprvé naším
hostem ve vaší nové funkci. Avšak již od
vašich předešlých návštěv sudetoněmeckých dnů víme, že pro naši věc máte
pochopení a srdce.
Srdečně zdravím i vašeho nástupce ve funkci ministra vnitra
pana ministra Joachima Herrmanna. Již od doby, kdy jste byl náměstkem
generálního tajemníka CSU, Vás známe jako angažovaného příznivce naší
národnostní skupiny. …
Zcela speciálně a srdečně zdravím a Magdu Becksteinovou,
manželku našeho předsedy vlády. Je to pěkný zvyk a patří to k šarmu
Bavorska nazývat naši „First Lady“ s oblibou „Matkou kraje“. …
Chci Vám předat květinový dar jako zástupkyni všech matek,
které místo v kruhu své rodiny tráví svůj svátek zde, na sudetoněmeckém dni.
Nechtěl bych však dnes myslet jen na zde přítomné matky. Myslím na všechny ženy
a matky, které byly postiženy vyhnáním naší národnostní skupiny z Čech,
Moravy a sudetského Slezska.
Myslím na ženy jako byla moje babička. Byly bezbranné vydány
událostem. Tyto ženy byly hlavními postiženými nelítostným vyhnáním. Na jejich
plecích ležela odpovědnost za děti a strace. Kilometr za kilometrem nesly své
uzlíky se skromným majetkem vstříc neznámé budoucnosti. Zažily nepopsatelnou
nouzi, svízel a násilí. Prožily strach, bolest a hlad. Prožily smutek, beznaděj
a touhu po opuštěném domově. Avšak jedno tyto ženy nikdy neztratily: tyto ženy
nikdy neztratily samy sebe. Dnes na Den matek myslím i na svou matku a ženy,
které jako ona byly narozeny v naší vlasti
a které budují mosty ke krajům, ve kterých leží naše kořeny.
Za to, že my, kteří jsme se narodili již v nové vlasti,
se zasazujeme o vlast, lidská práva a právo naší národnostní skupiny, děkujeme
přirozeně mnoha vlivům, zvláště vlivu matek a otců, přátel a vzorů z naší
krajanské organizace.
Byly to matky, které nám předčítaly v domovském
dialektu staré pověsti, které nám zpívaly písně o vlasti, vařily jako tam a
pěstovaly tradice. Zkrátka: byly to matky, které pěstovaly v nás cit
k vlasti nejen rozumem, ale i srdcem. Proto děkuji z celého srdce
všem ženám a matkám.
Mé velevážené dámy a páni, svatodušní svátky jsou pro nás
velkým svátkem setkání. A tak bych chtěl jako zástupce mnoha tisíců aktivních
krajanů některé z nich jmenovitě pozdravit: Přede všemi mluvčího sudetoněmecké
národnostní skupiny Bernda Posselta…
Srdečně zdravím i předsedu sudetoněmeckého lansmanšaftu
v Rakousku – Gerharda Ziehsela. … Spolu s ním zdravím evropského
poslance, přítele a krajana Milana Horáčka, který se vždy angažuje pro naši
věc. …Zdravím poslankyni CSU/krajanské frakce Christu Matschl, vedoucí pracovní
skupiny politiky vyhnání … z SPD/krajanské frakce zdravím jejich mluvčí
Christu Naass. … Z essenského krajského vedení vítám v zastoupení
ministerského předsedy Rollanda Kocha Rudolfa Fridricha, zabývajícího se
otázkami vyhnaných… Srdečně jsou vítáni i reprezentanti obecních korporací
z Německa, Rakouska a České republiky.
Rovněž tak srdečně vítám reprezentanty diplomatického a
konzulárního sboru z České republiky, z Polska, Chorvatska, Bosny-Hercegoviny
a z Ruské federace. Jejich přítomnost dokazuje, že němečtí vyhnanci jsou
vnímáni i mezinárodně.
Můj pozdrav platí i reprezentantům duchovenstva, především našemu světícímu
biskupovi Gerhardu Pieschlovi a apoštolskému vizitátorovi sudetských Němců a
předsedovi sudetoněmeckých kněží – páteru Norbertovi Seglegolovi….
Na tomto sudetoněmeckém dni uvidíte, že naše motto „Za vlast
a lidská práva“ je provázejícím motivem práce SL. Vlast a lidská práva
považujeme za pojmy, které nelze od sebe oddělit. Právo na vlast je
universálním právem, vyhnání je více než jasné porušení lidských práv.
Nyní s konečným prosazením lidských práv v celé
Evropě, zahrnující platnost elementárních práv národnostních skupin, získáme
opět naši vlast. Když mluvíme o vlasti, myslíme tím uznání našeho vyhnání jako
bezpráví, myslíme na čestné slovo politování a smíření a myslíme na
znovuudobření (Wiedergutmachung) tak, jak je to možné a nutné. Přitom
nepožadujeme od nikoho v České republice, komu se stal domov našich předků
novým domovem, aby se ho vzdal. Takové představy jsou strašidlem, se kterým
operují nepoučitelní a zpátečničtí Češi a Němci.
Nepožadujeme od vlády v Praze nic nespravedlivého, ale
jen to, co bylo umožněno v Maďarsku, Rumunsku a v baltských státech:
uchopte ruku svých bývalých krajanů a vykročme na společnou cestu do budoucna!
Mé velevážené dámy a páni… jsem hrdý na to, že jsem
předsedou tohoto velkého hnutí za mír – sudetoněmeckého landsmanšaftu. Bojujeme
a zápasíme slovem a argumentem. Vytrvale a houževnatě a s uvědoměním se
zasazujeme za dobrou věc. Vy, moji milí přátelé a krajané, jste svou prací
nenahraditelní; toto myslím doslova. Práce SL stojí a padá vaší připraveností
čestně se angažovat. …
Volný překlad: Ing. arch. N. Žečeva
Kázání o Svatodušní neděli
biskupa „vyhnaných“ Gerharda Pieschla
u příležitosti
59. sjezdu odsunutých Němců z Československa
Ano, nenapadá Vás již vůbec nic lepšího, uchvacujícího, také
zbožného pro 59. sudetoněmecký den v Norimberku jako toto motto: „Pro vlast a lidská práva“?
A to mají nyní také zde návštěvníci bohoslužby na velké
Svatodušní slavnosti před očima: „Pro vlast a lidská práva“.
Ano nenapadá nás skutečně nic lepšího, uchvacujícího a
zbožného, a jsou pro to dva důvody:
Poselství papeže
Benedikta XVI. německým vyhnaným z vlasti. Je pro mne tak důležité,
že jsem je nechal rozdávat jako letáky. To znamená: „Zkušenost násilného
vyhnání je také dnes pro nesčetné lidi strašlivá skutečnost. Provolání ‚Vyhnání celosvětově zavrhnout“ je
proto příkaz lidskosti, neboť ze zdravého vlasteneckého zakořenění nabírají
lidé životní radost, sociální tvořivou sílu a doufání v budoucnost. Vlast
má geografické, kulturní, duchovní a náboženské dimenze. Patří k lidem a
jejich historii a nesmí být nikým násilně vzata. Ideologie, které vyhnání
požadují nebo ospravedlňují, míří proti důstojnosti lidstva…“ tolik papež Benedikt.
Motto „Pro vlast a lidská práva“ znamená prostě a jednoduše:
jsou přece Svatodušní svátky!
Bylo to v překrásném měsíci květnu – ovšem pro nás ve
strašném roce 1946 -, a je to skoro na den přesně: fyzicky a také psychicky se
zbytek naší rodiny zhroutil – tři děti a matka a babička – po nepodařeném útěku
na západ, dostiženy, a byly na nebezpečné cestě zpět do našeho domovského města
Moravská Třebová. Při odpočinku na okraji lesa šla babička jako zvěd do blízké
obce její rodiny. Tam Rusové ještě nedošli, a ona našla svou švagrovou jak
sidolem čistí kliky u dveří. Uprostřed chaosu, bídy a zoufalství bláznivý
pohled – a ještě více odpověď na otázku: „ proboha, co to děláš?“ odpověď „
jsou přece Svatodušní svátky!“
Svatodušní svátky se konají navzdory jednoho přes druhé,
chaosu – a kdyby nebyly Svatodušní svátky, musely by se vymyslet: mezinárodní
slavnost porozumění mezi národy a míru rovněž mezi sudetskými Němci a Čechy.
Tak přemýšlí Erhard Ufermann, hudebník a evangelický duchovní,
ve WDR-Radio (Západoněmecký rozhlas), a ten muž má správné jméno(Ufer-břeh),
neboť jeho myšlenky vedou k novým břehům: „Nadšená slavnost malých lidí,
tak jako jsme my, a neobjevených možností. Slavnost proti všemu strachu a
provinciálnosti. Slavnost v novém duchu.“
Zvláštní historie Svatodušních svátků vypráví, jak síla Boha
uspěla u docela jednoduchých lidí. U
lidí, kteří již neměli naději a sny. Tehdy šlo o sympatizanty buřičského syna
tesaře z Nazaretu. Politika, justice, ekonomika a také duchovenstvo ho zbavili
vlivu v jedné koncentrované akci: uvěznění při noční a zamlžené akci,
odsouzení v rychlém procesu, mučení a poprava, konec. Každopádně tomu
všichni věřili, zejména mocní.
Jak to bylo s jeho přívrženci? Ti přece už - s výjimkami – před jeho popravou
zmizely. Strach jim seděl v patách. Dlouhé roky věřili, že bude všechno
dobré, že jejich přítel Ježíš s mocnými a jejich nespravedlností skoncuje
a oni velkolepě půjdou ven, a nyní se museli před policií schovávat.
A najednou se něco stalo: nenadále se šíří dobrá nálada. Bouře
nadšení. A lidé, byli zcela hotoví, objevili u sebe možnosti, o kterých neměli
ani zdání. Strach byl pryč – přišli ven, nejprve sami ze sebe, pak ze svých úkrytů.
Začali vyprávět o svých zkušenostech a vidinách. Docela otevřeně přišli
k lidem, obyčejným lidem. Mluvili s duchem, kterému každý rozumí.
Takový druh mateřského jazyka, jazyka, který umožňuje život, který jde pod
kůži. Myslím slova, která vysvětlují a nezamlžují, která utěšují a nevodí za
nos, která odpouštějí a neodsuzují, která osvobozují a neničí.
Tolik pan Ufermann – skutečně, nese své jméno po právu
- jen říkáme: ano tehdy! - Ale dnes?
Jakými společnými svatodušními, duchovními náplněmi jazyka mluvíme my sudetští
Němci s Čechy? Musíme mluvit, neboť jazykovědci říkají, nemci – to jsou ti
němí, kteří nemluví a kterým nemůžeme rozumět…
Svatodušní svátky ale jsou překonáním ztráty řeči! Ovšem,
vyhnání z naší dědičné vlasti, oproti lidským právům, samozřejmě se nám
vzalo řeč – tehdy až do dneška, tady ještě platí zákon beztrestnosti. Beze slov
stála nedávno německá turistická skupina se mnou před křížem k uctění
památky v Porlitz (?)– zapálili jsme svíčky jako vzpomínku na nevinné
oběti brněnského pochodu smrti v den Božího těla 1945 a pak jsme přednesli
tuto modlitbu: „A odpusť nám naše viny, jakož i my odpustili viníkům“ –
připomeňme: „odpustili“! To není budoucí záměr, nýbrž již vykonáno
v minulosti!
Svatodušní svátky, to je také návod k použití pro
svobodu. Za to stojí tento malý zrezivělý visací zámek, který jsem přinesl,
se jmenovanou turistickou skupinou, z koncentračního kláštera Seelau:
Jakou strast vytrpěli naši čeští krajané nesvobodou na těle a na duši! Tu jsme
žádáni, my sudetští Němci, snášet pospolu! Tak jako já nyní nosím toto červené
mešní roucho, které české sestry vyrobily z vlajek – již ne srp a kladivo,
nýbrž kříž, klas a vinný hrozen – výmluvné znamení usmíření.
Je mnohé v našem německo-českém životě temné, beznadějné
. A přece – docela náhle – otevírají se nové perspektivy, bude takřka ohňostroj
podnícen, který je trvalý a nevyhasne. Je cítit, že zde jde o něco jako
nadšení. A také to bylo na jízdě setkání, o které vyprávím, cítit. Nebyl to můj
nápad, ne, ten přišel od českého průvodce. Neměli jsme se dočkat jen Svatého
kopečku u Olomouce, měli jsme se také bezpodmínečně dočkat poutního místa
uprostřed bezpečnostního prostoru, v ruském výcvikovém prostoru Moravského
Altwasser.
A to ukazuje na Svatodušní svátky: To je také boží ohňostroj
s následky. Zažili jsme, jak česká skupina skautů obnovuje kostel, jak
večer na sotva viditelných základních zdech rozbité vesnice postavili světla a
modlili se. Sponzorské dary pro toto velkolepé dílo budou opětovány zvonkem.
Zvoním a zní to docela jemně, skoro jako vánoční zvonek. Jsem ale pevně
přesvědčen, že ta hodina přijde, kdy bude zvonit nepřeslechnutelně přes celou
vlast.
Jsem pevně přesvědčen o tom, že Svatodušní svátky jsou více
než jen vzpomínka z dřívějška. Nechme se přece povzbudit, objevit pro nás sudetské
Němce a Čechy tuto sílu Svatodušních svátků. Přijde od Boha, který nám seslal
Ducha svatého. Neboť
- Svatodušní svátky překonají jazykové bariery,
- Svatodušní svátky je návod pro svobodu,
- Svatodušní svátky jsou mateřským jazykem všech a
- Svatodušní svátky jsou Boží ohňostroj s pokračováním.
V důvěře na to, že lidí a národy svou vůli pro mír a
usmíření posilují u ducha a síly evangelia Ježíše Krista, přeji všem radostné
Svatodušní svátky!
Volný překlad: Irma v. Tirb
Z projevu B. Posselta, mluvčího sudetoněmeckého landsmanšaftu
Velmi vážené, milé slavnostní shromáždění, milí čestní
hosté, milí krajané,
nestojím dnes poprvé před Vámi, ale poprvé jako mluvčí naší
národní skupiny. A když někdo, již 32 let směl působit na všech sudetoněmeckých
dnech a je hluboce zakořeněn v sudetoněmecké historii, je mi známo, jak velkou
zodpovědnost a čest to znamená.
V době od vyhnání bylo šest mluvčích naší sudetoněmecké
národní skupiny, to znamená, že já jsem teď ten šestý. První tří byli narozeni
ještě v Malé Evropě C.a K. monarchie. První Rudolf Ritter Lodgman
z Auen, byl sám ještě příslušníkem rakouské rady a po rozpadu C. a K.
monarchie, při krátkodobém pokusu, prosadit právo na sebeurčení národní
skupiny, zemský hejtman německých Čech, až do doby, kdy německo česká zemská
vláda musela jít do Vídně do exilu. Druhý mluvčí potom byl Adenaurův ministr
Hans – Christoph Seebohm. A třetím byl ten, pod kterým jsem směl svoji práci
začít a který mě trvale ovlivňoval a jenž je zde nyní zastoupen vdovou
a synem. To je nezapomenutelný Walter Becher.
Oba další mluvčí Sudetoněmecké národní skupiny a já se
těšíme, že jsou oba dnes tady, byli a jsou lidmi, jež byli ovlivněni válkou a
vyhnáním, a kteří jako mladiství a jako děti museli zažít strašlivé nelidské vyhnání a kteří potom po válce sebou tuto
velkolepou organizaci národní skupiny vybudovali. Děkuji Ti, milý Hansi Böhme,
a Tobě, milý Franzi Neubauere, že spolupůsobíte nadále na špičce naší národní
skupiny. Zanechali jste nám velké stopy a vysoké kritérium, a my chceme udělat
všechno, abychom toto kritérium podle sil – pokud to bude možné – správně
provedli.
Milí krajané, Franzem Panym a mnou jsou poprvé oba
úřady spojené s vedením naší národní skupiny v rukou sudetoněmecké
generace narozené po vyhnání. To je spojeno s mnoha dalšími funkcemi:
moderátor našeho dnešního shromáždění, Robert Wild, bývalý předseda
sudetoněmecké mládeže, je nyní zástupce spolkového předsedy landsmanschaftu.
Jak vidíte, našel mezi mládeží dobré následovníky. To znamená, že došlo
k procesu obměny generace. Tato obměna generací by nemělo znamenat, že se
dokážeme a chceme zříci zážitků generace. Právě naopak. Zkušenosti generace
jsou cenným pokladem, který chceme střežit a pěstovat a jejich odkaz chceme
nést dál.
Při přípravě tohoto Sudetoněmeckého dne jsem byl tázán, proč
my, sudetští Němci narozeni po vyhnání, vlastně jednoduše nepřestaneme být
sudetskými Němci; proč jednoduše neřekneme „My jsme Bavoráci“ a hotovo. Milí
krajané, zde mne napadají prostě tři důvody:
1) Sudetští Němci byli tisíc nebo 800 let – podle domovské
příslušnosti – před vyhnáním. Je hrdá tisíciletá historie Němců v českých
zemích, tedy v Čechách, na Moravě a v německém Slezsku. A tato
historie byla před vyhnáním, tato historie je již 63 let od vyhnání a tato
národní skupina bude mít také budoucnost.
2) Druhý důvod je otázka práva a morálky. Nemůže být přece
pravda, že se musí jedna národní skupina vyhnat z vlasti, aby zde již neexistuovala.
Pak by vyšla cynická kalkulace vyhnávačů. A to se nesmí stát v duchu práva
a morálky.
3) A třetí důvod je ve slavné Liberalitas Bavariae –
liberálním Bavorsku, v liberálním duchu svobodného stát Bavorsko. A říkám
to velmi jasně právě zde v Norimberku za přítomnosti našeho ministerského
předsedy pocházejícího z Franken ( Francko). Právě tak málo přestávají být
Švábové, Frankové a rovněž Starobavoři,
pod společným štítem svobodného státu Bavorsko, Šváby, Franky nebo
Starobavory,.Nezanikneme ani my sudetští Němci jako čtvrtý kmen, nepřestaneme
být sudetskými Němci. Jsme sudetští Němci a Bavoři, ať v Bavorsku žijeme nebo
ne – od jižní Ameriky po Austrálii, od Rakouska po Českou republiku, cítíme se
spojeni se zemí, která nás ochraňuje. Děkujeme Ti, milý Günther, že jsi převzal
tak energicky patronát.
Milí krajané, před chvílí jsem řekl, jsme v historii
hluboce zakořeněná národní skupina, která je rozhodnuta, vytvořit budoucnost.
Minulost a budoucnost nejsou žádné protiklady, podmiňují se navzájem. A když
jsou stále znovu lidé, kteří říkají, historie se má zapomenout nebo jednoduše
udělat konečnou čáru. Budoucnost má jen ten, který stojí za svou historií.
My, milí krajané, máme v tomto roce zvláštní
příležitost, vzpomínat historie. Vy víte, v českých zemích, mezi Čechy a sudetskými
Němci je podstatná pospolitost: mýtus „8er-Jahre“ (roky s 8). Je již
zajímavé, že hned na začátku roku SL vydal působivý rukopis o „8er – Jahre“a
český president Václav Klaus, který nenapodobuje všechno, co sudetští Němci
dělají, ve svém novoročním projevu rovněž zabýval „8er – Jahre“ (roky s 8),
ale jen některými. Přitom bych chtěl jmenovat dva, které bývají často
zapomenuty, přestože jsou obzvlášť důležité, protože to jsou pozitivní „8er
Jahre“, které také objasňují, kolik je v naší historii spojení. Ten jeden
je rok 908, ve kterém se před 1100 lety
narodil svatý Václav s českými a německými předky. Svatý Václav,
který je předkem Čechů a Němců; Svatý Václav, který je společným patronem zemí
a kterého prosíme – a také to patří k duchu Svatodušních svátků-, aby oba
národy českých zemí zase přivedl dohromady. Druhá velká vzpomínka je na rok
1348, kdy Karel IV založil universitu po něm pojmenovanou, Karlovu universitu.
– Včera jsme propůjčili, po Karlu IV. pojmenovanou evropskou Karlovu cenu sudetských
Němců, českému bojovníku za občanská práva Petru Uhlovi; velmi působivá akce.
Milý Petře, děkuji Ti ještě jednou srdečně za Tvoje jasná a působivá slova. –
Nejen první německá, nýbrž středoevropská universita s působením na celou
Evropu ve všech jazykových a kulturních oblastech, v Praze německy, česky,
latinsky. To ukazuje, co chceme dělat,
když to chceme dělat společně a
nenecháme ducha rozdělování vítězit.
Milí krajané, mezi novodobými „8er-Jahre“ vyniká samozřejmě
rok 1848, revoluční rok Jara národů, kdy
národy Evropy a především C. a K. monarchie doufaly, že dojde k vytvoření nového
demokratického svazu národů. Víme, že to tehdy ztroskotalo, protože národy svou
touhu po svobodě neuskutečnily společně, nýbrž proti sobě. A když také v končícím
desetiletí C. a K. monarchie bylo mnoho úspěšných pokusů, věci obrátit
v lepší směr – myslím na moravský smír z roku 1905, dosud nezavedené
právo národních skupin – to byla přece bohužel Boží historie po roce 1848 na
všech stranách ovlivněna protichůdně směřovaným nacionalismem, ačkoli byly také
jiné sklony.
Ale jmenuji zde například rok 1878 – Berlínský kongres -,
kdy šlo o nový pořádek na Balkánu po zhroucení Osmanské říše, když - počestný dohodce sem tam – vydal náhle právo na sebeurčení první a druhé třídy, a někteří
právo na sebeurčení obdrželi, Bulhaři, Srbové a jiní. Ale jeden národ se
jednoduše nechal spadnout pod stůl, a to jeden z nejstarších národů
Evropy, Albánci. Ti byli tehdy vynecháni při uskutečnění práva na sebeurčení, a
nyní se to projevuje v Kosovu a jinde. V současné době se díváme se
strachem na Srbsko a doufáme, že se tam prosadí demokracie a evropský duch. Ale
vidíme chyby, které byly vykonány před 130 lety, a které se projevují ještě
dnes. To ukazuje, s historií se nehraje, s historií se nežertuje, a
nesmí být žádné právo na sebeurčení první a druhé třídy.
Je to sto let, v roce 1908 Bosna a Hercegovina
definitivně vystřídala Osmanskou říši za rakouské panství, které je tam ještě
dnes velmi obdivováno. Rok 1908 ukazuje také souvislosti. Tehdy přešla Bosna
k Rakousku, a poté byly v Praze mezi českými a německými studenty
pranice, protože se obě strany obávaly, že rovnováha mezi slovanským a německým
obyvatelstvem mnohonárodnostního státu bude přesměrována jedním nebo druhým směrem
– podle konstrukce státu. To ukazuje, jak již tehdy byl svět spojitý. A my
vidíme teprve dnes, v našem tak zvaném globalizovaném světě, je to tak
správné, jako důležité znát toho druhého, toho druhého akceptovat, tomu druhému
rozumět. Neumíme technicky a ekonomicky v Evropě nebo tak zvaném globálním venkově,
v celosvětové vesnici, žít spolu, když vedeme proti sobě duchovní a
kulturní občanskou a bratrskou válku. Proto, milí krajané, je našim úkolem, zde
zbourat mosty. Uděláme to, apelujeme na české representanty, aby udělali totéž.
V roce 1918 se rozpadla stará Evropa, a měla nastoupit
na její místo nová Evropa s právem na sebeurčení, co v pařížských
dohodách, jak víte, nikdy nebylo uskutečněno. Ve smlouvách z Versailles,
St. Germain, Trianon a Neuilly-sur-Seine bylo promarněno, co bylo slíbeno 1918 ve 14
bodech presidentem Wilsonem. Historie vyvozených důsledků sahá od krveprolití
4. března 1919 v naší vlasti až k dnešním problémům Kurdů.
Milý krajané, bohužel potom také rok 1938 nevedl
k tomu, jak tehdy mnozí doufali, že toto bude překonáno. Rok 1938 znamenal
pro mnoho sudetských Němců naději na mír a sebeurčení. Ale nesvědomitý
zločinec jménem Adolf Hitler zneužil tehdejší situaci, a důsledkem nebyl mír a
právo na sebeurčení, nýbrž nesvoboda a válka. Druhá světová válka, nacismus,
nebyly – to je docela důležitý bod – automatickým řešením pro vyhnání. Vyhnání
mělo myšlenkové předchůdce již v 19. století. Vyhnání nebylo také neodvratný důsledek,
neboť v Belgii, v Jižních Tyrolích, v Dánsku a jinde nebyly německé
národní skupiny vyhnané. Jeden zločin nemusí automaticky za sebou táhnout jiný.
A Petr Uhl k tomu včera našel působivá slova.
Ale samozřejmě by se vyhnání bez těchto předcházejících
událostí nebylo uskutečnilo. A jedno musíme říci docela jasně: Obracíme se
proti každé nucené příčinné souvislosti. Nemůžeme na jeden zločin odpovědět
zločinem jiným, ještě k tomu, když se jmenujeme demokracie a tvrdíme, že tento
zločin začal ve jménu demokracie.
Rok 1948 byl rokem uchopení moci komunisty, a rok 1968 pak
Pražský jarem. Toto Pražské jaro zanechalo také hluboké stopy v naší
národní skupině. Byl to můj před – před – předchůdce Walter Becher, který tehdy
nechal otevřít Heiligenhof v Bad Kissingen a jiná sudetoněmecká vzdělávací
místa pro utečence z Československa, kteří v roce 1968 utíkali před
sovětskými tanky. A tehdejší česká emigrace se v mnoha sudetoněmeckých
rodinách cítila jako doma. Vím to sám od českých školních přátel, kteří
v mojí rodině pak zakořenili. Mohu jen říci, tehdy se ukázalo, že sudetští
němci jsou všechno jiné než revanšisté a že v hodině nouze přispěli českým
a slovenským utečencům nezištným způsobem, který také je dalším mostem pro
budoucnost.
A nyní, milí krajané, kladu otázku: Co přinese tento rok,
rok 2008, zase rok s „8“? Ne každý rok s „8“ přinese nutně revoluční
změny, to česká moravská a slezská historická mytologie přehání. Ale my můžeme
s pomocí Boží z tohoto roku
něco udělat, novou cestu k sudetoněmecké
a evropské budoucnosti. Domnívám se, že se nám podaří překonat především
dominující význam určitých rituálů.
V pátek jsem na tiskové konferenci jasně řekl, že vidíme znamení
otevřenosti a schopnost rozhovorů u současné české vlády, u ministra zahraničí
knížete Schwarzenberga, u ministra školství Lišky, u ministra spravedlnosti
Cyrila Svobody, u ministryně pro menšiny Stehlíkové, kteří částečně působivě
mluvili a psali. Vidíme znamení pohybu.
A když jsem to v pátek řekl, přišla v sobotu
z Prahy reakce. Mluvčí ministerstva zahraničí, řekla, rozhovory se sudetskými Němci budeme
ovšem vést, ale jednání nepřicházejí v úvahu. Milí krajané, o jednáních
jsem ani já, ani nikdo ještě nemluvili. Lepší rozumný, rychlý a cílevědomý
rozhovor než vést jednání vládních byrokratů, ze kterého nic nevzejde.
Proto říkáme jasně: Chceme vést rozhovory, a sice rozhovory
s volenými representanty českého národa. Apeluji na českou vládu, aby jmenovala
speciálně pro tyto rozhovory se sudetskými Němci pověřence nebo snad zvláštního
vyslance. Ale říkám Vám také zcela jasně: nebudeme o to prosit a žadonit.
Žijeme v sjednocené Evropě, a žijeme ve svobodné demokracii. Kdyby vládní
struktury ještě tak daleko nebyly, aby udělaly to, co je v 21. století
samozřejmé, totiž umožnit takové rozhovory na oficiální úrovni mezi sudetskými
Němci a Čechy, pak vezmeme věci s českými partnery, vedoucími
representanty z české civilní společnosti, sami do ruky.
Mám řadu nápadů. Povoláme česko – sudetoněmecké grémium
expertů – tak zvané Think Tank, jak se
to jmenuje nově německy -, které se bude zabývat jen tím, jak se
hnutí může přivést na pevně zajetou frontu. Pak se mnozí byrokraté naučí
potit, co všechno můžeme rozvinout za nápady. Milí krajané, jsme rozhodnuti se
intenzivněji než dosud, zabývat napsáním společných dějin. Jsou stovky mladých
českých, německých a sudetoněmeckých historiků, kteří vypravují fantastický
postup naší historie, ale od komise německo-českých historiků, s velkou
pompou do života uvedené, neslyším vůbec nic cílevědomého. Milí krajané, pak by
měli dál sedět v jejich věži ze
slonoviny (nevnímat okolí), a my sudetští
Němci uvedeme v život česko – německé grémium historiků a sami se budeme
důkladně zabývat historií našich českých zemí.
Stále se znovu říká, zvládnutí minulosti a zpracování dále
trvajícího bezpráví a zármutku, které jsou ještě v lidech, to je za dnešní
doby po 60 letech již nemožné, a když, tak to nevede k cíli. Víme, že mezi
tím jsou velmi dobré opačné případy. V jižní Africe, na podnět nositele Nobelovy
ceny za mír Nelsona Mandely, byly vytvořeny tak zvané Komise pravdy určeny k
zpracování historie. Potom půjdeme na to s odpovídajícími kvalifikovanými
osobnostmi docela jasně řečeno, co bylo možné v jižní Africe, co bylo možné
v Bosně, rány minulosti zpracovat, to budeme také dělat v takových
mírových a svobodných komisích, a budeme shromažďovat zprávy o svědectví doby,
tak budeme my krajané Vás všechny a českou stranu prosit, aby jste životní
zážitky dokumentovali. Pak by měla taková komise historiků, jaká vykonala
v jižní Africe znamenitou práci, podat zprávu co naše generace prožila.
Milí krajané, tyto komise dostaly nakonec na návrh Nelsona
Mandely jméno Komise pravdy. To beru jako rozhodující bod. Zpracování bezpráví
je důležité. Ale k čemu to musí vést? Musí to vést k dokumentaci
pravdy. Milí krajané, je to rozhodující bod. Jen pravda, jak po právu řekl
Václav Havel, osvobozuje.
Proto potřebujeme v Berlíně Centrum proti vyhnání. A
musím říci, jsem pobouřen, že předseda SPD Kurt Beck předevčírem ve Varšavě
řekl, že dáma, která společně s naším nezapomenutelným krajanem Peterem
Glotzem tuto myšlenku rozvinula, totiž prezidentka BdV (Svaz vyhnaných), Erika
Steinbachová, nemá náležet ke koordinačnímu nebo kurátorskému grémiu. Odmítám
tuto připomínku pronesenou ve Varšavě. My sudetští Němci a my vyhnaní jsme
demokraté, stojíme v centru této společnosti. A jako demokraté sami si
odsouhlasíme naše representanty.
Vedle Centra proti vyhnání v Berlíně doufáme samozřejmě
velmi silně – a k tomu již Christa Stewens něco řekla a určitě také dnes
ještě něco předsedovy vlády řekne – o našem Sudetoněmecké museum
v Mnichově. Máme fantastické museum Chebska v Marktredwitz, Totéž
platí pro Šumavské museum v Passau, pro museum Jizerských hor
v Kaufbeuren-Neugablonz, které nyní přichází do dalšího stadia výstavby a
musí být dokončeno. Máme mnoho set domovských světnic, ale milí přátelé vlasti,
těšíme se na sudetoněmecké centrální museum v Mnichově, které Sudetoněmecký dům
– také to říkám jasně- nenahradí, ale znamenitě doplní.
Důležité ale je, že zůstane u živoucí sudetoněmecké práce.
Nechceme se stát musejními exponáty, nejsme žádný tak zvaný problém minulosti,
jak se někdy v některých mediích píše, jsme, jak je zde v hale vidět,
velmi živá národní skupina. A my jsme rozhodnuti, také v naší velké
tradici sebeurčení jako sudetští Němci budoucnost posílit. Byli jsme národní
skupina, která nikdy neměla vlastní stát, byli jsme v mnohonárodnostním
státě Čechy, byli jsme v mnohonárodnostní monarchii Rakousko - Uhersko, pak v konstruovaném
mnohonárodnostním státě Československo. Naučili jsme se náš osud vzít sami do
rukou, proto jsme ještě po 63 letech po vyhnání tak silní, proto máme tento
vysoký stupeň samostatné organizace a samostatného spravování, jak jej mimo nás
znají vlastně jen v Jižních Tyrolích v tomto měřítku. Ale věřím, co
do počtu spolků a hustoty organizací, překonáme dokonce i Jižní Tyroly.
Milí krajané, věřím, že to je velká síla. Nechceme být
přívěšek nějakých byrokratů. Chceme udržet mnohotvárnost našich sudetoněmeckých
institucí, a zde jmenuji především také Sudetoněmecký spolek archivu a musea,
které musíme nutně zase podporovat a kvalifikovaně obsadit, aby mohl vykonávat
své funkce jako paměť národní skupiny. A všechny mnohé jiné sudetoněmecké
instituce od Heiligenhof po Bad Kissingen, které státní vláda, způsobem
zasluhujícím poděkování, intenzivně podporovala, aby je přivedla do nové doby,
až sem k Sudetoněmeckému institutu hudby a všem živoucím institucím při
Sudetoněmeckém domě. Milí krajané, to chceme na každý pád udržet ve své pestrosti,
ve své četnosti, ve své intenzitě. Je typicky sudetoněmecké: velká obec,
která drží pospolu v pestrosti, četnosti,
svobodomyslnosti a přátelským názorem – to vím z mnohých politováníhodných
zkušeností – se už nikdy neopustí. To je naše síla. To, milý Günthere,
přinášíme do svobodného státu Bavorsko, do států
Německo, Rakousko a mnoha jiných, ve kterých dnes většinou žijeme. To přinášíme
sjednocené Evropě, která by byla bez sudetoněmecké národní skupiny nekonečně
mnohem chudší a které můžeme slíbit, že také v budoucnosti třem velkým
cílům budeme sloužit jako sudetští Němci, sice :
- opatrování kulturní rozmanitosti, do které vložíme náš
příspěvek,
- výzkum a zprostředkování historické pravdy partnerskými
rozumnými rozhovory a
- boj proti trvajícímu bezpráví..
A v EU bude v příštím roce na půl roku přebírat
předsednictví Česká republika. Těším se již na to, protože jako europoslanec ve
volné tribuně a debatách, samozřejmě pak také s representanty české vlády,
mohu vést živé diskuze, na které se těším jako vášnivý člen sněmovny.
Milí krajané, mohu Vám říci jen jedno: Ministerský předseda
Mirek Topolánek řekl při přípravě předsednictva rady dvě zajímavé věci. Za prvé
řekl, že se bude snažit řešit problém
Kypru, včetně tamější problematiky vyhnání.
Zde můžeme jako experti v každé době stát radou a činem na jeho straně.
Řekl, že by to mělo být top téma jeho předsednictví. Zde můžeme jen říci, že na
podzim příštího roku bude vytvořena nová EU komise. Bylo by vhodné, kdyby v
předběžných rozhovorech uvedl, že potřebujeme vlastního EU komisaře pro národní
skupiny, menšiny a vyhnané, který žádosti evropských vyhnanců z vlasti na
úrovni EU bude spojovat, zachycovat a koordinovat, který s námi společně
tyto věci předem připraví. Takový návrh by byl důležitý pro případ nematerielní
válečné náhrady.
Ministerský předseda Topolánek a česká vláda zvolili celkem
hezké motto pro předsednictví rady. Předsedové rady mají vždy motto. A pro
pololetí českého předsednictva od ledna až do června 2009 zvolila česká vláda
větu „Evropa bez barier“. A to můžeme jen plně a docela podpořit. Bohu dík je
železná opona pryč. Bohu dík jsou hranice pryč a z Norimberku do Prahy se může
jet, aniž bychom museli někde zastavit. Bohu dík jsme zase ve společném parlamentu,
totiž v Evropském parlamentu, sjednoceni a můžeme tak protikladná
stanoviska, ale také přátelské pospolitosti, které jsou mnohem větší než protiklady,
řešit spolu v rozumných rozhovorech. Nejhorší bariery dnešní Evropy, to
jsou myšlenkové bariery, to jsou trvající nesprávné Dekrety (dekrety prezidenta
republiky- pozn. red.), to jsou předsudky včetně nacionálních. Také my sudetští
Němci máme při tom co dělat. Jsme rozhodnuti přispět k tomu, aby vše
uvedené bylo konečně odstraněno. Ale chci na ministerského
předsedu apelovat: berte své motto
čestně! Odkliďte Dekrety! Odkliďte tak zvaný zákon o beztrestnosti! Odkliďte
myšlení v nacionalistických kategoriích! Pojďte s námi cestou do Evropy!
Pak budete k svému řídícímu mottu spravedlivý: Pryč s barierami
v Evropě!
Volný překlad: Irma v. Thirb
Z projevu
bavorského ministerského předsedy, dr. Güntera Becksteina
Srdečný pozdrav Pán Bůh všem sudetským Němcům zde ve
Frankenhalle v Norimberku… V předešlých letech jsem se vždy zúčastnil
Sudetoněmeckého dne, když se pořádal v Norimberku. Prožíval jsem
velkolepou náladu, která vždy vládla během tohoto dne. Prožíval jsem soudržnost
a sounáležitost, kterou se tato skupina vyznačovala – národnostní sudetoněmecká
skupina. Tato soudržnost je vaši silou. S tímto semknutím jste přestáli
bouře ducha času v Německu a mnohá osočování z Česka.
A proto říkám: Nejenom proto, že jsem ministerský předseda
této krásné země, ale také z hlubokého přesvědčení jsem převzal záštitu
nad touto národnostní skupinou, našeho čtvrtého kmene v Bavorsku. Dobře
jsem si vědom povinností a úkolů, které jsou s tím spojeny. Často jsem
zdůrazňoval: Velmi si vážím práce vyhnaných. Přestože přišli do Bavorska bez
prostředků a traumatizováni vyhnáním, vzchopili se a vypracovali se. Tehdy
nebyly žádné útulky, žádní sociální pracovníci ani psychologické týmy, které by
mohly pomoci znásilněným ženám, týraným dětem a dospělým. Sami se museli
vyrovnat s osudem, se ztrátou vlasti a majetku, se smrtí blízkých
příbuzných a přátel. A byla to krajanská a jiná sudetoněmecká sdružení, která
tehdy, tak jako i nyní, poskytovala oporu. Byl to nesmírný výkon. Spolu
s námi jste znovu vybudovali naše Bavorsko…
Tento 59. sudetoněmecký den je dnem zvláštním. Před vámi
totiž nestojí pouze váš nový ochránce, ale i noví mluvčí a nový předseda
landsmanšaftu. … Oni oba nepatří již ke
generaci, která vše prožila. … S novými vedoucími silami a novým ochráncem
se dáme společně do úkolů, které leží
před námi. Chceme nový vývoj, chceme uvést do popředí záležitost sudetských
Němců. My tři jsme stejného mínění. Na to se můžete spolehnout.
Nový vývoj: K tomu patří jako první otevření diskuse na
téma vyhnanců v Německu a v Evropě. Proto je nutné, aby osud vyhnanců
nebyl zapomenut.
Proto je dobré, že „Centrum proti vyhnánění“ je konečně na
dobré cestě. Zato chci kancléře Angele Merkelové vřele poděkovat. Unie,
CDU/CSU, zakotvily toto viditelné znamení do smlouvy v r. 2005. Nyní se
stalo skutečností. Německo – tak jako každý národ – potřebuje vzpomínková místa
na dramatické části svých dějin. To, že se toto vzpomínkové místi stane
realitou, je i zásluhou Eriky Steibachové, která již osm let neúmorně tento projekt prosazuje. Je
pro mne proto samozřejmé, že E. Stainbachová a Spolek vyhnanců budou zapojeny
do dalšího vývoje tohoto vzpomínkového místa.
Bavorsko již od samého počátku podporovalo tento projekt, který
byl až do počátku roku 2005 potírán Červeno-zelenými. …
Bavorsko tento projekt finančně podpořilo.. Budeme dále
podporovat zřízení vzpomínkových míst v Berlíně a naléhat na to, aby byl
projekt vhodně umístěn. Na to se může pani Steibachová a němečtí vyhnanci
spolehnout.
To, že sudetoněmecká národnostní skupina potřebuje
v budoucnu své vlastní muzeum, je nesporné. Tak tomu je např. u Slezanů
v Gorlici, východních Prusů v Lüneburgu, Pomořanů v Greifswaldu
anebo u dunajských Švábů v Ulmu…
V říjnu minulého roku jsem se v Sudetoněmeckém
domě vyjádřil, že musí být zřízeno
takové muzeum – které by sloužilo ku cti kulturnímu státu Bavorska a našemu
čtvrtému kmenu. A dodávám: Musí to být zařízení silně výkonné. Musí to být
muzeum, které bude rovnocenným partnerem, odpovídajícím českým kulturním a
vědeckým zařízením. Tato spolupráce je nutná. Projevila se již během
vypracovávání koncepce a musí pokračovat i v budoucnu, např.
s Collegiem Bohemicum v Ústí n/L (?). Tam má být v budoucnu
představována historie Němců v Čechách.
V tomto projektu muzea vidím i šanci pro
historicko-politický dialog mezi sudetskými Němci a Čechy, který zasáhne jádro
problému, spolužití v Česku a zkázu tohoto spolužití vyhnáním. Toto muzeum může
být historickým mostem do staré vlasti. … Jsem jist, že se nám to společně
podaří – sudetským Němcům, Bavorsku a spolku – že se nám podaří uvést tento
projekt a uskutečnit ho v příštím legislativním období.
V této době dále začíná projekt „Heimatstuben“
(domovské světnice) v Bavorsku. Asi ve 100 domovských světnicích je
uchováno mnoho kulturního bohatství vyhnanců. Zkoumat toto bohatství a
zabezpečit to, co je cenné, je náš důležitý úkol…. Musíme uchovat to, co je
naší identitou a co má svůj původ v Sudetech.
Myslím, že rok 2008 je dosud dobrým rokem pro vyhnance
v Bavorsku:
- viditelné znamení v Berlíně je uvedeno na cestu;
- je vypracována koncepce muzea v Mnichově a je
předložena vládě;
- asi ve 100 „domovských světnicích“ je prozkoumáno a
zajištěno kulturní dědictví vyhnanců.
Toto je nový, silný kulturně – historický průlom.
Pozoruji průlom i v české společnosti, určité zpětné
pohlížení k dějinám sudetských Němců. … Mnoho z nás to pocítilo při
cestě do sousední země. Potkali jste lidi dobré vůle, mladé lidi, pro
které vyhnání je něčím strašlivým a děsivým…
Sudetští Němci a jejich organizace pravdivě ukázali, že jsou
připraveni k dialogu. Toto jednání bych chtěl výrazně ocenit a povzbudit
vás, abyste dále v celé hloubce pokračovali v rozhovorech a
návštěvách. Pozitivních hlasů bude více v české společnosti, budou
zřetelnější a srozumitelnější vzhledem k sudetským Němcům. Ministr
zahraničí – Schwarzenberg, tento vynikající muž, mluvil zřetelně o vyhnání.
Mladý český ministr Liška mluvil o tom, že o vyhnání musí být psáno
v českých učebnicích. Chce, aby
společně s Německém se vytvořila dějepisná kniha. Prohlašuji
z tohoto místa: jsme rádi a jsme připraveni napsat společně s českým
ministerstvem školní učebnici dějepisu. Můj ministr kultury Siegfried Schneider je připraven chopit se této
nabídky.
Velmi také doufám, že v krátké době najde 4300
německých vojáků, jejichž pozůstatky leží v jedněch kasárnách, svůj
důstojný poslední odpočinek. Tímto by byla v ČR ukončena bludná cesta tisíců rakví. Pak by konečně
příbuzní věděli, 63 let po ukončení války, kde mohou navštívit hroby svých
milých.
Řekl jsem, že těch hlasů bude více, i když tomu tak není u
většiny české společnosti. Avšak četné kontakty již ukazují svůj účinek. Jsou
to kontakty mezi školami, vysokými školami, mezi spolky a mezi sudetskými Němci
a Čechy. Bernd Posselt pobývá téměř více v ČR než v Bavorsku,
Ackermann-Gemeinde vede již léta rozhovory a buduje mosty v křesťanském
duchu, sudetoněmecká rada se snaží dosáhnout kontakt na politické úrovni,
Sudetoněmecká nadace, krajanský spolek, spolek Adalberta Stiftera,
Seliger-Gemeinde, Collegium Carolinum, Sudetoněmecká akademie věd – toto
všichni jsou připraveni na dialog s českými partnery. Toto jsou jasné
příznaky: Chceme rozhovory, chceme budovat mosty, chceme dohodu.
Proto je zvrácenost odmítat přání vyhnanců na dohodu. Nikdo
neprojevil více vůle o dohodu než němečtí vyhnanci z vlasti. Samozřejmě -
ne za cenu zapírání, bezpráví, ne za cenu zapomenutí… a konečné čáry, ne za
cenu sebezapření. Musíme trvat na nás samých, na našich předcích a na historii.
Existuje německé přísloví: „Čas ubíhá, čas hojí.“ Každý z nás již poznal,
že je na tom něco pravdy. Je to ale jen polovina pravdy. Vyhnání, utrpení,
nouzi, smrt – tyto zkušenosti nelze z života vymýtit, ani z historie
rodiny. Toto platí pro všechny lidi tohoto světa.
Čas ubíhá, ale nehojí vše. To, co opravdu může hojit, jsou
lidé, slova lidí, odpuštění, odstranění bezpráví, a to tam, kde je to po
šedesáti letech ještě možné. Toto může, právě proto, že tak intenzivně hledáte
rozhovor, také očekávat.
Všichni víte, že jsem byl vloni – ještě jako ministr vnitra
– v Praze. Mluvil jsem tam s premiérem Topolánkem a ministrem
zahraničí Schwarzenbergem. Mezitím jsem se s oběma již vícekrát setkal.
Svého času jsem řekl Topolánkovi: Vím, co udělali Němci
Čechům v době mezi roky 1938 a 1945. Vím, co hrozného se stalo
v Lidicích a v Terezíně. Byly to nejtěžší zločiny proti lidstvu a
zanechalo to u Čechů hluboké rány. Řekl jsem mu však také: „Pro mne jako
demokrata a člověka, který je hluboce upoután k právnímu státu, nemůže být
nikdy oprávněno znásilňování žen, věšení Němců na lucerny v Praze, pochod
smrti v Brně, nucené práce, zbavení práv, vyvlastnění a vyhnání, i když
předtím postihla Čechy válka a bylo jim učiněno velké bezpráví. Kolektivní vina
a kolektivní potrestání nikdy nesmí být odpovědí na předcházející bezpráví.“
V Praze jsem veřejně prohlásil před tiskem: „Benešovy
dekrety nepatří do žádného demokratického právního uspořádání… Benešovy dekrety
jsou masivním prohřeškem proti evropskému, národnostnímu a lidskému právu.“ Je
důležité, že spolu otevřeně komunikujeme, jednáme a vyjadřujeme svá stanoviska.
Je však rovněž tak důležité, abychom byli připraveni na rozhovor a dialog.
Jasné vlastní pozice, pochopení pozic těch druhých, otevřenost a poctivost
v rozhovoru podle mne jsou dobré předpoklady pro politický dialog
s Čechy. Svou návštěvu Prahy nespojuji s žádnými podmínkami.
Přicházím do Prahy rád, je to překrásné město. Svůj postoj však nezměním.
Z toho můžete vycházet.
Svého času jsem navštívil i sudetoněmeckou kancelář
v Praze.Viděl jsem, že se tam odvádí dobrá práce a že s velkou
námahou je hledána dohoda s českou stranou. Požádal jsem i lidi ze svého
kabinet, aby při každém pobytu v Praze navštívili dle možnosti i
sudetoněmeckou kancelář.
Před několika měsíci stálo v českých „Lidových
novinách: „Německo-česká minulost představuje enormní bohatství vzájemných
vztahů. Největší hojností by byli sudetští Němci … Jedním z hlavních témat
německo-českých vztahů by měla být péče o tento sudetoněmecký most mezi Českem a
Německem.“ Přesně tak to vidím i já. Sázíme na tento sudetoněmecký most, na
tento most by měla sázet i česká strana.
Milí sudetoněmečtí krajané,
Ten, kdo v tomto roce cestoval do ČR, nemusel se již
podrobit žádné kontrole. Hranice, která kdysi byly železnou oponou, se stala
ještě průchodnější. Bavorsko leží blízko Čech a Čechy leží blízko Bavorska. Za
to, co se zde odehrávalo od roku 1989 musíme především poděkovat Evropě. Evropa
spojuje lidi. Evropa se také hlásí k Chartě o základních právech, která
odsuzuje vyhnání. Evropa není pro nás jen společností hospodářskou, ale i
společností, cenící hodnoty. Tuto Evropu chce Bavorsko vyznávat a pomáhat jí.
Toto si vzal za svůj cíl můj evropský ministr Markus Soder.
Debaty o hodnotách Evropy jsou debatami o našem
sebeuvědomění, o naší identitě. Jsou to nezbytné debaty o vnitřní spojitosti,
ale jsou to i nezbytné debaty o hranicích Evropy. A to, že Evropa hranice
potřebuje…, že nesmí překračovat své kulturní hranice, je mnohým známo.
Evropa jako instituce, hájící hodnoty – zajišťuje lidem
právo na vlast a lidská práva. Taková Evropa je proti diskriminaci, proti
Benešovým dekretům a proti tzv. zákonu o zproštění viny. Tento zákon o zproštění viny z r. 1946 …
příliš hluboko zraňuje sudetské Němce. Tento zákon je skandál. Z tohoto
místa říkám českým politikům: „Odvolejte tento zákon! Ukažte zřetelně, že
v právním státě nesmí být žádné ospravedlňování násilných činů!“
Mým cílem je uspíšit dialog na všech úrovních, také na
úrovních obcí a krajů. Má se pěstovat sousedství, přitom ale vždy se má myslet
na společnou historii a zapojovat do kontaktů sudetské Němce. Zasluhuje uznání,
že bavorské obce zařazují sudetské Němce do dějin svého města. Tak např. město Hof zamýšlí rozšířit své
muzeum o oddělení „Vyhnání, útěk a integrace.“… Přijímání sudetských Němců do
našich bavorských dějin, do dějin krajů a měst, je důležitým znamením
spojenectví. Zde by měly právě vyniknout obce Bavorska.
Zrovna tak důležitá je skutečnost, že se neostýchám užívat
německých názvů měst, oblastí a řek v Česku. Východní střední Evropa se
zřejmě také zbavuje ostychu používání německých jmen ve veřejných
prostorách. I toto je potěšující znamení
nové otevřenosti vůči sudetským Němcům a německé historii v tomto
prostoru. … zájem sousedů ukazuje, že se obracíme k dějinám sudetských
Němců. Zapojení sudetských Němců do českých dějin se všemi jejich výšinami a
hloubkami, jak tomu bylo v minulých stoletích u všech národů Evropy,
otevírá nové perspektivy pro sudetoněmecko-české sousedství.
Bernd Posselt, nedávno
na otázku českého deníku „Mladá fronta- Dnes“, jaké cíle sleduje jako mluvčí
sudetských Němců, odpověděl následovně: „Opatrovat v budoucnosti
společnost a kulturu sudetských Němců, právě tak i partnerství s Čechy,
protože jsou našimi nejbližšími sousedy. Musí se odbourat nedůvěra a předsudky,
protože jinak mezi námi zůstane strach. Prostřednictvím kontaktů se učíme
vzájemně poznávat.“
K těmto cílům mohu plně připojit:
- opatrovat společnost a kulturu sudetských Němců je
zásadním úkolem ochraňující země;
- budovat kontakty s českými sousedy – tohoto úkolu
jsem se ujal s plnou silou;
- v sousedském dialogu bych chtěl spolu se sudetskými
Němci přemoci hluboké rány, které jim byly zasazeny vyhnáním.
Včera jsem byl na Dni vlasti Sedmihradských Sasů. Mluvil tam
i státní tajemník rumunské vlády. Myslím, že není daleko doba, kdy se setkáme
na Sudetoněmeckém dni i s českými starosty a že nějaký člen české vlády
pozdraví sudetské Němce.
Jděme společně, jděme otevřeně – ochránce, ochranná země a
sudetští Němci – do budoucnosti. Společně můžeme vykonat mnoho. Těším se na 60.
sudetoněmecký den v příštím roce. Všem sudetským Němcům Zdař Bůh!
Volný překlad: ing. Arch. N. Ženeva
Redakce: Ing. arch. N.
Žečeva a další
Připravil: dr. O. Tuleškov
Vydalo
Křesťanskosociální hnutí ve spolupráci s OR Klubu českého pohraničí
v Praze 10 a Kruhem občanů ČR vyhnaných v r. 1938 z pohraničí,
MO Brno, jako svou 253. publikaci určenou pro vnitřní potřebu vlasteneckých
organizací. Praha, Brno srpen 2008
Web. stránka: www.ksl.wz.cz
E-mail: Vydavatel@seznam.cz